/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
En god begynder saxofon.
Fra : klasa
Vist : 5294 gange
150 point
Dato : 22-04-05 19:52

Jeg har tænkt mig at begynde på at spille saxofon. Jeg har kigget lidt på nogle altsaxofoner. Da jeg ikke har 10000 (eller hvor meget de nu koster) og da jeg synes at det er mange penge at bruge på noget som jeg ikke ved om jeg overhovet kan finde ud af regner jeg med at købe en brugt. Eller skal jeg købe en ny? Hvis det skal være en ny regner jeg med at købe en Pearl River som jeg har set til 5000. Hvis den skal være brugt regner jeg med at købe en Yamaha (en af begyndermodellerne). Så det store spørgsmål er om det skal være nyt eller brugt (max. pris 5000)?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 20:04

Nu ved jeg ikke hvor meget forstand du har på musik, og hvad din baggrund er for at ville spille saxofon, men det er ikke det nemmeste instrument at håndtere.

Umiddelbart, er det sådan at du næsten kan regne med at pris og kvalitet hænger sammen.
Jeg spiller selv trompet, og har prøvet adskillige forskellige i årenes løb, og der er tydelig forskel på en "billig" og et dyrere mærke, både lyd/klangmæssigt, og selve udførelse af kvaliteten på "trykknapper", (ventiler), og hvis du kan finde en god brugt af et dyrere mærke, til samme pris som en billig ny, ville jeg helt klart foretrække den brugte.

mvh dova

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 22-04-05 21:23

Okay.. Jeg har kigget lidt på en Yamaha YAS-25 og der kan man få nogle til under 3000. Har hørt at 25´eren er en klassiker er den andbefalelesværdig til en nybegynder? Har lige et spørgsmål mere. Er det svært at blæse i en saxofon? Jeg har nemlig astma og kan godt have lidt problemer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 21:49

Svært og svært, ja, der skal en bestemt teknik og en god portion luft til.

Så hvis du har problemer med at have "luft nok", og får hosteanfald ved belastning af lungerne, let bliver forpustet o.s.v.
ville jeg nok overveje en ekstra gang om blæseinstrumenter er sagen, da det er noget belastning for lungerne.

Prøv om ikke du kan finde et sted hvor du kan få lov at prøve et instrument i en tid.

Nu kender jeg ikke lige så meget de forskellige modeller inden for Yamaha, bortset fra at det har ry for at være et godt mærke.

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 23-04-05 00:18

Ymerhakker (yamaha) laver nogle glimrende skolemodeller inden for alle blæseinstrumenterne. Spiller selv trompet og startede i sin tid med en billig skolemodel, et ganske udemærket instrument som fulgte mig i 8 år indtil jeg smed 21000 for en modificeret og forsølvet Bach Stradivarius. Pointen er at det er dumt at bruge for mange knaster på noget man ikke ved om man vil fortsætte med, når man kan få et billigt horn der er udemærket. Man skal alligevel være ret øvet før man kan drage nytte af de kvalitets forskelle der er på dyre og billige horn (klangmæssigt).

Vh fluffy

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 28-04-05 21:39

Det var egentlig meningen at jeg skulle have købt en Yamaha YAS 25, men jeg slog ikke lige til da tilbudet var der. Jeg synes lige i skal vide hvorfor jeg gerne vil spille saxofon. Jeg spiller el-bas i 2 big bands med fuld saxofongruppe, og så skal man altså bare prøve at sidde der og få det til at lyde godt, hvis i forstår hvad jeg mener. Og ja så er der også en anden grund, men den vil jeg ikke ud med her. Så jeg har en del kendskab til noder og fortejn, så det bliver nok ikke mit største problem. Hvad synes i at jeg skal gøre? skal jeg købe en splinterny kina(skod)saxofon eller skal jeg ofre lidt mere på en YAS 25?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-04-05 21:49

Er der ikke en Musikskole i nærheden? De har som oftest de nødvendige instrumenter. Der kan du prøve om instrumentet er noget for dig før du selv investerer. De kan også tit henvise til gamle elever der har et godt brugt begynderinstrument liggende til salg. Jeg er i øvrigt meget enig med såvel dova som fluffy i deres betragtninger.
P.S.: Startede selv med signalhorn som drengespejder da jeg var 12, blev hornblæser på Peder Skram da jeg var i marinen. Og har spillet alle signaler i New York under vort besøg der i forbindelse med USA's 200 jubilæum i 1976.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-05 11:11

Giv lidt mere for en Yamaha.
En splinterny Kina "skod"??

Tjae, saxofon har jeg ikke prøvet det med, men en billig cornet, af mærket Lark.
Den koster kun en tiendedel af det en rigtig god koster.
Men , lyden/klangen i dem er sådan set rimelig nok, men alt det bevægelige, ventiler, trykknapper, fjedre, stemmebøjler, er af ikke særlig god kvalitet, hvilket gør at man ret hurtigt bliver træt af sådan et instrument, især når man kender og har været vant til gode instrumenter som Besson og Selmer.

mvh dova

Kommentar
Fra : A_MADE

Dato : 30-04-05 15:59

Selve saxofonen er ikke det eneste problem. Efter du har købt din yamaha (som du i øvrigt burde gøre) skal du købe mundstykke, spænde, to nye blade hver måned minimum og forskelligt renseudtyr. Ved samtlige af de nævnte er kvalitet vigtig.

Jeg har selv spillet altsax siden jeg va 11 og egentlig kan alle lære at spille det handler mest om en blanding af trning og teknik.
Men hvis du har store problemer med astma vil det nok først vise sig at betyde forskellen mellem god og rigtig god senere i forløbet.

Ps. tænk over hvor mange penge du bruger da jeg kunne forestille mig at du om en 3-4 år måske gerne vil skifte over til en tenot.

Kommentar
Fra : A_MADE

Dato : 30-04-05 15:59

Selve saxofonen er ikke det eneste problem. Efter du har købt din yamaha (som du i øvrigt burde gøre) skal du købe mundstykke, spænde, to nye blade hver måned minimum og forskelligt renseudtyr. Ved samtlige af de nævnte er kvalitet vigtig.

Jeg har selv spillet altsax siden jeg va 11 og egentlig kan alle lære at spille det handler mest om en blanding af trning og teknik.
Men hvis du har store problemer med astma vil det nok først vise sig at betyde forskellen mellem god og rigtig god senere i forløbet.

Ps. tænk over hvor mange penge du bruger da jeg kunne forestille mig at du om en 3-4 år måske gerne vil skifte over til en tenor.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 01-05-05 13:06

Ja, jeg faldt over denne artikel og valgte at kalde den en kina skod saxofon. http://www.saxofon.dk/default.asp?AID=409
Grunden til at jeg ikke vil gå til den nærmeste musikskole og prøve et indstrument er at jeg skal på efterskole næste år, og sæsonen slutter snart.
Ok, jeg vil til at spare til en yamaha altsax, men hvad for en skal den være? Jeg har kigget på 21, 23 og 25 (måske en 275 hvis jeg er heldig) men vilken en skal jeg vælge? Vilket mundstykke skal jeg købe (jeg vil maks. give 1000 kr.)? Vilke blade skal jeg købe (her tænker jeg på mærke, bladstyrke, bambus- eller fiberblade)?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-05-05 14:02

Hvis du vil lære at spille Saxofon, så skal du vide, det kræver en hel del øvelse, bl.a. fordi du skal optræne dine muskler omkring munden, for at få den rigtige lyd frem (uden pive-hyletoner). Teknikken til at holde om mundstykket med læberne (og delvis tænderne i overmunden), kræver stærke muskler omkring munden. Dette er ikke noget der kommer fra den ene dag til den anden. Du vil sandsynligvis i begyndelsen opleve, at du bliver så træt i mund-muskulaturen, at du end ikke kan spidse munden for at fløjte, men øvelse gør som bekendt mester. Jeg vil anbefale dig at købe en Yamaha, dog måske helst et brugt instrument, hvis det er muligt. Der ud over, er det nok bedst at få lidt undervisning, i hvert fald 1 års tid, så du kan lære den rigtige teknik. Du bør også vide, at mundstykkets udformning skal passe til din spillestil, og at plast- eller metalmundstykker producerer meget forskellige lyde, fra blødt og lokkende til skarpt og fuldtonende. Lydmæssigt set, har rørbladets tykkelse også meget at sige. Alt dette, vil du ydermere få information om, ved at gå til undervisning.
Selv har jeg gået til undervisning i 1 år, klarinettens teknik, (teknikken er den samme ved Saxofon) og kunne herefter være med i et symphonisk orkester, hvilket jeg havde stor glæde af. Jeg købte den gang en brugt Yamaha. Så det er bare med at gå på med krum hals.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 01-05-05 16:16

Hvis du køber brugt så sørg for at kontrollere om lakeringen/belægningen inden i instrumentet er iorden, for ellers bliver lyden "flosset" uanset hvor god man er (og det er det eneste der er umuligt at reparere).

Vh fluffy

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 03-05-05 16:50

Måske ville du være godt tjent med at leje et instrument, før du for alvor bestemte dig.
Google: udlejning saxofon gav dette som første: http://www.saxofon.dk/default.asp?AID=27
Hilsen Coehlen