/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Tryk og gassers termodynamik
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 868 gange
74 point
Dato : 18-04-05 14:02

Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke kan finde ud af, og jeg vil gerne have evt. udregninger:

Et 200g blylod nedsænkes i en ukendt væske. Loddet hænger i en snor under en bismarvægt, og i nedsænket tilstand er dets vægt 181g.

b) Bestem disse kræfters størrelse!

c) Bestem væskens massefylde!

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 18-04-05 14:02

Disse kræfters størrelser er kræfterne, der påvirker loddet i nedsænket tilstand

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-04-05 19:55

Loddet fortrænger (200-181)g væske = 19g

Opdriften (kraften) der påvirker blyloddet skyldes forskellen i tryk mellem "overside" og "underside" af loddet - du måler en forskel på 19g. Opdriften har derfor kraften 9g · 10N/kg · 0,001g/kg = 0,09N

Massefylden for bly = 11,34g/cm³

Rumfanget af blyloddet = 200g / 11,34g/cm³ = 17,63cm³

Massefylden for den fortrængte væske = 19g/17,63cm³ = 1,077g/cm³

mvh berpox

~ ret mig hvis jeg tager helt fejl

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-04-05 19:59

>berpox: Bortset fra dit opdriftsregnestykke ser det nydeligt ud!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-04-05 20:00

>Men jeg fatter ikke, hvad det har med tryk og gassers termodynamik at gøre!

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 18-04-05 20:41

Hvad så med tyngdekraften af loddet?

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 18-04-05 21:09

pbp_et > Hvordan skal regnestykket så se ud?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 74 point
Dato : 18-04-05 22:03

phb_et> der er nok tale om en meget hårdt komprimeret gas

Lasse>

Der er vist "blot" tale om en tyrkfejl.....opdriften er lig massen af den fortrængte væske gange tyngdeaccelerationen.

Fop = m·g = 19g · 0,001g/kg·9,81kg·m/s² = 0,186N

og ganske rigtigt - nedenstående er ikke "kønt":
Opdriften har derfor kraften 19g · 10N/kg · 0,001g/kg = 0,19N da det jo er en tilnærmelse, idet tyngdekraften jo er 9,81N for et legeme med massen 1kg....

Det var vist der fejlen var

mvh berpox

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 18-04-05 22:25

Hvorfra får du det her:
0,001g/kg

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-05 02:01

Det er bare det samme som at dele de 19g med 1000 for at få det i kilogram.

mvh berpox

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-05 02:26

Så skulle du ha ganget med 1 kg/1000 g, men i tal blir det det samme, bare ikke i måleenheder. Og det var de 9 i stedet for 19, jeg pegede på.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-05 03:02

~ jeps, jeg så det da jeg så din kommentar - det gik vist for stærkt på tasterne...

og ja, der var også rod i enhederne (uhada - bytte bytte rundt på tæller og nævner)

Jeg tager mig lige et par stykker af disse på skuldrene: .... rigtig meget

mvh berpox

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 19-04-05 08:48

Er der virkelig ikke flere kræfter, der påvirker loddet i nedsænket tilstand :S

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-05 10:46

Der er tryk på alle sider fra væsken. men de fleste af dem ophæver hunanden, så der kun blir opdriften tilbage, som kan måles udefra.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-05 10:46

Selvfølgelig virker tyngdekraften også på loddet, men det modvirkes jo af den trækkraft der er i snoren der holder loddet, idet loddet er i ro. Trækkraften er lig tyngdekraften minus opdriften. Og trækkraften kommer fra dine 181gram på bismervægten.

Legemet er nedsænket i væske - og påvirkes således kun af trykket, der er lineært stigende fra overfladen og nedefter. Altså ingen resulterende vandrette kræfter.

Hvis vi antager, at dit blylod er kubisk vil trykkræfterne på de 4 lodrette flader være ens, og dermed i balance idet de udligner hinanden.

Ovenpå loddet vil der ligge et tryk P1 (N/mm²) der afhænger af nedsænkningsdybden
På loddets underside vil ligge et tryk P2 (N/mm²) der ligeledes afhænger af nedsænkningsdybden.
Forskellen i tryk ml. P1 og P2 giver opdriften.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 19-04-05 19:31

Okay, tak for det, men kan en af jer ikke forklare, hvordan jeg udregner tyngdekraften?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-05 21:48

Tyngdekraften = massen · tyngdeaccelerationen = m·g

Resulterende nedadrettet kraft = (m-M)·g
- hvor m er blyloddets masse, M er massen af den fortrængte væske, g = 9,81m/s²

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-05 21:50

Det kommer af de almindelige udtryk: F=m·a (kraft er lig masse gange acceleration - tyngdeaccelerationen kan regnes for konstant, og kendes som g = 9,81m/s²)

Husk altid at gøre enhedskontrol (det jeg glemte/fejlede i tidligere)

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 20-04-05 00:02

Tak for svaret berpox. Jeg har virkelig haft behov for din hjælp i den her opgave, men nu forstår jeg det da også

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-04-05 08:51

Velbekomme - du spørger bare igen - så kan jeg eller andre forhåbentlig hjælpe dig

mvh berpox

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 20-04-05 11:19

Hehe, det skal jeg da nok gøre
Jeg har faktisk allerede fået et nyt spørgsmål, men jeg opretter et nyt spørgsmål