/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Trykgryde
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 2830 gange
47 point
Dato : 20-04-05 11:21

Jeg har flg. spørgsmål:
Er der en, der kan løse denne opgave gerne med udregningerne, for jeg kan ikke gennemskue den:

En trykgryde har diameteren 30cm, og højden 40cm. Gryden sættes over blusset i tom tilstand, og ved tryk over 1,4atm åbner en sikkerhedsventil. Gryden tages først af blusset, da den er nået op til 2000C.
a) Beregn trykket i gryden når den er nået ned til stuetemperaturen på 220C igen!
b) Hvor stor kraft skal der bruges for at tage låget af i dette tilfælde?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-04-05 13:44

Gryden smelter langt før 2000C. ha ha
I opgave a står der stuetemperatur? Mon ikke der skal stå sluttemperatur, for ellers vil jeg ikke være i stue med dig.
http://www.fipnet.gymfag.dk/vind/opgaver/d.htm

1. Du skal regne med at der ved de 2000C stadig er 1,4 atm, hvort stort tryk er der så når temperaturen sænkes til 220C.
2. Kraften er= (trykket udvendig(1atm)-trykket indvendig) * arealet
arealet er jo R i anden*pi
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 20-04-05 15:57

Det var fordi, jeg havde hævet et 0, og det er så blevet sænket, når jeg har sendt det herind

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 47 point
Dato : 20-04-05 17:29

Ok, så er trykket 1,4 atm ved 200C Hvad er det så ved 22C

Sammenhængen imellem koncentration og tryk i en gasfase fremgår af luftarternes tilstandsligning:

P V = n R T

som udtrykker, at dersom n molekyler af en luftart indesluttes i en lukket, ueftergivelig beholder, er produktet af det tryk (P), som luftarten udøver, og det rumfang (V), hvori den er indesluttet ved temperaturen T, konstant. Hvis P udtrykkes i atmosfære, V i liter, n i Mol og T i Kelvin (= °C + 273) er R, den universelle gaskonstant = 0,0821 * atm * K-1 * mol -1(eller 8,137 Joule * K-1 * mol-1).
Regn selv videre.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 20-04-05 17:59

Tak for svaret pallebhansen.