/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Ud af fængslet og hvad så?
Fra : Selc
Vist : 600 gange
200 point
Dato : 19-04-05 13:24

Hvordan er det at blive løsladt fra et dansk fængsel?

Vi er to journaliststuderende, der er i færd med at lave hovedopgave om eks-fangers møde med det virkelige liv efter et fængselsophold. Derfor søger vi kontakt med folk, der har prøvet denne periode på egen krop (eller netop skal i gang med den) og har lyst til at fortælle om problemerne og eventuelle glæder ved at forsøge at skabe sig et nyt liv uden for fængslerne.

Vi vil gerne sætte fokus på de problemer, der opstår, når en person har siddet i fængsel i længere tid og skal skabe sig en ny tilværelse. Hvordan hjælper/besværliggør samfundet den opgave?
Det kræver dog kontakt til en eller flere, der kan fortælle, hvad der rent faktisk sker udenfor fængselsmurene.

Vi er interesseret i både anonyme og navngivne henvendelser. Dog er vores mål at finde en person, der ønsker at stå frem med navn i en artikel. Vi vil efter endt eksamen forsøge at sælge artiklerne til et landsdækkende dagblad.

Venlig hilsen

Jan Lindhardt Christensen og Claes Holtzmann Senger
Danmarks Journalisthøjskole

Svar til: (fjern X’erne i adressen)

clseXX@mail.djh.dk
jachXX@mail.djh.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-04-05 14:05

Hvorfor kontakter i ikke Krim? http://www.krim.dk/

Hvis de finder interesse i jeres projekt vill de sikkert kunne skabe de kontakter i har behov for.

Kommentar
Fra : Selc

Dato : 19-04-05 14:22

Ja, det troede jeg bestemt også. Men de havde efter eget udsagn ikke kontakt til eks-fanger. Og dem de havde kontakt til var kursusholdere, som skulle have penge for at holde foredrag og de kunne ikke tænkes at hjælpe, for det havde de ikke sagt ja til - og de havde jo tavshedspligt.

Troede ellers at de var interesserede i at have fokus på et - for dem - vigtigt område...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-04-05 14:42

Ja det skulle man da tro.
I kunne måske etablere kontakt via Kriminalforsorgen, f. eks. Århus afd., men det er nok ikke ligegyldigt hvordan I sælger jeres projekt.
Adresser her:
http://www.netboghandel.dk/kontorvis.asp?page=orgenh&objno=101378

Kommentar
Fra : rudhvidgaard

Dato : 15-06-05 00:01

Hej.

Som jeg ser det, bliver det svært at få nogen til at stå offentligt frem. Det er jo normalt ikke noget man går rundt og fortæller om.
Vil man gerne ha´ arbejde og komme i gang med en normal tilværelse, er en persons fængselsfortid formodentligt noget personen tier med, fordi det mest sandsynligt vil forringe chancen for ansættelse og hvis, så er det ikke nogen god pr. for en tidligere indsat mht. tillid og respekt.
Kunne en aftale mon forhandles med en avis om annoncering for skreven artikel?

Mvh.

Kommentar
Fra : Anden_90

Dato : 24-06-05 22:46

Jeg kender nogle som har brugt meget af deres liv inde bag mure, jeg tager straks kontakt til dem og snakker med dem om det, så hav tålmodighed...

MVH

Anden

Kommentar
Fra : Anden_90

Dato : 24-06-05 22:49

Og kan godt få en til at stå frem ved navn, hvad med folk som har været ude i lortet, men aldrig blev opdaget og selv valgte at få hjælp var det noget? Jeg kan godt finde et par stykker til jer, men det bliver bare skrevet fra min profil, er der noget bestemt de skal have sat inde for?