/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
havedam
Fra : 1133
Vist : 620 gange
100 point
Dato : 19-04-05 16:01

hej
jeg havde planlagt at rense min have dam lørdad og søndag (ca. 6000 liter)
da der altid er fyldt med alger og jord grene m.m.m. på denne årstid
nu har jeg lige opdaget et det ligger frø eller tudse æg flere tudsinde
er det så ikke bedst at vente men hvorlang tid går det inden de er udklækket
algerne generer mig ikke da vandet stadig helt klart

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 110 point
Dato : 19-04-05 16:17

Hej 1133

Jeg har også en stor havedam, men vi renser den altid om efteråret for netop at undgå at forstyrre nogle af beboerne. Så mit råd til dig er at vente til efteråret hvis du kan. Ellers vent en måned til frø og tudse æg er udklækket og de små frøer er hoppet på land.

Når du skriver alger mener du så trådalger eller flydealger ? For flydealger kan du få væk med et UV-lys. Det er straks værre med trådalgerne, de skal bekæmpes på anden måde.

Med venlig hilsen
Joye

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 19-04-05 17:08

hej
fordi jeg venter til nu er at der altid kommer så meget iløbet af efterår og vinter
jeg kan også se der ligger noget der ligner noget fra nytårs aften
jeg har prøvet det men at rense om efteråret men skulle rense bunden efter vinteren
jeg bruger filter til 10000 liter med uv lys
men som jeg skriver vandet er krystal klart blot ligger der nogle plamager der ligner
en form for alger
Men jeg venter spændt på alle mine haletudser

m.h.
ole

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 19-04-05 17:15

Jamen så lyder det jo som om du har helt styr på det. Held og lykke med haletudserne - de er bare så nuttede

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-05 17:33

Haletudserne lever for en stor del netop af alger, så lad dem endelig blive. Afhængig af arten/arterne kan du risikere, at det blir midt på sommeren før alle er blevet til frøer eller tudser og er gået på land.

Godkendelse af svar
Fra : 1133

Dato : 19-04-05 18:02

Tak for svaret jspi.
så vil jeg gå og kigge til dem
og nyde synet

ole

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 19-04-05 20:22

Skulle det være en anden gang Nyd tudserne