/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Schæfer slikker, hvordan afvænner vi den~
Fra : bne
Vist : 2683 gange
100 point
Dato : 21-04-05 09:54

Når vi kommer hjem, eller der kommer gæster, modtages alle af en glad og ivrig hund(schæfer tæve på næsten 2 år), og den får klap og bliver kløet 'bag ørene' - MEN den slikker hænder og underarme, hvordan vænner vi den af med dette ?
Jeg antager at det er et 'underkastelses-tegn', men derfor er det jo lige ubehageligt; og vores tidligere hund (en Irsk Ulvhund, han) gjorde det ikke, selv om vi fik den samme glade velkomst.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 21-04-05 10:07

Jeg vil foreslå dig at finde en hundeskole i nærheden af dig.
Man kan sagtens komme med en masse gode råd, men på afstand dur de ikke rigtig.
Jeg har selv, før i tiden, taget ud til folk og hjulpet med "adfærdsvanskelige" hunde men
hende der er vel næppe at betragte som adfærdsvanskelig.
Fortæl hende at det der er i overkanten, med en bestemt, men endelig ikke stram, galstemmeføring.
Hunde reagerer på stemmeføring og IKKE på hvad man siger, man kunne for den sags skyld sige;
"Tungen væk fra chokoladen".
Det er ligemeget.
Men den måde i siger hunden modtager gæster og jer selv, det tyder på et dejligt sind og en god natur.
Den skal der passes på. Så hundeskolen vil være mit bedste bud.
-og så god fornøjelse, den hund bliver jeres allerbedste ven.

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 110 point
Dato : 21-04-05 10:14

Det er hundens måde og fortælle dig (jer) at den er glad for at se jer, det er pels pleje den yder overfor jer. Så derfor er det svært at bare skælde ud og dermed fortælle at den ikke må være glad for at se jer. I skal der imod gå ind og give den nogle andre opgaver når I (gæsterne) kommer ind, så skal I også sørge for at det er jer der bestemmer hvornår der hilses, I skal f.eks af med overtøjet og tasker og poser, hvorefter man så hilser på jeres præmisser, men husk ikke at kvæle hundens glæde for at se jer.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : bne

Dato : 21-04-05 10:16

Vi har gået til træning med hende - og hun er, som en træner sagde (med et stort glimt i øjet) : "hun er jo en hund, man kan 'kyle hen i hjørnet' og 2 minutter efter, står hun der igen og vil lege" - Hun er glad, fri og absolut ikke dum eller egenrådig, men også en smule 'underdanig' overfor mennesker, og det er muligvis derfor hun viser dette tegn på underkastelse....

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 21-04-05 10:19

Den fra kimpetersen
er jo bare rigtig god.
Brug lidt tålmodighed på hende og husk det er jer der bestemmer,
men endelig ikke skælde ud på en hund, der er så veltilpasset i sit sind.

Kommentar
Fra : o0ChriSSeR0o

Dato : 21-04-05 10:25

Jeg ville også sige lidt det samme som kimpetersen. Fik engang at vide, at hvis man havde en hund der gik helt amok når man kom hjem, altså var over glad, ivrig eller andet. Så skulle man simpelthen komme ind af døren, lade som ingen ting, lige lade sig selv komme hjem, hvorefter man så kunne hilse på hunden. Så den ikke lærte at den skulle køres helt op så snart nogen kom hjem.

Fik det desværre at vide for sent, hvilket resultere i at mine forældre har en puddel der er hysterisk ud over alle grænser. Den hyler og piver stadig 10 min efter man er kommet ind af døren. Og bliver ved hele dagen...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 11:48

Måske mangler den salt? Lidt underlig adfærd!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-04-05 13:24

Vores Golden har også været slem til det. Hun har samme glade og kærlige sind som jeres. Men hun er nu ikke spor underdanig. Før i tiden lod vi hende bare gøre det, for det er jo en måde for hende at vise sin kærlighed på, tror jeg. Men hun slikker ikke så meget på fremmede, som hun slikker på os. Men nu er vi ved at vænne hende af med det, da vi får en hvalp mere til efteråret/vinter, og TO hunde, der "snasker", som vi kalder det, det er godt nok for meget. Så vi er begynde at sige "Nej - ikke snaske" til hende, og så fjerne den hånd/arm hun slikkede på. Nu forstår hun det, bare vi siger "ikke snaske". Hun prøver ikke nær så meget som før, men det vil nok tage et stykke tid endnu helt at vænne hende af med det. Også fordi vi ikke nænner at skælde hende ud for det. Det er altid en kærlig, men bestemt tone vi bruger, når vi siger det til hende.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-04-05 13:42

Jeg har selv haft store problemer med en Schäfer, som jeg overtog som 4 ejer da han var 6-7 mdr, da han var opgivet andre steder.

Og den havde enten den adfærd du beskriver, eller også var den komplet overstadig og "lykkelig" når der kom gæster, lidt afhængigt af hvem der kom.

Se den forklaring jeg fik af både dyrlæge og hundepsykolog, var at det ikke havde med underdanighed, glæde eller varm velkomst at gøre, men en tilsyneladende glad og velfungerende hund, der bare alligevel havde et adfærdsproblem og var usikker i forhold til hvordan den skal omgås mennesker.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-05 14:09

Det er lidt svært at se problemet, -hvis da ikke I er meget små, eller jeres hund er meget stor.
Når hun begynder at slikke, så holder I da bare op med at klappe og klø bag ørerne... Hvis jeres hænder og underarme ikke er i nærheden af hendes hovede, så KAN hun da ikke komme til at slikke.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-04-05 20:06

Når hunden slikker på dine hænder er det fordi den fortæller dig at du er førehunden, dette er naturlig adfærd for hunde, som det er for ulve og sjakaler etc.Hvis den kunne ville den slikke din mund som tegn på underkastelse.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-04-05 21:59

Vores hund slikker ikke kun på hænderne. Hun slikker på alt "bart", hun overhovedet kan komme til: arme, ben og hænder. Der er ingen forskel. Tit kommer hun kun for at slikke. Det bedste er, hvis der er et sår. Hun gør meget for at slikke hul på det. Hvis hun kan få det til at bløde, så er det mummer et.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bne

Dato : 24-04-05 22:39

Birgitta : Vi HAR haft en Irsk Ulvehund - han var godt 95 cm i skuldermål - så vi HAR haft stor hund; men selv en lille hund (som en schæfer ), der slikker, kan være ulækkert.

Jernladyen : giv da den hund et kosttilskud (en arm eller lignende )

Modersvilje : OK - og hvordan vænner vi hende af med det, uden at spolere hendes fabelagtigt gode væsen ??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-05 17:44

Jamm, jeg mener bare, at hvis en hund slikker og man ikke kan lide det, så flytter man sig da bare.........

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-04-05 18:07

bne - det behøver jeg ikke. Hun er ved at begå selvmord. Hun har "kastet" sig over min samlevers sure tæer. Stakkels hund, så ung - og så livstræt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-04-05 14:12

Læs ( og accepter) kommentaren fra Kim Petersen - han ved hvad han taler om!!!!!

/AMP

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-04-05 16:53

Tak til AMP
Jeg gør mit bedste og har gjort det siden 1967 hvor jeg startede med at træne den første hund.
Mvh
Kim

Godkendelse af svar
Fra : bne

Dato : 27-04-05 10:16

Tak for svaret kimpetersen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 27-04-05 10:34

Hej bne.
Velbekomme, jeg håber det lykkes for dig at vende den af med at slikke, så alle er glade og tilfreds, også hunden.
Mvh.
Kim