/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
NHØP er død.
Fra : arne.jakobsen
Vist : 938 gange
10 point
Dato : 20-04-05 21:07

Jeg har lige erfaret at en af vore største Jazz-musikere igennem tiderne Niels-Henning Ørsted Pedersen (NHØP) er død kun 58 år gammel. Han og Svend Asmussen var de i udlandet mest kendte danske Jazz-musikere.

NHØP indspillede flere hundrede plader og CD'er sammen med de største Jazz-navne i verden. Han modtog adskillige priser og legater.

NHØP vil blive dybt savnet. Et stort geni og et meget behageligt menneske har forladt os.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 20-04-05 21:09

RIP

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 20-04-05 21:12

Det må man sige!!! Manden har været kåret som verdens bedste kontrabassist flere gange. Jeg er i fuld gang med at drikke en farvel øller.

Fluffy

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-04-05 21:14

Jeg hørte det i morges kl. 8.00 i TV-Avisen.

Men jeg kan så glæde mig over at have set ham optræde "live"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-04-05 21:31

Ja det var en trist nyhed.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 20-04-05 22:08

michaelmoeslund> Nice humor :p

GAME OVER

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 20-04-05 22:56

Det er hva der sker, efter et helt liv med sprut og tobak. Men han kan være stolt!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-04-05 23:04

Sikke noget sludder, han drak ikke mere end normalt, altså en øl og et glas vin i ny og næ.

Jeg har kendt mange store jazzmusikere og mange af dem var alkoholikere, men NHØP var ikke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-05 23:09

LANDESORG !!!

NHØP var et Gudsbenådet talent !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-05 23:12

Godt vi stadig har :

1.) http://www.kasperwinding.com/bo_stief.htm

..og LYT : 2.) http://www.doky.com/

Life goes on !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-04-05 23:13

Du har måske ligefrem delt din rødvin med NHØP Arne?!
ligesom med ham svampeeksperten Henning Knudsen.. kendt fra programmet "godaften Danmark" og lektor ved Kbh Universitets Biologiske institut

Fred være med ham! - og godt vi stadig har Svend

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 20-04-05 23:16

nånå.. så siger vi det.. men så er det konsekvensen af et liv med konstant bas-toner i ørerne!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-04-05 23:30

Ja Creamy, det har jeg faktisk. Jeg har også drukket Whisky med Papa Bue's Wiking Jazzband, svinedrukket med Otto Brandenborg o.m.a.

Men jeg er da osse glad for at Svend stadig er iblandt os.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 10 point
Dato : 20-04-05 23:33

Jep han vil blive savnet! Men måske er han "I skovens dybe stille ro" nu?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-04-05 23:37

Vi har da stadig Hugo.

tedd kig her http://www.kandu.dk/dk/spg/65188

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-04-05 23:39

tedd - den var god. Jeg elsker også den udgave.

ans - Vi har mange rigtigt dygtige, men det er jo lissom ikke det denne tråd handler om VEL?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-04-05 23:44

har set det ans, men jeg er kun lommefilosof ift. de kapaciteter der optræder der

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-05 23:57

Jep tedd -> Du holder bare snudeskaftet væk fra Filosofi. Dér har du INTET at gøre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-04-05 23:59

Mit største filosofiske problem er hvor forsvinder den ene strømpe af når man vasker? Så jeg køber kun sorte strømper nu så er problemet løst

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-05 00:03

Åhh arne.jakobsen

Jeg ser, at du først har erfaret det kl. 21.07 den 20.04.05, men jeg hørte det kl. 8.00 i morges.

Citat
ans - Vi har mange rigtigt dygtige, men det er jo lissom ikke det denne tråd handler om VEL?

Der er jo ikke noget spørgsmål, så skulle det ikke have været i kategorien "sorg og krise"

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 00:04

Tak for I skovens dybe stille ro. tedd. Den viste at du kendte og holdt af NHØP

Til alle I andre: Husk at livet går videre og at vi heldigvis stadig har mange dygtige Jazz-musikere i DK.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:08

Jepper; som jeg siger ...og holder meget af : http://www.kasperwinding.com/bo_stief.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:12

Godt gået arne & tedd

http://www.ugle.dk/i_skovens_dybe_stille_ro.html

Næppe Jazz

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 00:14

Det er det skam i NHØP's version, Molo! Har osse hørt ham spille "Solen er så rød mor" I en fantastisk version! Kun på kontrabas!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-05 00:15

Ja livet går videre, men det var jo ikke det spørgsmålet drejede sig om.

Citat
Vi har mange rigtigt dygtige, men det er jo lissom ikke det denne tråd handler om VEL?

tedd, jeg tror du er en god filosof ;-=

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-05 00:16

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 00:19

Ys - Og kender du ikke de numre molo, så fis på biblo og lån dem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:19
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:23

I er sgu ikke rigtigt vel forvarede nogen af jer

Her taler vi om en stor Dansk Jazz-basist afgang ...og pladre I om 'De Små Synger' : http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=108497

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-04-05 00:24

Glem det Ans - Han fatter ikke en skid.....

Med hensyn til tidsforskellen mellem den radioavisdu hørte det i og til AJ fattede det, er helt i tråd med at han er lidt (meget) tungt opfattende og generelt bagud

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 00:24

Fantastisk sang Molo! Jeg spillede den til min mors bisættelse i Lars HUG's version!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 00:25

ans - HOLD NU DIN KÆFT. DET ENESTE DU VIL ER AT LAVE BALLADE, SÅ KNYT SYLTEN FOR FANDEN I HEDE HULE HELVEDE. HVORDAN FÅR MAN DIG TIL AT FATTE AT DU ER SKIDE IRRITERENDE.

Denne tråd blev oprettet som en mulighed for at folk kunne give udtryk for deres følelser m.h.t. NHØP's død.

SQU DA IKKE FOR AT DU SKAL LUKKE LORT UD.

KANDU SÅ FATTE DET????? SKRID AD HELVEDE TIL MED DINE SNOTKOMMENTARER.

Hvorfor er jeg nødt til at gribe til Skraldespansk????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-05 00:25

Citat
Til alle I andre: Husk at livet går videre og at vi heldigvis stadig har mange dygtige Jazz-musikere i DK.

Ja ja arne.jakobsen, men det var jo ikke det spørgsmålet drejede sig om.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 00:26
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 00:27

"Musikken i Vil du se min smukke have? med Niels-Henning Ørsted Pedersen, tirsdag den 20. april 2004:

Det haver så nyligen regnet (Palle Mikkelborg og NHØP)
Pladeselskab: Sonet - nr. SLPCD 1662

I skovens dybe, stille ro (Oscar Peterson og NHØP)
Pladeselskab: Verve - nr. 539695-2

Bach cellesuite nr. 1 Menuet (IKKE indspillet)
Solen er så rød mor (IKKE indspillet)
"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:29

Ja, tedd... : Foldepiger og flettemænd *LOL*

..du kæmper hårdt for retten til dine påængår hva' ???

..og arne er sgu et' majt bejre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-04-05 00:30

AJ... Skraldespansk.... LOOOOL - du kan sgu da ikke andet

Hvoraf fremgår det forresten Hr. trådejer LOOL, at denne tråd blev oprettet som en mulighed for at folk kunne give udtryk for deres følelser m.h.t. NHØP's død???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:31

Genialt at kunne spille : I skovens dybe stille ro & Solen er så rød mor på kontrabas !

HURRA ...så kender jeg et kommende geni på 9 år !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 00:31

Mine poænger? Skal da mindst ha 500 point for at høre på det ævl du lukker ud

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 00:33

Og så kan jeg ovenikøbet ikke fjerne fluebenet. Det er sg ikke 10 points værd

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:36

Hæ... </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-05 00:37

til I skovens dybe stille ro

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:40

tedd ->Jamen, såeh... tror jeg; jeg bli'r hængende et par dage endnu i dette spørgsmål. For om ikke andet; så vise NHØP lidt af den respekt han fortjener, som en kunstnerisk dygtig og kompetent jazzmusiker og ikke som et billigt folke-eje kendt fra tv2 og p3 som fyld

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 00:45

Hvis du mener "I skovens dybe stille ro" med NHØB og Oscar Peterson er billigt folke-eje så gerne for min skyld gerne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:45

Øehhh.... gad vide om ikke NHØP kom med på : Det haver så nyligen regnet

...fordi Bo havde røget lidt for meget af 'den brede' den dag ???

(Bo Stief har samarbejdet med Palle Mikelborg siden 1965)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 00:48

Tror du har røget for meget grøn amar!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 00:49

Osse kaldet den flade!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 00:49

molo - det hedder ikke majt, men møj ;)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:52

Næste gang jeg kommer til Jydelandet :

Hold kæft hvor I ska' få tæv ...begge 2 ..i Billard ..ved det første og bedste vandhul

..og så ka' creamygirl sparke ...når jeg ligge ned ..i krampegråd ..af grin ..over jeres manglende dannelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 00:53

tedd - du får lige nogen flere point. Se seneste 25.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-05 00:57

Nu vil det så vise sig om tedd føler sig bedre til musik end filosofi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 00:58

Jeg tror NHØP ville vende sig i sin grav for at blive husket for, at optræde som 'pauseklovn' i radio & på tv med:

Det haver så nyligen regnet (Palle Mikkelborg og NHØP)
Pladeselskab: Sonet - nr. SLPCD 1662

I skovens dybe, stille ro (Oscar Peterson og NHØP)
Pladeselskab: Verve - nr. 539695-2

Bach cellesuite nr. 1 Menuet (IKKE indspillet)
Solen er så rød mor (IKKE indspillet)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 01:05

Du har ikke ret molo. Allerede mens han var i live udtalte han at han ikke så nogen grund til at et stykke musik ikke skulle kunne udsættes for en Jazz-fortolkning. Det er netop noget af det geniale i hans kunst, at han kunne tage et hvilket som helst nummer og Jazzificere det på sin kontrabas. Men prøv nu at låne en CD på Biblo og hør den, så kan vi tales ved. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 01:17

Jeg har ingen CD afspiller arne

Mit CD-ROM drev er skippet for den 4. harddisk og min Technics Quartz Direct Drive Automatic Turntable System SL-Q300 har det ikke godt med nymodens skiver

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 01:23

OK min ven, men det er jo lissom ikke tedd's og mit problem VEL? Vil du høre den omtalte musik, skal du nok finde mulighed for det. Ellers kender jeg dig særdeles skidt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-05 01:27

P.S.: Der er i øvrigt ingen der har sagt at du skal tage CD'en med hjem? Du kan sidde og høre den på Biblo i fred og ro.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-04-05 06:50

Har ham der NHØP nogensinde spillet sammen med Thomas ?

Åh Gud, det var godt det IKKE var Thomas døde

Den her var god Arne

Citat
ans - HOLD NU DIN KÆFT. DET ENESTE DU VIL ER AT LAVE BALLADE, SÅ KNYT SYLTEN FOR FANDEN I HEDE HULE HELVEDE. HVORDAN FÅR MAN DIG TIL AT FATTE AT DU ER SKIDE IRRITERENDE.

Den skal om til dine "Guldkorn" Ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 08:02

creamygirl -> Thomas skal dø !!!

arne.jakobsen -> Hvad får dig til at tro, jeg ikke har hørt omtalte fortolkninger ? De er da blevet spillet i radioen og har været vist på tv. Det er dog muligt at Bach's cellesuite nr. 1 er gået min opmærksomhed forbi i farten. Til gengæld har jeg hørt NHØP i en del andre sammenhænge, som nok ville være relevant at nævne i forbindelse med hans bortgang, men nu har tedd jo svaret og du har samtygget. Så lad os bare holde os til, at NHØP skal mindes for at have spillet lidet udfordrende og ukomplicerede melodier fra den danske sangskat

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 21-04-05 09:58

NHØP var en gudsbenådet bassist. At han valgte at spille melodier som i skovens dybe stille ro, og solen er så rød mor i jazzede udgaver, var et forsøg på at få jazzen ud til den brede befolkning. Mange mennesker ved egentligt ikke hvad jazz er, udover at man kan høre det nede på torvet om sommeren mens man drikker fadøl. Mange folk er også blevet skræmte over at høre en omgang hardcore neobob eller modaljazz. At NHØP prøvede at bevise at jazz kan være så meget andet end det, synes jeg egentligt er flot!! Han prøvede blot at få den musik der var hele hans liv ind i folks bevidsthed. Bruger vi ikke allesammen en del af vores tid på at forklare andre hvad vi synes er godt og fedt????

Vh fluffy

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 11:00

samtygget?? Gu har jeg ej!! Uanset om du vil det eller ej, Molo, så er NHØP mest kendt for sine fortolkninger af gamle danske sange blandt den ujazzificerede befolkning! At kalde fortolkningen lidet udfordrende og ukompliceret er din mening, men NHØP gjorde aldrig noget halvt og slet ikke ukompliceret selv om det for urænede ører kan lyde sådan! At min bemærkning om Skovens dybe stille ro gav mig nogle højst uventede point, kan få dig så meget i selvsving at du egenligt forstyrrer spørgsmålet med nogle af dine sædvanlige "World according to Molo" betragninger er da op til dig! Jeg er bare irriteret over jeg ikke kan fjerne fluebenet! Og lur mig om Skovens stille dybe ro ikke bliver bliver spillet til hans bisættelse, mens en stor del af verdens jazzkorifæer bebopper andægtigt med!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-05 12:01

arne.jakobsen

Jeg deltog ikke i denne tråd for at lukke lort ud.

At du har opfattet det på den måde, er der ikke noget at gøre ved

creamy

Det hele skal med i "Guldkorn"

Citat
arne.jakobsen Dato : 21-04-05 00:25

ans - HOLD NU DIN KÆFT. DET ENESTE DU VIL ER AT LAVE BALLADE, SÅ KNYT SYLTEN FOR FANDEN I HEDE HULE HELVEDE. HVORDAN FÅR MAN DIG TIL AT FATTE AT DU ER SKIDE IRRITERENDE.

Denne tråd blev oprettet som en mulighed for at folk kunne give udtryk for deres følelser m.h.t. NHØP's død.

SQU DA IKKE FOR AT DU SKAL LUKKE LORT UD.

KANDU SÅ FATTE DET????? SKRID AD HELVEDE TIL MED DINE SNOTKOMMENTARER.

Hvorfor er jeg nødt til at gribe til Skraldespansk????

Hvorfor arne.jakobsen så er nødt til at gribe til skraldespansk ved han måske selv.

Jeg tror, at det er en måde at vise sin sorg på.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 12:41

[hør] Nu skal I bare høre :

Jeg har lige siddet og set TV2 Lorry programmet; Brunch. Der blev Bo Stief interviewet og hvad var det allerførste han sagde, da han blev spurgt om NHØP's død ?

Nu hviler han : I skovens dybe stille ro .... !

..og stille blev der ...i lille Mortensen's hjem

Her sidder min bas-jazzhelt gu'hjælpemig og giver hele den forsamlede kandu.dk skare ret !!! :-|

Bortset fra det nævnte han nu også mange andre ting og kom rigtigt nok også ind på 'det folkelige', men fremhævede først og fremmest den 'skole' inden for basspil i jazz sammenhænge, der inspirede mange både udenlandske og danske basister; blandt andet ham selv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-05 13:22

Molo!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-05 12:49

Citat
ans Dato : 20-04-05 23:37

Vi har da stadig Hugo.

Citat
arne.jakobsen Dato : 20-04-05 23:39

ans - Vi har mange rigtigt dygtige, men det er jo lissom ikke det denne tråd handler om VEL?

Citat
arne.jakobsen Dato : 21-04-05 00:04

Til alle I andre: Husk at livet går videre og at vi heldigvis stadig har mange dygtige Jazz-musikere i DK.

Hva' var det så lige tråden drejede sig om?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-04-05 13:39

Tror ans står for (A)rne (N)ag (S)creen! Hehe

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 25-04-05 19:56

Eller også har Ans bare fået nok af klaphatten, og alle hans ukorrekte, beskidte, bedrevidende, og nedværdigende svar - samt hans barnlige måde, hvorpå han konsekvent smider folk ud fra tråde - og kandu i det hele taget - hvorefter han skriver et tip om, hvordan man skriver et tip, for senere igen, at pive til teamet over at andre overpisser ham

Tudekiksen <---> lortespanden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-05 20:01

Jeg har haft min første arbejdsdag på KBH's Hovedbibliotek

Hold da kæft en fed arbejdsplads ....det er sgu ikke litteratur der mangles

..bortset fra dét :

Man kan da ikke få nok af arne.jakobsen ?

Hvem sku' man ellers brokke sig over ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-05 20:03

Sssssssssssssssssssssssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

Det er bare fordi jeg ryster i bukserne over at skulle stå for skud

http://home20.inet.tele.dk/friheden/images/mololympic.jpg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-05 20:06

...som vi siger på Ama'r :

Ingen Arne ???

Ingen Harme !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 25-04-05 20:12

Havde vi ikke på et tidspunkt både en HarmeArne - og en ArmeArne?!

Bortset fra det, så starter jeg selv i nyt job på mandag. Et forsorgshjem for blandingsmisbrugere. Ved ikke lige med litteraturen på stedet, men mon ikke jeg får et par historier bundet på ærmet inden kl. 12.00 middag på mandag *G*

I think so