/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
gearskift
Fra : botage
Vist : 859 gange
125 point
Dato : 18-09-02 19:06

hej, jeg hører mange meninger om gearskift, med og uden brug af koblingen, det går meget godt uden, øvelse gør jo mester, men går det også hurtigere til mekanikeren?
mvh Bo Tage
gs500e

Accepteret svar
Fra : yoogi

Modtaget 125 point
Dato : 18-09-02 21:53

ikke nødvendig vis, som du selv siger, øvelse gør mester - hvis du skifter på det rigtige omdrejningstal, og 'dyret' falder i hak uden mislyde eller anden spetakel er du langt fra mekanikeren, du kan med fordel 'lukke lidt ned for gassen når du skifter, især hvis du køre ræs, jeg har selv kørt MC i 25 år, og brugt metoden - især når der skulle sparkes røv , og har aldrig smadret en gearkasse eller kæde. ( Suzuki Gs 1000, opboret til 1285 ccm med tun ) HK - pænt på den anden side af 120.

Kommentar
Fra : JesperL

Dato : 24-09-02 18:40

hvornår ved man at motoren har den "rigtige" omdrejning? så tandhjulene passer ind i hinanden???

Kommentar
Fra : JesperL

Dato : 24-09-02 18:41

hvornår ved man at motoren har den "rigtige" omdrejning? så tandhjulene passer ind i hinanden???
Hilsen Jesper Liljekrans GS500e

Kommentar
Fra : botage

Dato : 25-09-02 09:40

hej og tak for svaret, jesper prøv at se på www.dmc-org.dk/ under FAQ, der er en side om gear og kobling hvor det er godt beskrevet.
mvh Bo.

Kommentar
Fra : JesperL

Dato : 25-09-02 18:41

angående til gearskift uden kobling.
Et eks. Hvorfra kan jeg vide at jeg skal skifte fra 4-5 gear ved f.eks. 4000 omr ???, et ved jeg jo ikke. Det jeg søger er en liste hvor det står, til min mc. Hvor ved i det fra ellers til jeres mc. Tak for linket Bo

Hilsen Jesper

Kommentar
Fra : JesperL

Dato : 27-09-02 14:57

Ok, det er ligemeget hvor mange omdrejninger man kører med.

Jesper

Kommentar
Fra : botage

Dato : 27-09-02 16:01

hej Jesper, jeg øvede mig jo, som der er beskrevet på linket, altså startede med 5-6 gear og gassede lidt ned lige inden skiftet, jeg kigger faktisk ikke på omdrejningstælleren, det er mere "gefuhl", men det er klart at for mange omdrejninger er ikke godt, og så kom de andre gear af sig selv, dog bruger jeg koblingen mellem første og anden gear da der jo er et større spring, det er faktisk muligt at skifte næsten "lydløst".
mvh Bo.

Kommentar
Fra : JesperL

Dato : 28-09-02 15:13

yesyes, jeg var oxo ude og øve mig den anden dag, dog skal jeg øve mig :), men jeg kan så meget bedre skifte gear med kobling, jeg tror enda jeg kan gøre det lige så hurtigt. Ved skift uden brug af kobling synes jeg at jeg kan høre et lille "klonk" dog kan man få den lyd lydløs ved træning. Jeg synes nu bare at det er bedst jeg fortsætter med koblingen.
Er der nogen som kan fyre den godt af ud af vejen og så skifte gear hurigt uden brug af kobling? uden at motoren hopper og larmer "klonk" jeg kan ikke!

Hilsen Jesper
GS 500

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-10-02 16:26

botage <botage.news@kandu.dk> skrev i en
news:4g2i9.2128$Qk5.153625@news010.worldonline.dk...
> hej, jeg hører mange meninger om gearskift, med og uden brug af
> koblingen, det går meget godt uden, øvelse gør jo mester, men går det
> også hurtigere til mekanikeren?
> mvh Bo Tage

Kun hvis det larmer (larm = slitage)

Alt i alt er det en vægtning om du igennem dine tildragelser opnår at
skifte så meget bedre fremover at du sparer gearkassen for så mange små
klonk's, at dét overvejer de store KLONK's du måtte have oplevet
undervejs :-/

--
Armand.

Godkendelse af svar
Fra : botage

Dato : 06-10-02 09:10

Tak for svaret yoogi.