/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalk- og sæbeaflejringer i et badekar.
Fra : P_K
Vist : 6235 gange
50 point
Dato : 19-04-05 21:45

Hej alle!

Er der nogen, der har en ide til, hvordan man får kalk- og sæbeaflejringer af et gammelt, emaljeret badekar af? Det sidder i bunden og op ad siderne. Jeg vil gerne komme så nemt over det som muligt, så hvis der var noget skrapt, man bare kunne hælde i......

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-04-05 21:49

Brug et af de nye midler der reklames så kraftigt for på TV i disse måneder: Cilit Bang - Oxy???

De praler ihvertfald med at kunne klare det i en ruf. M.v.h Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-05 22:03

Du kan prøve at gøre det vådt, og så smøre et tykt lag brun sæbe på og lade det sidde natten over.
Hvis det ikke er nok, så noget afkalkningsmiddel. Kan købes i de fleste supermarkeder.

mvh dova

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 19-04-05 22:07

Hej P_K
Jeg har et badekar fra starten af 1970.
Jeg fjerner først sæberesterne med Flüren 37, skyller godt efter med rent vand, så rengøringsmidlet er væk. (Flüren 37 er et grundrengøringsmiddel der ikke må blandes med Flügger 33 der er en syre).
Når jeg afkalker bruger jeg Flügger 33, lader virke i få minutter af gangen og gentager behandlingen hvis det er påkrævet,brug en skuresvamp til at skrubbe med, skyl grundigt efter med rent vand.( Husk handsker, det er skrappe sager.)
Begge produkter købes ved Flügger.
Mit badekar bruges stadig.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : kirsten_merrild

Dato : 19-04-05 22:21

Jeg synes, det lyder bedst med brun sæbe, som er organisk. Kemikalier tager måske sæberester og kalk mere effektivt, men kemikalier forurener. Sæberester og kalk er jo ikke giftigt eller farligt, det ser bare ikke så pænt ud, forurenet spildevand er med til at ødelægge vore vandreserver.
Venligst Kirsten

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 19-04-05 22:33

Ja, nogle kemikalier forurener. Men jeg er ret sikker på, at eddikesyre fx er mere skånsomt for miljøet end brun sæbe. Desuden er det ikke nødvendigvis ikke-forurenende blot fordi, det er organisk. Organiske forbindelser er faktisk nogle af de værste forurenere, fordi mange af dem let optages i biologiske organismer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-04-05 23:14

Badeværelsesrens eller eller fliserens fra Aldi er det mest effektive jeg har mødt. Cillit Bang virker ikke. Det har været vist hvor elendigt det er i et eller andet forbrugerprogram.

Sæt proppen i afløbet, hæld en lille sjat varmt vand i og spray badekarret til med kalkfjerneren/sæben. (det er begge dele). Kom en grydesvamp i vandet og tryk en smule af. Derpå fordeler du "rensen" over hele badekarret. Når du når til vandet, lukker du det bare ud igen, og smører det derpå ind. Lad det sidde ti min. i stedet for et par min., og skrub så med svampen. Spul efter med bruseren. Det skal være et MEGET tykt lag kalk/sæbe, hvis det ikke er forsvundet efter den tur. Badekarret kan godt tåle det, det ved jeg af erfaring. Da vi flyttede ind, var badekarret det mest ulækre man kan forestille sig. Men en omgang af omtalte middel, og det var skinnende rent.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 19-04-05 23:16

Hej Jette

Er det en vare Aldi fører i deres faste sortiment, eller er det en af deres "Aktuelt"-varer?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-04-05 23:23

Tak for den Jette. Den havde jeg ikke set. Så slipper jeg for selv at investere i skidtet.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-04-05 23:25

Hej P_K. Det er en af de faste varer. Den har skiftet navn, men så vidt jeg ved, er det det samme som før. Vores vand er noget af det hårdeste i landet, så da vi havde badekarret, brugte jeg det jævnligt. Badekarret var nemlig også afløb for vaskemaskinen, så det blev "pænt pyntet" hele tiden.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 19-04-05 23:26

-> Tak Jette, den vil jeg prøve!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-04-05 23:28

Var så lidt Arne. Det var helt tilfældigt, jeg så det. Og siden da er jeg blevet sur over, at de kan få lov til at reklamere for noget, der sådan set ikke eksisterer. Det var simpelthen så elendigt, at man skal lede længe for at finde noget dårligere. Jeg er lige ved at tro, at sodavand ville gøre mere rent end det gjorde.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-04-05 23:29

Velbekomme. Ja, jeg synes det er rigtig godt. Selv bedre end Lime Lite, som ellers også er godt - men meget, meget dyrere.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-04-05 07:33

Sæt det "i blød" med almindeligt eddike. Når det har stået et døgn skyl godt efter. Derefter tager du en gang klorin. Hæld det udover badekarret. Lad det stå et døgn, skrub det og det er som nyt.

Ja, ja,.. jeg ved godt klorin ikke er særlig godt for miljøet mv, men det virker!

Kommentar
Fra : kirsten_merrild

Dato : 20-04-05 07:58

Så er spørgsmålet, hvad man forstår ved forurening. Kemikalier dræber liv, organisk affald giver liv. Alger er jo liv. Liv lever af liv, og vi skaber uballance, med overdrevent organisk affald. For mange alger ødelægger fiskenes livsbetingelser, for mange muslinger ødelægger algernes livsbetingelser osv.
Kalkrester hverken forurener eller slår ihjæl.
Venligst Kirsten

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-05 10:55

Jeg tror det var Tænk og Test, der engang testede de forskellige rengøringsmidler. Una fra Aldi var bedst - og så vidt jeg husker - også mindst miljøskadeligt. Jeg kan ikke huske, om præparatet også hedder Una, men jeg tror ikke, det er mere miljøskadeligt end så mange andre midler, og ikke nær så miljøskadeligt som Klorin.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-04-05 12:21

Citat
Badekar
Emalje, akryl, quaryl® (akryl/kvarts).

Vask med vand og universalrengøringsmiddel. Brug eventuelt en fin (hvid) skuresvamp til fastsiddende rande, sæberester og lignende.

Materialerne kan skades af skuremidler.

Kalk i emaljerede badekar: Nogle emaljerede badekar kan skades af syrer (eddike, kalkfjerningsmiddel).Det er derfor bedst at holde kalken nede ved at tørre badekarret af efter brug - fx med et håndklæde.

Hvis det alligevel bliver nødvendigt at bruge et kalkfjerningsmiddel, er det vigtigt at midlet ikke får lov at virke længere end højst nødvendigt. Vask grundigt efter med vand og universalrengøringsmiddel for at fjerne alle syrerester.

Kalk i badekar af akryl og Quaryl®: Fjernes med eddike eller kalkfjerningsmiddel

http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/goderaad/article.jhtml?articleID=212627

Du kan også prøve med citronsyre, kan bl.a. købes i Matas

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-04-05 12:29
Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-04-05 12:35
Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-04-05 23:43

Hej P_K. Har du fået afprøvet nogle af rådene???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 23-04-05 23:46

Jeg har hældt Aldis WC-rens i badekarret, og det har stået i 1.5 døgn nu, det ser foreløbig ud til at have taget en hel del af det.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 00:07

WC rens??? Har du prøvet kalkfjerneren?? Den der hedder: Una badeværelsesrengøring.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 00:10

Ja, men den har jeg ikke prøvet endnu, skal ned og have fat i den i morgen.....

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 00:14

Ok, men jeg er bange for, at WC rens er lige lovlig skrapt til et emaljeret badekar.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 00:16

Ups, det lyder ikke godt. Men et WC er jo også emalje....

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 00:20

Næh, det er af porcelæn. Det er derfor, de kan revne, hvis brættet slår hårdt ned.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 00:22

Så blev jeg så meget klogere....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-05 00:29

P_K

Er du sikker på at du ved hvilket materiale badekarret er af.

Der er jo forskel på rengøringen om det er det ene eller andet materiale.

Hvis badekarret er af samme materiale, som toilettet, så er badekarret ikke emaljeret.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 00:33

Nej, jeg er ikke helt sikker. Badekarret er fra 30'erne.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 00:36

Ans, m.h.t. Una badeværelsesrengøring, er det lige meget om det er emaljeret eller porcelæn. Det er kun neglene, der bliver ødelagt, hvis man ikke bruger handsker.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 00:38

P_K. Lyder badekarret "hult", når du slår på bunden med knoerne??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 00:40

Ja, det vil jeg mene.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 00:44

Metallisk hult, eller en mere "dump" lyd??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 00:52

En mere "dump" lyd.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 02:18

Har det nogle sorte pletter (evt. lappet med noget hvidt) eller rustpletter nogle steder))
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 08:35

Det har ingen rustpletter, men der er nogle sorte mærker, der hvor det er slidt (kanterne).

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 12:13

Hvor store er de pletter? Er de ens i størrelsen?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 12:19

Nej, de er ikke ens i størrelsen det er "slidmærker".

De havde ikke det der fliserens i aldi De havde kun noget fedtfjerner til fliser....

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 12:39

OK, men jeg tror nu, at det er emaljeret. Ellers ville det ikke blive sort, med mindre der var noget metal, der kørte på det.

Underligt, Aldi ikke have kalkfjerneren. Vores har dem altid. Var de udsolgt, eller havde de dem slet ikke??

Og deres fedtfjerner er også god, siger min eksnabo.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 13:08

Det så ikke ud til, at de havde det overhovedet.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 13:16

Prøv at spørge om det, næste gang du er derhenne. Jeg tror, alle Aldi'erne plejer at køre med de sammme produketer, så det kan være, den bare har været udsolgt. Mange Aldi butikker er elendige til at få varerne hjem. Vores ligjer tit et russisk supermarked - i de fattigste kvarterer. Selv det mest elementære kan være udsolgt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 13:19

Ja, men man plejer jo alligevel at kunne se, hvor varen skulle/plejer at stå, hvorved man kan regne ud, om den er hjemme eller er ej imodsætning til fx Netto hvor det er notorisk umuligt at se, hvad de har.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-05 13:24

Citat
ans Dato : 20-04-05 12:29

Du kan også se på denne side

http://www.isabellasmith.com/ecommerce-products/view?product_id=7678

Linket er fra Isabella Smiths hjemmeside.

Du kan jo prøve det produkt, som hun anbefaler.

Jeg tror også at dit badekar er emaljeret, men de sorte pletter vil altid være der.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 13:42

Det var ellers en hamper pris. Aldis kalkfjerne koster så vidt jeg husker omkring en tier.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 24-04-05 14:23

Ja, om ikke andet, får man da lov at betale for det

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-05-05 03:00

Har du fået bugt med kalken??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : monnamonna01

Dato : 26-07-06 22:56

Jeg kan vildt anbefale Biosols afkalkningsmiddel det er miljøvenlig og jeg har erfaring med 10 års virksomhedsrengøring

HILSEN iNGRID