/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Sælgere
Fra : syllemus
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 19-04-05 22:47

Som selvstændig bliver man ofte ringet op af dødsyge sælgere.

Jeg blev fornylig ringet op af en salgskonsulent fra Danica B2B ApS- et forlag som udgiver telefonbøger, hun ville sikre sig om mit telefonnr og adresse stadig var det samme, inden de ville genindrykke min annonce.
Og jeg spørger hende hvad hun mener, jo for jeg havde fået indrykket en gratis annonce for 1,5 år siden og nu ville hun lige sikre sig at det stadig var samme telefonnr. o.s.v.
Jeg mener ikke jeg kan huske at jeg har fået indrykket en gratis annonce.
Det mit spørgsmål går ud på er; hænger jeg på det når der ingen skriftligt aftale er indgået?
Og selv om jeg har fået indrykket den gratis annonce kan de vel ikke gøre noget hvis man ikke betaler regningen, så længe det kun er en mundtligt aftale?

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 110 point
Dato : 19-04-05 22:57

Hej Syllemus, de der sælgere skal du ikke tage alvorligt. På mit tidligere arbejde blev jeg også ringet op af et hav af sprcielt disse sælgere. Jeg begyndte at skrive op hvem jeg havde snakket med hvornår og det skulle vise sig at være gavnligt En dag blev jeg ringet op af en sælger, som også lige ville sikre sig, at den aftale vi havde lavet stadig var gældene. Jeg kunne så oplyse hende om, at vi på intet tidspunkt havde snakket sammen og derfor ingen aftale havde!! hun afsluttede hurtigt samtalen men de bruger nogle ret ufine metoder, så jeg ville ikke tage det så seriøst hvis jeg var dig.
Juridisk kan jeg ikke svare dig på hvordan du skal forholde dig, men ville bare gøre dig opmærksom på hvor luskede disse sælgere kan være

// Toupie

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-04-05 22:57

Der er masser af læsning vedr. annoncehajer.

http://www.ramrev.dk/nyt01-05.htm
http://www.hvr.dk/aktiviteter/annoncehajer/annoncehajer_artikler.htm

Du skal ikke betale for noget du ikke har bedt om, eller skrevet under på.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-04-05 22:57

Du kan være fuldstændig rolig, du hænger ikke på noget.
Desuden er der særregler for telefonsalg, som gør dig endnu mere skudsikker.
Det de prøver er tit at få dig til at misforstå, og så optage det på bånd, for senere at afspille det for dig eller andre, men det kan de ikke bruge til noget hvis du ellers har sagt nej, det eneste de kan bruge det til er at fortælle dig at: Hør nu her hvad du sagde, det må vores sælger havde forstået som et ja.
Sov roligt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-04-05 23:03

Håndværksrådets råd mod disse annoncesælgere finder du her.

http://www.hvr.dk/aktiviteter/annoncehajer/annoncehajer_raad.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 19-04-05 23:07

Så en mundtlig aftale holder ikke selv om hvis jeg havde fået lavet den aftale vedr. den gratis annonce som jeg omtaler.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-04-05 23:20

Hejsa

et godt sted at slå op når de ringer er www.unfairpris.dk
og søg på det pågældende firmanavn.

den sidste jeg har hørt om er statogkommune som laver samme nummer
de henviser tillige til deres hj.side som er www.statogkommune.dk denne adresse har intet med offentlige at gøre !!

der er andre regler som gælder når det er firma'er de ringer til, end private !!.
du skal ringe til told & skat i dit område og bede dem om at slette dig fra det register disse firmaer kan finde dig på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-05 23:31

På et tidspunkt var det så stort et problem med de telefonbogsannonce-sælgere, at folk blev opfordret til at henvende sig til politiet hvis de modtog mærkelige opringninger eller regninger fra de firmaer.

mvh dova

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 19-04-05 23:37

Jeg vil lige spørge igen. Er det ikke kun en skriftlig aftale der gælder?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-04-05 23:56

Mundlige aftaler gælder lige så meget som skriftlige aftaler.

http://kortlink.dk/ret-raad/rbh
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/aftaleloven.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-04-05 23:59
Kommentar
Fra : catilak

Dato : 20-04-05 07:11

Man skal altid sørge for og ha alting på skrift. lige meget hvad det drejer sig om, ellers er ingenting gældende. Og det gælder begge parter.
mvh catilak

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 20-04-05 08:20

Mundtlige aftaler er nøjagtigt lige så bindende som skriftlige (fremgår af aftaleloven § 2, stk.2 forudsætningsvis). Problemet med mundtlige aftaler er, at det er umådeligt svært at bevise hvad man har aftalt. Så man kan komme galt afsted, hvis man tror at man kan gå og indgå aftaler til højre og venstre, og først være bundet af dem når man har aftalen på skrift.

Så ja, du kan godt være bundet af en aftale som er indgået over telefonen, men det kræver jo at du har sagt ja til noget. Selvom du for 1½ år siden har sagt ja til en gratis annonce, er dette jo ikke ensbetydende med at du har sagt ja til en annonce til x kr. Alt efter hvad der nøjagtigt er sagt i telefonsamtalen, så vil jeg sige det samme som de øvrige, at du ikke skal lade dig gå på af det hele. Hvis du modtager en regning, beder du dem bare om at dokumentere, at I har indgået en aftale, og det må de jo i sagens natur have ret svært ved, da du ikke har indgået nogen aftale.

@pallehansen. Hvis du hentyder til Forbrugeraftaleloven, gælder denne ikke for erhvervskøb.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 20-04-05 17:36

Ja, nu ved jeg ikke hvem der skal have de 100, for i har alle sammen været med nogle gode svar. Men for at det skal gå rimeligt til må det vel være den første.

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 20-04-05 17:39

Ja, nu ved jeg ikke hvem der skal have de 100, for i har alle sammen været med nogle gode svar. Men for at det skal gå rimeligt til må det vel være dig Toupie for du var først.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-04-05 18:38

Syllemus, jeg takker