/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan Xp til at starte en bat fil når det ~
Fra : Sniper12
Vist : 707 gange
100 point
Dato : 22-04-05 23:35

Kan man få Win Xp til at starte en bat fil når man lukker eller genstarter sin pc, skal have den til at kopier nogle filer lige inde den lukker ned. det er jo nemt nok når den starter op så er det jo bare at smide den i start.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-04-05 00:35

Ja, det kan man godt. Jeg kan først give dig det rigtige svar på mandag. Jeg skal først ud i firmaet og finde svaret. Kan ikke lige huske det. OK?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-04-05 07:05

Hejsa
Et nyttigt link... Arne kommer nok med svaret, men du kan f.eks benytte dette "nedluknings script" og indføre et "opkald" til din batch-fil.
http://www.svein.dk/WindowsXP/Scripts/lukComputeren.asp
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-04-05 07:30

Hej Søren. Godt script men når man kalder linket i bunden virker det ikke. KedafdetArne

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-04-05 07:43

[hør]

Haløjsa
Unde at have ret meget forstand på det ¨å skal batchfilen vel oigså kaldes inden lukned proceduren kaldes? Hvis du sætter kaldet af batfilen i bunden af scriptet er computeren jo allerede sat igang med at lukke.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 23-04-05 09:27

HEJ JEG HAR XP HOME ,MEN HAR DU XP PRO kan du måske bru´ge denne måde (virker i windows 2003 server)
klik på start-kør,i kør skriver du
MMC
åbner consulen,i den klikkker du på FILER og vælger TILFØJ SNAP IN ,tilføj derpå
local computer polity ved at klikke på add tilføj knappen.klik ok ,nu kan du lukke den op i consulen og find derpå windows setting - scripts start up shutdown....
eller
sæt denne kommando sidst i din bat fil som skal køres før windows lukkes ned...
shutdown /s /f
s står for lukke windows f for gennemtving lukken ved at inureer andre programmer,måske skal du kun have s med sådan her
shutdown /s for at være sikker på dit program scripts køres først...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-05 12:50

LOOL Firmaet .... den var go. Det er vel værestedet du mener AJ.

Men hvorfor kan en "storprogrammør" (LOOOL) med mere end 25 års erfaring dog ikke bare svare på det spørgsmål??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-04-05 13:44

Tjaaahhh! Brassovitski er faktisk inde på noget af det rigtige
Selvfølgelig skal batch-filen kaldes INDEN selve nedlukningen kaldes.
Et andet alternativ er jo at lave en batch-fil som udføre, det du nu ønsker udført/kørt, og samme batch-fil så herefter køre scriptet fra http://www.svein.dk/WindowsXP/Scripts/lukComputeren.asp OK! Det kræver selvfølgelig, at dine "ansatte" lukker deres PC ned via din batch-fil... du kan jo placere ikonet for denne på f.eks skrivebordet.
Har lidt svært ved at følge med på denne streng (Kandu) da geg sidder på jobbet (ikke et værested der er værd at skrive hjem om... men der er en fin havudsigt)
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-05 14:20

CLAN

Du har bad, balkon og havudsigt..... Du er da en lykklig mand. Det samme har jeg i morgen aften i en uge, men jeg har osse palmer. Den kan du ikke slå LOOL

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 23-04-05 14:32

Kan ikke finde local computer polity på min win xp pro.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 24-04-05 17:43

Har lavet en bat fil som kopier de filer og så lukker pcen ned eller genstarter den, men vil gerne stadig vide hvordan man får windows til at kalde den bat fil når den lukker ned.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-05 12:30

Her er et link til, hvordan en .bat fil kan eksekveres under Windows XP ifbm. Shutdown.

http://www.eksperten.dk/spm/432333

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 25-04-05 19:37

JEG HAR EN BAT FIL SOM LUKKER PCEN NED..........

VIL HAVE WINDOWS TIL AT KØRE EN BAT FILEN NÅR DET LUKKER NED. GIDER IKKE SKULLE TRYKKE PÅ DEN BAT FIL FOR AT LUKKE.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-04-05 19:41

Hvis du læser det accepterede svar i mit Link, er det forklaret hvor du indsætter kaldet af BAT-filen i Slutscriptet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-04-05 19:43

Svaret er: Du kan starte gpedit.msc (group Policy editoren) her under Computer Configuration - Windows Settings - Scripts er der startup og shutdown scripts hvor du så bare kan tilføje en bat fil med ipconfig/release..

Der er en tilsvarende under User Configuration som så bruger logon/logoff scripts..

Godkendelse af svar
Fra : Sniper12

Dato : 26-04-05 22:11

Tak for svaret arne.jakobsen.

Det virker bare nu mange tak for hjælpen, og undskyld de STORE bokstaver men bare træt af flok skal blande sig uden at komme med noget man kan bruge.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-05 22:17

Alt forladt Sniper12.