/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Farveforskel belægningssten
Fra : summer
Vist : 738 gange
100 point
Dato : 17-09-02 23:47

Min svigersøn har et problem. Han har i sommers fået leveret ca. 80 kvdr.m. grå Krystal belægningssten fra Unicon via en Tømmerhandel. Da han havde lagt dem, var der ca. 15 kvdr.m. midt i, som var betydeligt mere mørkegrå end resten. Jeg trøstede ham med at det ville rette sig når alle var lige gennemtørrede. Det skete ikke. Tømmerhandelen gav ham ret i at farveforskellen var for stor, men nægter at gøre mere ved sagen, da han siger det er min svigersøns egen skyld: "Du skulle ikke have lagt dem ned"!! Det synes jeg er en lidt syg begrundelse, da man jo først kan se det når de er lagt ned.
Svigersønnen kan og vil ikke leve med denne misfarvning. Nu spørger han så mig: "Hvor kan jeg klage over dette".
Jeg vil mene, at når tømmerhandelen nægter, så må han gå direkte til Unicon - Hvad så hvis det også er negativt?

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 110 point
Dato : 17-09-02 23:55

Så må han gå til forbrugerklagenævnet. Anden mulighed kan jeg ikke se.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 05:43

On Tue, 17 Sep 2002 21:46:33 GMT, "summer" <summer.news@kandu.dk>
wrote:

>Min svigersøn har et problem. Han har i sommers fået leveret ca. 80
>kvdr.m. grå Krystal belægningssten fra Unicon via en Tømmerhandel. Da
>han havde lagt dem, var der ca. 15 kvdr.m. midt i, som var betydeligt
>mere mørkegrå end resten. Jeg trøstede ham med at det ville rette sig
>når alle var lige gennemtørrede. Det skete ikke. Tømmerhandelen gav ham
>ret i at farveforskellen var for stor, men nægter at gøre mere ved
>sagen, da han siger det er min svigersøns egen skyld: "Du skulle ikke
>have lagt dem ned"!! Det synes jeg er en lidt syg begrundelse, da man jo
>først kan se det når de er lagt ned.
>Svigersønnen kan og vil ikke leve med denne misfarvning. Nu spørger han
>så mig: "Hvor kan jeg klage over dette".
>Jeg vil mene, at når tømmerhandelen nægter, så må han gå direkte til
>Unicon - Hvad så hvis det også er negativt?

Min kammerat har været udsat for noget af det samme - hér var der dog
tale om, at den røde farve efter 3/4 år forsvandt fra en del af
materialet i stenene. Stenene var leveret fra producenten uden
mellemhandler, og de leverede en ny sending uden beregning (75 kvm).

Jeg tror, I skal ta' fat i Unicon og få een af deres ingeniører ud at
se på sagerne. Tag ikke sorgerne på forskud, men se, hvad det gi'r.
---

Mvh Mogens
GM R6 24V

Kommentar
Fra : summer

Dato : 18-09-02 08:37

Unicon er jo næste skridt. Nu er det jo "kun" ca. 2000kr. det drejer sig om, men det er selvfølgelig forbundet med en hel del arbejde, erstatning eller ej.
Jeg synes at huske noget om en klageinstans for netop betonvarer, men kan hverken huske hvad det hedder, eller finde det på Nettet.
Måske nogen kan det.
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 07:50

"summer" <summer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3hNh9.648$Qk5.50609@news010.worldonline.dk...
> Min svigersøn har et problem. Han har i sommers fået leveret ca. 80
> kvdr.m. grå Krystal belægningssten fra Unicon via en Tømmerhandel. Da
> han havde lagt dem, var der ca. 15 kvdr.m. midt i, som var betydeligt
> mere mørkegrå end resten. Jeg trøstede ham med at det ville rette sig
> når alle var lige gennemtørrede. Det skete ikke. Tømmerhandelen gav ham
> ret i at farveforskellen var for stor, men nægter at gøre mere ved
> sagen, da han siger det er min svigersøns egen skyld: "Du skulle ikke
> have lagt dem ned"!! Det synes jeg er en lidt syg begrundelse, da man jo
> først kan se det når de er lagt ned.
> Svigersønnen kan og vil ikke leve med denne misfarvning. Nu spørger han
> så mig: "Hvor kan jeg klage over dette".
> Jeg vil mene, at når tømmerhandelen nægter, så må han gå direkte til
> Unicon - Hvad så hvis det også er negativt?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Jeg har ikke så meget forstand på det, men mon ikke at der skulle være noget
i købeloven, hvis alle skulle nægte alt ? Så vidt jeg husker er det
tømmerhandlen der hænger på det hele. Men prøv at "poppe" spørgsmålet i
"dk.forbruger", der er mange der ved meget.

Mvh

KLH

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 08:31

"summer" <summer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3hNh9.648$Qk5.50609@news010.worldonline.dk...
> Min svigersøn har et problem. Han har i sommers fået leveret ca. 80
> kvdr.m. grå Krystal belægningssten fra Unicon via en Tømmerhandel. Da
> han havde lagt dem, var der ca. 15 kvdr.m. midt i, som var betydeligt
> mere mørkegrå end resten. Jeg trøstede ham med at det ville rette sig
> når alle var lige gennemtørrede. Det skete ikke. Tømmerhandelen gav ham
> ret i at farveforskellen var for stor, men nægter at gøre mere ved
> sagen, da han siger det er min svigersøns egen skyld: "Du skulle ikke
> have lagt dem ned"!! Det synes jeg er en lidt syg begrundelse, da man jo
> først kan se det når de er lagt ned.
> Svigersønnen kan og vil ikke leve med denne misfarvning. Nu spørger han
> så mig: "Hvor kan jeg klage over dette".
> Jeg vil mene, at når tømmerhandelen nægter, så må han gå direkte til
> Unicon - Hvad så hvis det også er negativt?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Før I går videre, skal I lige sikre jer, at stenene ikke er leveret som
"gråmix", hvor der netop er den farveforskel, og stenene lægges så
tilfældigt ned, for at skabe lidt spil i en ellers kedelig grå flade.
Måske kunne I netop redde projektet ved at bytte lidt rundt på stenene?
OK, et stort arbejde men en løsning hvis alt andet glipper.
Ren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 08:54

Det er nemlig rigtigt.
Jeg har læst et sted ( tror faktisk det var Unicons læggevejledning) at man
altid skal tage
stenene skiftevis fra forskellige paller når man lægger dem for på den måde
at undgå en
skarp overgang mellem forskelligt farvede sten.

"René Hansen" <ddunck@post.tele.dk> wrote in message
news:3d882c7a$0$66735$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "summer" <summer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:3hNh9.648$Qk5.50609@news010.worldonline.dk...
> > Min svigersøn har et problem. Han har i sommers fået leveret ca. 80
> > kvdr.m. grå Krystal belægningssten fra Unicon via en Tømmerhandel. Da
> > han havde lagt dem, var der ca. 15 kvdr.m. midt i, som var betydeligt
> > mere mørkegrå end resten. Jeg trøstede ham med at det ville rette sig
> > når alle var lige gennemtørrede. Det skete ikke. Tømmerhandelen gav ham
> > ret i at farveforskellen var for stor, men nægter at gøre mere ved
> > sagen, da han siger det er min svigersøns egen skyld: "Du skulle ikke
> > have lagt dem ned"!! Det synes jeg er en lidt syg begrundelse, da man jo
> > først kan se det når de er lagt ned.
> > Svigersønnen kan og vil ikke leve med denne misfarvning. Nu spørger han
> > så mig: "Hvor kan jeg klage over dette".
> > Jeg vil mene, at når tømmerhandelen nægter, så må han gå direkte til
> > Unicon - Hvad så hvis det også er negativt?
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
> Før I går videre, skal I lige sikre jer, at stenene ikke er leveret som
> "gråmix", hvor der netop er den farveforskel, og stenene lægges så
> tilfældigt ned, for at skabe lidt spil i en ellers kedelig grå flade.
> Måske kunne I netop redde projektet ved at bytte lidt rundt på stenene?
> OK, et stort arbejde men en løsning hvis alt andet glipper.
> Ren
>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 18-09-02 10:54

Hej summer

Hvis der findes en klageinstans specifikt for betonvarer, vil forbrugerklagenævnet henvise din svigersøn til den, hvis han henvender sig der.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 18-09-02 11:13

Adressen er:

Forbrugerklagenævnet
Amagerfælledvej 56
2300 København S

Tlf.: 32 66 90 00 (kl. 9 - 13)

Veb: http://www.fi.dk/ret/klagerogankenaevn/forbrugerklagenaevnet/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 10:05

On Wed, 18 Sep 2002 07:53:48 GMT, "jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote:

>Det er nemlig rigtigt.
>Jeg har læst et sted ( tror faktisk det var Unicons læggevejledning) at man
>altid skal tage
>stenene skiftevis fra forskellige paller når man lægger dem for på den måde
>at undgå en
>skarp overgang mellem forskelligt farvede sten.

Men det bør kun gælde for mix-farver, f.eks gråmix. Hvis det er
ensfarvet så bør der ikke være farveforskel i det.

På støberiet kan der selvfølgelig være små forskelle mellem de
forskellige produktioner, men til en almindelig indkørsel er det så
forholdsvis lidt sten der skal bruges, at de bør komme fra samme
produktion.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Kommentar
Fra : summer

Dato : 18-09-02 12:56

Læggevejledningen taler ikke om at lægge skiftevis fra pallerne. Da det er ensfarvede grå og Tømmerhandelen har erkendt den for store farveforskel, så... (se spm.)
Det er dette mønster han har lagt (side 2) uden misfarvning forstås: http://www.unicon.dk/unicon/pdf/krystal.pdf
Nu må jeg vente til han kommer fra arbejde og høre hvad han vil.
Tak indtil nu
summer

Godkendelse af svar
Fra : summer

Dato : 19-09-02 08:45

Tak for svaret Rellom.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-09-02 08:51

Jeg har talt med Forbrugerklagenævnet, som mener svigersønnen har en god sag og da der ikke findes et specielt nævn, er det dem der skal tage sig af det. De sage også at det er forhandlerens pligt, at gå videre med klagen til producenten (Unicon).
Det var rart med en funktion, så jeg kunne have fordelt pointene lidt, men Rellom var jo først med det svar som skal bruges. Tak til de øvrige.
venlig hilsen
summer