/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
fradrag
Fra : CCjunior
Vist : 861 gange
100 point
Dato : 20-04-05 21:27

Jeg har et kørsels fradrag på ca 24000.
jeg skal hver år selv sørge for at skrive det på selvangivelsen.
Nu har jeg så fået en efterskat, som jeg ikke rigtig kan finde ud af hvor kommer fra. jeg burde vel få ca 12500 tilbage i skat... Eller ????

hvordan er det lige det foregår.. hvis de husker kørsel fra år til år, hvorfor står det der så ikke...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-04-05 21:30

Dit kørselsfradrag "husker" told og skat ikke.
Du skal selv påføre antal km.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-05 21:36

Nu er et kørselsfradrag på 24000, jo ikke automatisk endbetydende med, at du får 12500 tilbage i skat.

Det bliver regnet ind i den totale beregning af din skattepligtige indkomst.
Så der kan være flere årsager til efterregningen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 20-04-05 22:53

På min selvangivelse har "Væsnet" selv udregnet kørselsfradraget.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 05:03

CCjunior - Du skal da ikke have penge tilbage. Dit kørselsfradrag bliver indregnet i dit totale skatteforhold, og udfra dette bliver dit månedlige fradrag og din skatte% beregnet. At du i år har fået et SMÆK handler om andre ting, men det kan du se på din Slutopgørelse. Der er alle dine tal for 2004 opgjort.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 21-04-05 10:17

For at have så stort et fradrag må du have ca. 90 km kørsel hver dag. De første 24 har du ingen fradrag for. Altså ca. (90-24)*225*1,62 = 24.057 kr.).
Du skal regne det nøjagtig ud og selv skrive det på din selvangivelse.
Afhængig af skatteprocenterne til kommune, amt og kirke vil du få en tilbagebetaling på ca. 1/3 af beløbet - det vil sige ca. 8.000 kr. Hvis din arbejdsindtægt er under 218.500 kr. vil du yderligere få et 25 % tillæg eller ca. 2.000 kr ekstra. Dette tillæg beregnes af skattevæsnet og aftrappes således, at det bortfalder helt ved en arbejdsindtægt på over 268.400 kr.
Held og lykke.

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 21-04-05 18:38

Hej

Den letteste måde at finde årsagen til skattesmækket på, det er at sammenligne forskudsopgørelsen med årsopgørelsen. De steder hvor der er forskel i indtægter/fradrag, det er de steder som er skyld i skattesmæk (hvis det er forbedringer, så tilsvarende skyld i overskydende skat).

Hvis du ikke selv har indberettet noget til forskudsopgørelsen for 2004, så har de brugt tallene fra 2002 med lidt tillæg.

Hvis du så i 2002 har haft nogle fradrag, som du ikke har i 2004, så har skattevæsenet jo gættet forkert og givet for stort fradrag i 2004, hvorved du får et skattesmækket.

Når du sammenligner, så skal du bruge den nyeste forskudsopgørelse, idet de fleste fik en ny da SP bidraget bortfaldt i sommeren 2004.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-04-05 23:28

jeg har 112 km om dagen..
Arne, hvis de regner det med i mit fradrag skal det så ikke også være oplyst på min forskuds opgørelse.. jeg skal selv sørge for at skrive det på hver år ellers står der 0 km....

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 30-05-05 20:25

Tak for svaret Leo.pedersen.