/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Super-myretue!!
Fra : Kirsten_Larsen
Vist : 4999 gange
100 point
Dato : 18-09-02 15:35

Vi havde en myretue ca. 1 meter høj bag huset. Myrene havde rejst deres slot rundt om et stort fyrretræ, sådan at træet stod lige i midten. Smarte myrer, dem.... Først ragede vi myretuen sønder og sammen, spredte den ud over det hele (det var bare dumt, forstår vi nu. Vi skulle have læsset den på en trillebør og kørt tuen væk), vandede med noget gift for at kunne komme til træet og få det fældet, og begyndte så at grave rundt langs roden af træet for at få denne op. Vi måtte save røddernes lange arme af. Dem fik vi ikke med op. De spreder sig jo langt ud fra træet, og vi gamle nisser kunne slet ikke overskue at skulle grave dem op også! Da vi så får hele træet op (altså minus de lange rod-arme), støder vi på en stor sten. Og fremdeles ingen larver!! Det havde vi egentlig ventet/håbet at finde under træet. Nu er spørgsmålet så:
Er dette en tid på året, hvor man vanligvis ikke finder larver i et myrebo, eller er vi slet og ret ikke kommet langt nok ned og kan se frem til nok nogle timers masen med at få den store sten bort?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 19-09-02 13:50

Hej Kirsten

I kan her købe et meget effektivt, økologisk myrebekæmpelsesmiddel:
http://hjem.get2net.dk/s-189431/Myremiddel.htm
Spred det i en radius på et par meter rundt omkring stenen.
Så er evt. larver ikke noget problem, for myrene vil blive udryddet,
efterhånden som de kommer frem til overfladen.

De bedste hilsner
Rellom

Accepteret svar
Fra : mblm

Modtaget 100 point
Dato : 19-09-02 17:22

Der er med 110% sandsynlighed larver, æg og barnepigemyrer under stenen. Hvis myretuen er 1m høj og der er tale om sorte myrer på en størrelse af 5-7mm kan I godt regne med at der er gange og sidegange helt ned til 4 meter under jordens overflade. Ydermere kan i risikere (hvis alt det kemiske lort i har hældt ned til dem ikke har virket) at dronningens kammer ligger under stenen også - hvis det er tilfældet skal I passe på med at flytte stenen (hvor stor er stenen) uden nogle gode havehandsker på. Det er nemlig set (bl.a. af undertegnede) at der er posteret "soldater" ved udgangene til dette kammer - og de kan bide satans hårdt de små bæster.

Det hele afhænger af tre ting:

1) Hvilken type myre der er tale om (ved nærmere beskrivelse kan jeg komme med en meget sikker identifikation!)
2) Hvor stor stenen er og om den er aflang og flad eller almindelig blokformet (i sidste tilfælde er der sikkert ingen myrer under stenen)
3) Hvor meget kemisk stads i har spredt over det hele - det kan godt have slået dem under stenen ihjel sammen med alle de andre insekter der måtte have været.

Til sidst en lille kommentar:
Jeg håber det var fordi de også invaderede Jeres hus at I besluttede Jer for at destruere dem så hurtigt. En myretue er et privillegium at have i sin have, hvis blot man forstår at regulere således at myrerne ikke trodser tærsklen til huset eller ens yndlingssiddeplads. De steder hvor man ikke ønsker myrerne kan Rellom's tip med fordel bruges.

Held og lykke med bekæmpelsen!
//mblm

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 19-09-02 17:24

15-17mm naturligvis - en lille hastighedstastefejl!

//mblm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 21:37

"Kirsten_Larsen" <Kirsten_Larsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:aa%h9.1396$Qk5.110898@news010.worldonline.dk...
Nu er spørgsmålet så:
> Er dette en tid på året, hvor man vanligvis ikke finder larver i et
> myrebo, eller er vi slet og ret ikke kommet langt nok ned og kan se frem
> til nok nogle timers masen med at få den store sten bort?

Så vidt jeg husker fra min børnelær'dom er en myretue lige så stor under
jorden som over!
Men fortvivl ikke, hvis myrene kommer igen til foråret skal i bare vande med
f.eks. Bayer's myrepulver til at blande i en vandkande. Det slæber myrene
med ned til larverne og hele boet er dødt efter en til to vandinger...

/ZIGGE

Kommentar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 20-09-02 18:42

Der er med 110% sandsynlighed larver, æg og barnepigemyrer under stenen. Hvis myretuen er 1m høj og der er tale om sorte myrer på en størrelse af 5-7mm
YEPPER. DET ER DISSE HER STORE SKOVMYRER, SOM BRUGER STR. 45 I SKO.
kan I godt regne med at der er gange og sidegange helt ned til 4 meter under jordens overflade. Ydermere kan i risikere (hvis alt det kemiske lort
HÆ!! VI HAR VANDET MED NOGET PULVER OPLØST I 20 LITER VAND, OG DE SÅ UD TIL BARE AT SIGE "TAK FOR BADET!!".
i har hældt ned til dem ikke har virket) at dronningens kammer ligger under stenen også - hvis det er tilfældet skal I passe på med at flytte stenen (hvor stor er stenen)
CA. 1/2 METER I DIAMETER. TILSYNELADENDE RUND. MEN VI HAR BARE FÅET DEN HALVVEJS OP, SÅ TEORETISK SET KAN DEN GODT VÆRE FLAD I BUNDEN.
uden nogle gode havehandsker på. Det er nemlig set (bl.a. af undertegnede) at der er posteret "soldater" ved udgangene til dette kammer - og de kan bide satans hårdt de små bæster.

Det hele afhænger af tre ting:

1) Hvilken type myre der er tale om (ved nærmere beskrivelse kan jeg komme med en meget sikker identifikation!)
2) Hvor stor stenen er og om den er aflang og flad eller almindelig blokformet (i sidste tilfælde er der sikkert ingen myrer under stenen)
3) Hvor meget kemisk stads i har spredt over det hele - det kan godt have slået dem under stenen ihjel sammen med alle de andre insekter der måtte have været.
DET BLEV IKKE TIL SÅ MEGET "KEMISK STADS". KOSTER JO NOGEN GRUNKER, OG DET SÅ IKKE UD TIL AT HAVE STOR VIRKNING.
Til sidst en lille kommentar:
Jeg håber det var fordi de også invaderede Jeres hus at I besluttede Jer for at destruere dem så hurtigt.
DET ER IKKE MORSOMT AT SKULLE STÅ OG SIDESTEPPE SOM EN FRANSK KLOVN HVER GANG, MAN SKAL HÆNGE TØJ TIL TØRRE. UMULIGT AT FLYTTE VORES TØRREPLADS. ERGO MÅTTE MYRERNE VIGE.
En myretue er et privillegium at have i sin have, hvis blot man forstår at regulere således at myrerne ikke trodser tærsklen til huset eller ens yndlingssiddeplads. De steder hvor man ikke ønsker myrerne kan Rellom's tip med fordel bruges.

Held og lykke med bekæmpelsen!
//mblm

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 20-09-02 19:06

> Kirsten Larsen

Fint nok det med grunden til at fjerne dem

De store skovmyer kan have gravet sig op mod fire meter ned under jordoverfladen - specielt fordi der ligger en sten - og myretuen har ligget lige under - og rundt om - et træ. Når disse voldsomme ekspansionister anlægger en myretue starter de naturligvis i det små, men myretuens placering (og alder???) har gjort det ideelt for dem at følge træets rødder og på den måde grave gange og lave kamre ned til, rundt om - og muligvis også under stenen. Grunden til at jeg spørger om stenens form er at en rund blok-agtig sten nok ikke ville være myrernes kop te at grave under. Både fordi den så rækker dybere ned end de umiddelbart kan drage fordel af, men også fordi en lang og flad sten har nogle konstruktionsmæssige egenskaber i forhold til at stabilisere hele myretuen.

Endvidere kan myrerne udvikle resistens overfor de fleste sprøjtemidler - specielt når der er tale om de hidsige krabater til skovmyrer er de umiddelbart (som myretue) sværere at få bugt med en den mindre, normale myre.

Når du nu skriver at stenen er ½ meter i diameter og myretuen var ca. 1 meter høj vil jeg umiddelbart vurdere, at myrerne ikke har nogle "kamre" under stenen. Ikke hvis i har fået gravet en del af den op og den ikke ser ud til at være flad. Stenen skal helst have samme fladhed som dem man bruger til at slå smut på vandet - bare i en noget større målestok! Der kan godt være gange under den, eller langs den sider - og der kan sagtens være nogle myrer der har barrikaderet sig dér, men det betyder ikke noget. Det I skal være opmærksomme på er at sådanne myrer som dem I har med at gøre er de rene ekspansionister. De har muligvis etableret "kolonier" via sidegange eller også er jeres myretue blot en "koloni" af myrer fra en endnu større myretue. Sidstnævnte tilfælde er næsten usandsynligt, hvis ikke i bor meget tæt (100-300 meter) fra en skov.

Det bedste råd jeg kan give dig ud fra ovenstående kommentarer og dine oplysninger er at få den sten op. Og til Oerums formodede svar kan jeg blot kommentere at myreæg udklækkes i stimer (ikke på én gang), startende fra den første dag på året, hvor temperaturen overstiger en bestemt temperatur (kan ikke huske hvilken). Men der er stor forskel på de enkelte racer af myrer og jeg må indrømme mine kommentarer til dette spørgsmål er skrevet efter de ting jeg kan huske fra min mangeårige fascination af disse sociale og ekspansionistiske insekter.

> Kirsten Larsen > Vil du ikke lige bestemme dig om du vil godkende Oerums svar eller ej?

Held og lykke med at slæbe stenen op!
//mblm

NB. En så stor myretue som den I lider under ville jeg nok også fjerne. Det er blot en skam for myrerne holder en hel del andre irriterrende insekter væk. Personligt hader jeg f.eks. ørentviste, skolopendere og jagtedderkopper af et godt hjerte - og dem klarer myrerne

Kommentar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 20-09-02 22:47

Svar til mblm:
Vi bor i en MEGET bevokset område. Masser af fyrretræer og grantræer lige op og ned af os. 30 meter i modsat af "vores" myretue, ligger der 2 mere. Og myrerne har lavet en slags motorvej mellem hovedbasen (som er over 10 år gammel!) og de 2 andre tuer. Dette her ligner mest af alt en borgerkrig mellem dem og os....
Efter at have læst dine kommentarer har jeg lissom følelsen af, at den krig vil vi aldrig vinde..
Jo, jeg skal få aksepteret svaret. Tar dit, du..-)

Godkendelse af svar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 20-09-02 22:51

Tak for svaret mblm.

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 21-09-02 10:42

> Kirsten Larsen

Selv tak. Og tak for points.

Fortvivl ikke - i vinder aldrig krigen mod et så stort imperium af denne type myrer, men om ikke andet kan I da forhindre dem I at etablere en koloni på Jeres grund. De er nogle ivrige omstrejfere og sender jævnligt ekspeditioner ud fra deres tuer - så jo længere væk fra Jeres grund deres nærmeste tue ligger - jo flere ekspeditioner vil krydse Jeres grund for at finde egnede fourageringsområder - men det er bedre end at have fire en halv million individer ved tørrestativet.