/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Copulerede, hvad står der?
Fra : 2601
Vist : 3887 gange
200 point
Dato : 21-04-05 03:17

Er der nogle der kan tyde hvad der står angående viede?

Jeg får det til: "Den 2. maj blev i Kirken Copulerede ungkarl ? Lars Jacobsen i ? sogn gl. 27 år og Johanne Nielsdatter, 26 år gl. ? ? ? for ? ægteskab ? ? ? ? Hans ?endter og Mads Hansen begge på Wemmeltofte."

Vemmeltofte Kirkebog side 204 nr. 3/1819.

Det drejer sig om Vemmeltofte Viede 1755-1847, Arkivalieronline Opslag 141 nr. 3/1819

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 04:43

Det lyder som at Lars har voldtaget Johanne og er blevet tvunget til at gifte sig med hende.

Jeg bygger det på at der står Copulerede. At Copulere betyder på nudansk at kneppe på en dyrisk facon.

En anden mulighed er at Lars er et uægte barn (altså resultatet af Copulering)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 04:47

Hvis du kan lave en kopi af hele teksten, kan du sende den til mig på hca@inet.dk så skal jeg se om jeg kan få mere ud af det.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-04-05 07:34

Ja, undskyld grinet, men HVIS der står copulerede, i den betydning arne.jakobsen mener, så er det altså ikke Lars der har voldtaget Johanne, men Lars der er den copulerede(voldtagne).

Sorry 2601, men dette skal du kun se som en tanke om, at sådan mener jeg i hvert fald ikke, at teksten skal tydes.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-04-05 07:41

Her har du en korrekt forklaring på, hvad copulerede betyder, og altså ikke noget med den unge mands "aparte sexliv"

Kopula (af latin copula), forbindelsesled mellem subjekt og prædikat.
kopulation (af copulation), forbindelse
Kopulere (af latin copulere) , forbinde, forene sig.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-04-05 08:00

Igen er psykoarne ude og rutte med sandheden, for ikke at sige, at det er noget ævl som sædvanligt. Gu ved om han nogensinde lærer at holde sin kæft, indtil han ved hvad han snakker om. Der ville selvfølgelig blive stille længe LOOOL - Alt det hjemmestrikkede løgn for sølle 20 point - Hvor langt kan en "mand" synke?

Du er syg arne - Søg hjælp

Gyldensals fremmedordbog forklarer om ordet kopulere i lighed med hvad Dova akrev:
kopulere (lat. copulare forbinde, forene) forene sig, smelte sammen (om kønsceller);
ægtevie; have samleje; pode

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 21-04-05 08:02

At blive Copuleret betyder ganske simpelt at blivet viet!!
Du kan sandsynligvis finde ordet som tiltel på den kirkebog forsiden henviser til. Se blot på side 1 i kirkebogen....
Så simpelt er det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-04-05 08:05

Fik du den psyko..... LOOOOOL Altså forenet, og ikke dit syge dyresexævl

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 21-04-05 12:52

Her er så en lidt anden forklaring copuleret, det vil sige parret, er det samme som viet det var noget man skrav i de gamle kirkebøger og der intet der hentyder til smålumre bemærkninger i den sammenhæng. I engelsk har man noget tilsvarende (couple).
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 21-04-05 12:52

Her er så en lidt anden forklaring copuleret, det vil sige parret, er det samme som viet det var noget man skrav i de gamle kirkebøger og der intet der hentyder til smålumre bemærkninger i den sammenhæng. I engelsk har man noget tilsvarende (couple).
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-04-05 12:58

Vedkommemde blev gift slet og ret. at de så var sammen mindst 10 gange i løbet af 42 år er en anden sag.

Accepteret svar
Fra : agerlund

Modtaget 200 point
Dato : 21-04-05 16:02

Hej.
Her er mit bud.
Den 2 maj blev i kirken corbuleret ungkarl smed Lars Jacobsen i Holtug sogn ( = Stevns, Præstø amt) 22 år og Johanne Nielsdatter 26 år gl. H____ ___ for hvilket ægteskab intet at være ril hindring.
udestod som forlovere smedemester Hans _rend_er og gårdbeboer Mads Hansen begge her på Vemmetofte
hilsen Agerlund

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 21-04-05 16:04

rettelse
corbuleret = copuleret

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 21-04-05 16:07

nu har jeg set på det igen og jeg tror at der efter hendes alder skal stå tjenende på klosteret.
Hilsen Agerlund

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 21-04-05 17:32

Tak for svaret agerlund. Jeg er enig med dig om at der skal stå tjenede da hun var tjenestepige på Vemmeltofte kloster.