/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern harddisk til win 98
Fra : Dinah
Vist : 468 gange
200 point
Dato : 22-04-05 15:46

Jeg har købt en ekstern harddisk til backup. Det var meningen at den skulle kunne virke med både min XP pc og min win 98 pc.

Der var ingen problemer med at få den sat sammen med WP, men win 98 kan ikke finde den.

I maunalen står der at man skal hente en "storage supplement update" fra Windows update. Den kan jeg ikke finde, eller også er den allerede lagt på Pc'en.

Hva kan jeg gøre nu? Jeg har selvfølgeligt indstalleret det medfølgende software (drivere).

Er der nogen der ved om man kan ha den sat til begge pc'er på samme tid? Forbindelsen til XP er firewire, og til 98 pc'en er det USB (1). Ksbinettet har selvfølgeligt begge stik.

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 22-04-05 15:49

USB burde være rigeligt.

Problemet ved ny hardware og gammelt operativ system er somregel driveren, så jeg ville prøve at gå ind på producentes hjemmeside, og se om du kan finde en driver, der specifikt er udviklet til Win98.

De fleste producenter udvikler stadig drivers til gamle OS, men at Microsoft så er begyndt at lade være med at lade win98 virke med Windows update, ja det kan man så diskutere hvor fed en idé det er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-05 16:18

Har du samme filsystem på begge PCer ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-04-05 16:57

Jo Joniaya, det er da en fed fidus, at Microsoft har stoppet opdateringen ti win 98, man tvinger alle disse brugere at forny systemet, det er der da penge i, hvis ikke lige det er et piratkopi system man fornyer med.

Og til dig Dinah, fik du ikke en CD-rom med til din harddisk? - Den jeg har, har drivere til alle operativsystemerne, og er til USB 2,0 med understøttelse af USB 1,1

Den burde så både virke på XP og de andre systemer, dersom du har formateret drevet i FAT 32!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-04-05 16:59

OBS den understøtter også FIREWARE. (Jeg tror den kan kopieres, hvis der er behov for det!)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 17:27

joniaya & severino -> Microsoft understøtter fortsat Win98 ...også med opdateringer ind i år 2006.

Sidste år sløjfede Microsoft det ellers bebudede stop for opdateringer i 2 år. Jeg har hentet opdateringer så sent som i Marts i år.

Dinah -> Hvis du går i : Start->Indstillinger...->Kontrolpanel->System-> og vælger Enhedshåndtering, kan du tjekke ved højreklik ; Egenskaber ...under det nederste punkt; Universel seriel bus-controllere om du har en fungerende "USB-rod hub" og en "universel USB-værtskontroller".

..eller du kan teste problemer med din USB med Everest : http://www.snapfiles.com/get/everest.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 17:31

Ps. refi er inde på noget, hvis ellers din USB fungerer korrekt i andre sammenhænge :

Win98 skal bruge en disk formateret med fat16 / fat32. WindowXP bruger NTFS filsystemet.

Disse to systemer er ikke kompatible.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 22-04-05 17:33

Jeg har kigget på hjemmesiden. Der ligger ikke noget der ikke ligger på den medfølgende software.

Jeg har fået 98 til at finde drevet, men så vil den formatere det inden det kan bruges. Det er ligesom ikke meningen da der jo ligger back up. Jeg måtte ændre inde i opsætningen for harddisken, fra at den havde afmærket i "permanent disk" (Eller også var det omvenst - altså at jeg afmærkede i "ikke permanent disk"), inden den fandt disken. (Så kunne jeg også tildele den et drev bogstav).

Jeg har vel egentligt ikke samme filsystem på de to pc'er, men det har da aldrig givet problemer på USB sticks og disketter (??).

Jeg overvejer om den evt. ikke kan læses rigtigt fra et USB 1 stik, som der jo er i 98 pc'en. (Det spurgte jeg dog om i foretningen, så det burde det kunne). Nogen erfaringer med det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-05 17:39

Du SKAL tjekke hvilket filsystem harddisken er formatert i.
Hvis den er på over ca. 40 GB (husker ikke lige tallet) har du problemer med win98. Den kan ikke læse så store harddiske.

Du skal formatere harddisken til fat32 - så kan den bruges af begge systemer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-05 17:43

PS Molo

Det er forkert at sige at de 2 filsystemer ikke er kompatible.
NTFS kan ikke læses af 98, men fat 32 kan godt læses af XP (og 98)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 17:48

refi -> Korrekt, med så hedder det semi nedad kompatibel set fra WindowXP. Win98 er ikke opad kompatibel med NTFS.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 22-04-05 17:49

Filsystemet på den nye harddisk er Fat 32.

Den nye harddisk er på 250 GB, så det kan måske være grunden. (øv det er da surt hvis den er for stor)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 17:51
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-05 17:52

Hej, Dinah. Jeg har kikket lidt i manualen for min externe harddisk.

Og jo, win 98 bruger en disk formatteret med FAT32, som min harddisk så er "født" med. Men hvis man vil bruge den til Win xp, så anbefales der, at man reformatterer i NTFS, fordi det åbenbart har visse fordele. Men det er ikke noget, man SKAL.
Måske du kommet til at reformattere på xp-computeren? Så kan harddisken ikke bruges på 98-computeren før den har reformatteret igen.
Du kommer nok til at lade 98-computeren bestemme, for xp kan GODT bruge en harddisk med fat 32 filsystem.. Jeg har i hvert falt bestemt ikke reformatteret min harddisk efter at jeg har skiftet computer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 17:56

Dinah -> Den er rigtigt nok for stor, men måske PartitionMagic kan dele den op så du alligevel kan redde backup'en, hvis den fylder mindre end 40 Gb.

http://67.15.16.118/partition/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-05 17:59

Hvis den er på 250 GB skal den blot deles op i mindre bidder. Lad XP lave den i fat32 og lav 7-8 små harddiske af den.
Du kan stadig bruge al pladsen du får blot en masse nye drevbogstaver. Og brug ved formateringen nogle drevbogstaver du ved du har til rådighed begge steder (ellers hedder de bare noget andet i 98)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-05 18:01

Hvis du beder XP om at formatere den, vil den automatisk blive delt i den størrelse der er max. for fat32.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-05 18:05

Altså! Min externe harddisk har også fat32 filsystem, og den har da kun ET bogstav F, og den er på 120GB.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-05 18:10

Ja "Birgitta" , men prøv at koble den på en 98er - så virker den ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-05 18:13

Hvis man bruger store externe harddiske man gerne vil kunne tage med sig, er det ALTID en god ide at sørge for at de kan læses af alle win-systemer. Det er jo ikke alle der bruger XP.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-05 18:14

Jeg siger bare, at den da ikke automatisk bliver delt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-05 18:16

"Birgitta"

Man kan vel læse hvad der står på skærmen - du bliver spurgt.