/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Refusion af bogindkøb på uddannelsesgodt~
Fra : zonker
Vist : 670 gange
200 point
Dato : 18-09-02 17:52

Jeg er igang med en uddannelse på uddannelsesgodtgørelse.

Jeg har erfaret at nogle AF regioner/akasser udover transport betaler bøger for de studerende.

Hvilke regler gælder der på området ??

Er det centralt bestemt om en AF region giver tilskud til bogindkøb eller bestemmes det lokalt ??

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 19-09-02 14:59

Hej Zonker

I Lov om aktiv arbejdsmarkedspolitik § 16 behandles, hvilke rettigheder og pligter, man har, nar man er på uddannelsesgodtgørelse. Du kan læse nærmere om det her:

http://www.ku.dk/regel/2/2601.html

Derudover kan du læse om de muligheder, du har, hvis du er utilfreds med AF´s afgørelse.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 19-09-02 16:56

Rettelse: Der skulle have stået: Lov om aktiv arbejdsmarkedspolitik § 16 - § 19b.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-09-02 17:43

Tak for linken, men den fortæller intet om det jeg rent konkret spørger om. Hvilke regler gælder for tilskud (til bøger) ved uddannelsesgodgørelse ?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 19-09-02 19:17

Hej Zonker

Du har ret i, at loven ikke omtaler tilskud til bogindkøb. Den eneste form for tilskud, der omtales, er tilskud til befordring (§ 17 stk. 5), og her tales der vagt om, at tilskud KAN gives, ikke om at det SKAL gives.

Derfor konkluderede jeg, at tilskud til bogindkøb ikke er et lovmedholdeligt krav, og denne konklusion bekræftes af besøg på Beskæftigelsesministeriets og AF´s hjemmeside, som ikke kaster nyt lys over sagen.

Så jeg synes, du skal kontakte din lokale AF-afdeling og forhøre dig, om tilskud til bogindkøb kan komme på tale i dit tilfælde.

De bedste hilsner
Rellom

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 200 point
Dato : 23-09-02 17:55

Hej igen zonker

En af mine bekendte, som bor i Albertslund, er på uddannelsesgodtgørelse ligesom dig, og han kunne ikke få en krone til bogindkøb.

En anden bekendt, som er på revalidering, kan derimod godt få en sådan hjælp, selv om han får lige så meget i månedlig ydelse som den førstnævnte.

Spørg mig ikke om logikken heri. Og spørg heller ikke politikerne - for de aner næppe, hvad de selv laver.

De bedste hilsner
Rellom

Godkendelse af svar
Fra : zonker

Dato : 03-10-02 16:43

Den var sgu god den med de politikere .......

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-10-02 16:34

Hej
Jeg har selv stødt ind i problemet.det var i 1996. Det jeg fik forklaret var
at hvis det er en handlingsplan AF har lavet for dig, får du både til
transport og bøger. Hvis det er helt på eget initiativ du er gået igang er
der intet tilskud. Disse regler var landsdækkende.
Hvordan reglerne er nu ved jeg godt nok ikke, forhør dig på AF.
Hilsen og god arbejdslyst
Jens

> Jeg er igang med en uddannelse på uddannelsesgodtgørelse.
>
> Jeg har erfaret at nogle AF regioner/akasser udover transport betaler
> bøger for de studerende.
>
> Hvilke regler gælder der på området ??
>
> Er det centralt bestemt om en AF region giver tilskud til bogindkøb
> eller bestemmes det lokalt ??
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : katskat

Dato : 21-01-03 19:56

Jeg er også pt på uddannelsesgodtgørelse, og har undersøgt muligheden for at få bøger betalt. Det kan IKKE lade sig gøre, hvorimod det var muligt hvis jeg havde været på revalidering. Fatter ikke systemet, men sådan er det.
Sorry, jeg ikke kunne komme med en bedre nyhed.

Kat