/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten bider
Fra : Flemming17
Vist : 2988 gange
200 point
Dato : 20-04-05 00:01

Min 9 år gamle kastrerede hankat er en dejlig kat - men: Kan nogen forklare hvorfor han kan finde på at afslutte en hyggestund, hvor han har ligget på mit skød - spindende - pludselig tager fat med kløerne næsten ude om min arm og markerer et alvorligt bid.
Han bider ikke til; men hvis han gjorde ville det koste en tur til lægen med vaccination og hele baladen.
Er det rovdyret, der pludselig kommer op i ham? - kender nogen af jer denne adfærd?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-04-05 00:11

Nej Flemming. Jeg tror ikke at rovdyret er kommet mere op i ham end det altid har været. Jeg tror at han har fået gigt.
Hvem er det der afslutter hyggestunden? Det er vel dig! Du vil pludselig have ham væk for at gå ud og tisse eller lave Teffe (Kaffe/The). Så bliver han overrasket og p.g.a. sine gigtsmerter reageren han ved at sætte kløerne i og vise sin smerte. Det er helt normalt. Hvis jeg har ret, kan din dyrlæge ordinere gigt medicin til ham. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-05 00:11

Ja, det er der mange katte der gør.
Katte har nogen områder, hvor de pr. instinkt ikke kan lide at blive rørt.

og selv om katte tilsyneladende føler sig helt trygge ved, at det er en de stoler på, der f.eks klør dem på maven eller endda bare har hånden for tæt på, kan de netop i afslappede situationer og hvis de nærmest sover, komme i tanke om, at "hovsa" her siger mit instinkt at jeg skal forsvare mig, og så laver de det nummer der.

Altså ikke lige for at være agressiv og fjendtlig, men en indbygget forsvarsmekanisme, nøjagtig som hvis den lå og sov et sted og blev overrasket af en fjende.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-05 00:19

Vores den gamle gør det også. Nogle gange bider/kradser han af kærlighed, han ikke ved, hvordan han skal udtrykke, andre gange fordi han er fornærmet over, at jeg har rørt ham lidt over halen, ca. tre cm. inde på ryggen. Det er ikke hver gang, jeg røre ham der, at han bider, men det er tit. Men før i tiden gjorde han det ikke. Kun ca. et års tid. Han er ca. 11 år nu. Og han fejler ikke noget, dyrlægen kan finde.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-04-05 00:29

Flemming - Fortæl lige om det er noget han altid har gjort eller først er begyndt med for relativt nyligt. Min kommentar bygger på den antagelse at det er noget nyt. dova's og Jette's på at han altid har opført sig sådan.

Så det vil være vigtigt for os alle at vide. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 20-04-05 00:45

min krammekat ( ja- det er lidt pinligt) som altid sover i min arm rullet sammen med min hånd over sig, har for vane, mens han rigtigt hygger og spinder,at finde på at bide i min tommelfinger , ikke hårdt, men det kan da mærkes, hvis jeg så knurrer ell. siger av, slikker han på fingeren som om han vil gøre det godt igen og han holder om fingrene, men jeg tror ikke det er andet end lidt små hygge. Når han bliver vasket i ansigt og ører af den anden kat, hvilket man kan se han nyder, går han også pludselig over gevind og bider ham i halsen eller brystet, men ørerne er rette og der er ingen ufred
Hilsen Kamma

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-04-05 00:46

Jamen arne.

Jeg er vild af beundring. Hvordan kan du dog vide, hvad der er vigtigt for andre??

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-05 00:46

Nej, Arne. Min antagelse er, at det er fordi katten er begyndt at blive gammel. Flemmings kat har nogenlunde den alder, hvor min også begyndte at bide/ kradse. Dyrlægen kunne ikke finde nogen tegn på sygdom eller noget. Da jeg spurgte ham, hvorfor han så var begyndt på det, svarede han, at det var der en del katte der gjorde, når de begyndte at blive ældre. Man siger godt nok, at en kat kan blive over tyve år, men jeg læste lige den anden dag, at gennemsnitsalderen for en kat var 13-15 år, tror jeg det var. Min den gamle kan finde på at bide så blodet løber, men det er som regel når han bliver børstet/redt nede ved rumpen, eller han får studset spidsen af sine "søm", og der ikke ligger en godbid ved siden af mig. Jeg kan sådan set godt forstå, han ikke kan lide nogle af tingene, men ikke desto mindre er det nødvendigt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-05 00:48

Klumme, slap nu af.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-04-05 00:51

Ups... der tog du fejl. Jettes antagelse byggede ikke på din antagelse af hvad der var Jettes antagelse, og som du troede hun byggede sit svar på.

Nu er jeg ikke så imponeret mere

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 210 point
Dato : 20-04-05 00:52

Min mening er en helt anden. Det du beskriver, kaldes populært for: KÆRLIGHEDSBID! Nogle katte kan finde på at gøre det lovligt hårdt, andre katte tager bare fat og holder lidt, før de igen slipper. Det er en slags overreaktion på kærligheden til dig, når du nusser og hygger med katten. Trækker du hånden til dig, kan det naturligvis gøre ondt, men putter du hånden hen i mod katten, vil den holde op og fortsat regne med din hyggestund. - Noget helt andet er de katte, der ikke så godt bryder sig om at blive nusset på maven, her vil katten gribe om hele din arm, samt bruge bagbenene i flænsebevægelser. Katten vil måske finde sig i mavenusseriet en kort stund, men så er det som om den synes "nu kan det sandelig være nok"! Min ene Norske Skovkat giver mig tit kærlighedsbid, lige lovligt hårdt, hun langer også ud efter mig med en pote, men det er kun fordi hun vil fortælle; "ikke gå". Ved hende, skal jeg advare gæster med hendes opførsel, skønt hun er den kærligste kat af verden. Mine Perserkatte gør det også, men blidt og nensomt. Så jeg synes du skal tage det helt med ro, Flemming17, for din kat fortæller kun, den elsker dig.
At katten skulle have gigt, er lidt langt ude i den forbindelse!

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-04-05 00:53

Jeg er helt afslappet Jette. Men ellers tak for dit ualmindeligt gode råd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-05 00:55

Kamma
Det er da ikke pinligt, hvorfor sku' det være det

Men jeg tror så ikke på, at det har noget med kattens alder at gøre, for ham jeg havde der var værst til at "angribe" på den måde, gjorde det helt fra han var lille.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-05 00:56

Selv tak, Klumme
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-05 00:56

Kærlighedsbid?
Næ, det er netop det som Kamma beskriver.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-04-05 00:57

min har altid - bortset fra killingstadiet - kunnet sige fra hvis det blev for meget - så den kan godt finde på at trække knivene - og hvorfor skulle de stakkels katte ikke også det ???
Et eller andet sted ved vi jo også selv hvornår det er nok - de kammer jo over og har man oplevet det et par gange så er man jo forberedt - intet mærkeligt i det.
OG.. det har intet at gør med hvor katten bliver rørt - bare at den markerer kraftigt at nu gider den ikke mere siger min kloge dyrlæge

misser med øjnene og forsøger at finde sengen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-05 00:59

Ja, man kan se på ørerne, hvordan det er ment. Når min den gamle bider af kærlighed, holder han fast med kløerne og bider - nogle gange temmelig hårdt. Men ørerne vender fremad. Når han er sur eller gal og bider/kradser, vender ørerne ud til siden, og jeg kan nå at se, at han vil bide, men ikke tidligt nok til at stoppe ham eller fjerne hånden. Når det er af kærlighed, han bider, hugger han bare. HAK.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-05 01:05

Flemming

Nu skrev du ikke hvordan katten reagerer efter den har lavet nummeret med at tage fat og bide, men er det helt forkert gættet, at katten umiddelbart efter, springer op og går sin vej?

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-04-05 01:07

Nu har Flemming jo endnu ikke svaret på mit spørgsmål. Men at I alle udelukker Gigt, kommer noget bag på mig.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-05 01:55

Hej Arne.
Jeg vil tro, Flemming har "ramt dynen", som de fleste andre med et arbejde. Der er ikke så mange "ordentlige" natteravne.

Man kan se på en kat, om den har gigt. Hvis en kat halter, er stiv i bevægelserne, eller har svært ved at rejse sig, så har den formodentligt gigt. Men at den "bare" bider, tyder ikke på gigt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-04-05 02:31

OK min ven, men lad os nu høre Flemmings svar når han vågner op til dåd igen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-05 02:34

OK, sov godt. Nu triller jeg også under dynen. Skal op senest kl. 8.00 - og jeg skal helst have 8 -9 timers søvn
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-04-05 08:37

Hvis det ikke er fordi den er irriteret eller generet af en eller anden grund, fx. som beskrevet i nogen af ovenstående kommentarer, kan der også være den mulighed, at det skyldes at den vil vise domination, det har jeg læst i "Forstå din kat" af Michael W. Fox. : http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/45f015df9e9113fac1256f030027182c
Hvis det er irritation er der som regel tegn inden den bider, nemlig at hale-spidsen slår fra side til side, eller den har langet ud med poten.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-04-05 08:44
Godkendelse af svar
Fra : Flemming17

Dato : 20-04-05 12:35

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 20-04-05 12:39

Hej alle sammen - tak for hjælpen. Jeg foretrækker at tro på akles forklaring. Den passer godt på kattens opførsel iøvrigt.
Han har ikke gigt! Da jeg ruskede ham i nakkeskindet slap han med kløer og kæber medens han så lidt fornærmet ud.
Måske har du ret dova; men jeg giver altså points til akle.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-05 14:46

LOOOL............ Godt nok Flemming17

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-05 19:20

Jeg benytter lige lejligheden til at anbefale folk at læse bogen der hedder "Hvad tænker min kat" (sådan forstår du din kat) skrevet af Gwen Bailey med hjælp fra flere kendte katteadfærdspsykologer

En rigtig god bog, der med flere hundrede fotos og tekst, nøje beskriver hvad, hvorfor, hvordan, hvornår en kat reagerer i alle tænkelige situationer.

mvh dova