/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi
Fra : michael_30
Vist : 2617 gange
220 point
Dato : 22-04-05 17:02

Hvad kan det være.....?????
Jeg har en Puch Maxi K med rund karburator......... Den vil kun kører med chokker (kan gå i tomgang uden chokker)
Jeg har skiftet pakninger imellem cylender, topstykke, og studs til karburator for at undgå falsk luft..... har lige købt en ny karburator og luftfilter af samme grund.... har prøvet forskellige dyser 50-52-54-56-58 med nålen i alle 4 hakker.... Tændningen er stilt helt præcis 1mm før top.......
Har virkelig brug for gode råd.......

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 22-04-05 20:53

Hvis den kan køre i tomgang, Kommer der med garanti ikke falsk luft ind. Dit problem er at luftfilter ikke yder nok modstand. Nu skriver du ikke hvilken type luftfilter det (Standart eller Power filter)

Men hvis det er et Power filter. Yder det ikke nok modstand, Det kan løses ved at justere det med noget skumgummi, som ganske enkelt fyldes ind i det.

PS: Når chokeren aktiveres lukkes noget af luft tilførelsen. Derved virker den med chokeren.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 22-04-05 20:56

Ups jeg glemte at skrive at puch med alle begrænsninger benytter en dysse strøelse på 62

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-04-05 22:11

Ja det tyder jo på at du skal op i dysestørrelse da der jo kommer mindre luft til ved at lukke for choker som man jo så også kan sige at den dervd får mere benz så mere luft = åbn choker mere benz = større dyse så skulle det komme til at virke
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-04-05 22:13

Er den ulovlig boret hakket planet??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-04-05 22:17

Puch med rund karburator bruger 54-56 dyse som standard.
Jeg tror ikke den tænding står rigtigt. Du skal tage tændækselet af, og kigge ind gennem de udskårne stykker på svinghjulsmagneten, der i gennem skal du løsne de 3 skruer der sidder yderst på grundpladen (den plade som lys og tændspole og platiner sidder på) Pladen kan så drejes i skruehullernes aflange hul. Den skal spændes i midten eller drejes lidt over midten modsat svinghjulsmagnetens omløbsretning.
Nålen skal stå i 3`de hak fra oven.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-04-05 09:51

Mit luftfilter er et standard....... Jeg tror topstykket er plannet da det er næsten plan med rillerne
Jeg har en 56 dyse i og nålen sidder i hak nummer 2 fra oven

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-04-05 13:33

Ja, så skulle den også kunne gå, hvis din benzinhane ikke er tilstoppet, tjek om det kan løbe hurtigt ud af den, når du tager slangen af nede ved karburatoren. Tjek også at den ankerplade ved tændingen sidder lige midt i det aflange spor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-04-05 21:03

Så nu har jeg prøvet med at sætte tændingen som du har sagt og jeg har købt nye platiner og et nyt topstykke for at være sikker, jeg har også tjekket benzzinhanen det løber fint ud af den......... Men den vil stadig kun kører med chokker......
Kan den ankerplade være vendt forkert eller er der kun en måde den kan vende på....? Kan det være tændspolen der ikke gi nok strøm......?
Jeg er virkelig fortvivlet over den knallert......

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-04-05 21:17

Jeg glemt lige at fortælle at tændrøret er helt sodet til, og at knallerten oser rimlig meget..........

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 220 point
Dato : 23-04-05 21:50

Ok, du har vel ikke kun købt, men også sat det på.
Det er ikke helt sikkert at stole på at tændrøret er sodet, som jo fortæller at den får for meget benzin, men det fortæller at den i hvertfald får for meget benzin i forhold til luft, og sikkert også for meget olie.
Du skal jo kun putte 2,5-3% olie i benzinen?
Prøv også at slå metalelektroden tættere til midterelektroden på tændrøret, kun sådan at du kan få en tommelfingernegl imellem, hvis den kommer for tæt bøjes den igen ud med en skruetrækker.
Dette sikrer at der er gnist selvom tændspolen skulle være dårlig, også tændrørshætte og ledning, som jo ikke må ligge ned mod topstykket eller andet.
Nej ankerpladen kan ikke vende forkert.
Hvorfor har du købt hel ny karburator, den koster jo 500kr?
Er du sikker på du ikke har givet luftfilteret for meget olie, prøv at fjerne filterindsatsen helt.
Men der kan jo også være sket et eller andet med motoren, feks. knækkede stempelringe.
Hvis du har haft stempelet af, skal pilen ovenpå, jo vende nedad.
Fejlen med den skal have chokker, plejer tit at være utæthed ved pakningen under cylinderen, men den har du jo skiftet.
Men du fortæller ikke om du har haft den knallert længe, og om den har gået godt før, for hvis den er blevet hakket, ved at man har skåret noget af stempelbunden ud for indsugningen, og har taget for meget af, så kommer den aldrig til at gå ordentlig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-04-05 21:58

Jeg har lige købt den så det kan jo godt være at den har et hakket stempel...... hvordan kan jeg se om det er et hakket stempel

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-04-05 22:17

Da jeg købte knallerten var der et tunudstødning på og drengen jeg købte den ved, sagde til mig at den skulle have en større dyse i for at den kunne tage fuld gas dvs. den kunne kun køre med 3/4 del gas, hvis man gav fuld gas døde den bare hen, på det tidspunkt havde jeg ikke tjekket at den også kørte med chokker...... Jeg gjorder det at jeg købte nyt tændrør, luftfilter og alm. udstødning........ der sad en 54 dyse i da jeg købte den, den er nu skiftet ud med en 56.......... det gjorder at den nu kunne tage fuld gas med chokker......... jeg har så efter som du har sagt tidliger, sat nye pakninger imellem cylender, topstykke og studs til karburator, det hjalp ikke, så jeg købte en ny karburator, da jeg troede at det måske var den, men nej, ingen ændringer..... det kan da godt være det er cylenderen eller stemplet der er noget galt med, jeg lagde bare ikke mærke til noget forkert da jeg havde det skilt af?????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-04-05 22:19

Det nemmeste er at se ned gennem cylinderens indsugningmanifold, når du har taget indsugningsstudsen af, så drejer du på svinghjulet, og når du kan se det nederste af stempelet så skal det ovre i den anden side være lige overfor.
Men det kræver godt lys, så den sikre metode er jo at tage cylinderen af, og så kan du sagtens se om der har været savet i stempelets skørt, da det fra fabrikken er pænt støbt og afrundet.
Samtidig kan du se på bundpakningen om der har været lidt utæthed, da pakningen så er sort/olieret der hvor utætheden har været. Desuden kan du kontrollere stempelring, og evnt. ridser i cylinderen. Tændrørets længe i topstykket, det skal kun lige nå i plan med topstykket. Du kan kontrollere om der er slør op og ned, der må slet ikke være noget hvis du rykker/trykker på stempelet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-04-05 22:34

Nå, efter at have set din forklaring, må jeg jo sige den er blevet bedre med den 56 dyse og kan tage fuld gas med chokker, så jeg ville nok allerførst prøve med 66 dyse, og hvis den så 4-takter henad eller nedad bakke, så er dysen en anelse for stor. Den er jo nok boret, dvs. den har ikke den plomb som du kan se på en ny cylinder: Den som her er brun. http://www.thansen.dk/product.asp?c=453017947&n=282536849&pn=282537288
Og det kræver jo netop en lidt størrer dysse, og er jo da også det nemmeste at skifte.
Hvis du vil kontrollere at det bare er dysen, så vil du se at den NU kører bedre med et beskidt filter.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 25-04-05 15:31

Tak for svaret pallebhansen...... du er guld værd med din viden...... tak for hjælpen