/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alger på hus tag
Fra : illj15
Vist : 2609 gange
30 point
Dato : 18-04-05 00:49

Jeg har et problem med alger an mass på mit hus tag. Er der noget hjælp at hente derude? Jeg har prøvet med det der skulle være alge fjerner fra KEW ALTO i forbindelse med min højtryksrenser. Det virkede ikke. Jeg har hørt at ROUND UP kan bruges...?
NB. Det er sort tag, ikke glasseret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-05 00:55

Round up virker på urteagtige grønbladede og grønstænglede vækster, og ikke på alger.

Kan anbefale at du tager kontakt til et professionelt Tag-renserfirma og forhøre hvad du stiller op.

Hvis det er eternit med asbest, må du ikke selv rense på det.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-04-05 01:02

Du skal ikke bruge højtryksrenser på dit tag, så vidt jeg ved. Den gør, at teglene bliver mere ru (og nemmere går i stykker), så nye angreb lettere sætter sig. Du kan følge Dovas råd, eller hvis taget ikke er kæmpestort og stejt, så købe noget algedræber og smøre på.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-04-05 06:54

Er hovedingrediensen i algefjerner ikke klorin, det mener jeg

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 18-04-05 08:08

Det er et job for professionelle. De opsamler spildevandet!.
Hvis du selv vil gøre det, så vær opmærksom på at man kun må bruge godkendte midler til formålet, og ikke f.eks. Klorin.
PS. Husk faldsikring eller stillads!
mvh steen

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 18-04-05 11:05

Hej Illj15

Nu skriver du jo ikke hvilket slags tag du har på dit hus - og jeg behøver nok ikke nævne yderligere af de forholdsregler som allerede er blevet listet op inden du påbegynder rensning af dit tag, hvis du da vil gøre det selv.

Vi har et hus med cementtagsten som vi for 6 år siden har renset og efterfølgende malet og den dag idag ligner det et nylagt tag - Dejligt.

Da vi ordnede tag brugte vi Akvalon som vha. en rygsprøjte blev sprøjet på det tørre tag. (Det skal holde tørvejr ca. 6 timer efter påføring for at algerne kan nå at optage væsken). Når taget er sprøjet (f.eks. om efteråret) er det stadig fyldt med alger og det vil det være nogen tid indtil regnen har vasket taget rent.

Vi købte Akvalon på et foderstoffirma, men ved en senere henvendelse har vi hørt at de ikke sælger det længere, men at det "vist forhandles i byggecentre"?.

Det kan godt være jeg ikke har svaret helt færdig på mit svar, men jeg ville blot lige nævne hvad vi havde set andre steder og selv brugt - virkeligt effektivt og nemt.

Accepteret svar
Fra : Rascha

Modtaget 30 point
Dato : 18-04-05 11:12

ang. stig54´s svar så er det rigtig.
Og det virker!!!

Når du så er færdig, skal du tage en 2 - 3 mm kobber tråd og fastgøre på tagryggen.
Dette bevirker at mos og andet har svært ved at gro på taget.
Har selv gjordt på et lille gæste hus, og blev meget overrasket over at det virker.

Kobber udskiller nogle salte, som holder taget fri for mos og svampe.
Se link.
http://www.byggeri.dk/nyheder/view_news.asp?id=1104

mvh rascha

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-04-05 16:51

Problemet med at bruge klorin er, at det er miljøskadeligt. Når det begynder at regne, ryger klorinen ned i jorden og forurener. Algedræberen er fremstillet, så den ikke skader så meget, går jeg ud fra.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-04-05 21:56

Klorin er miljøskadeligt, så er det ligemet om det løber ud af køkkenvasken eller tagrenden eller om det er i et godkendt middel.
Når det er godkendt betyder det bare at det må bruges til det formål der er beskrevet.
På mit arbejde har vi et middel der er beregnet til grov rengøring af toileltkummer, og er godkendt hertil.
Det forhandles i 25 liters dunke og hovedingrediensen står på latin men er saltsyre, sådan er der så meget.
Jeg mener at det er billigere at købe et ikke godkendt mærke hvis det alligevel er det samme.

Kommentar
Fra : zantos

Dato : 09-05-05 14:08

forhør dig hos prof. tagrense firma. Prøvet det. De sprøjter taget ind i noget skum og gør det fra jorden. Tager få min. Naturen klarer resten. Pris fra 1000kr efter størelse!

Godkendelse af svar
Fra : illj15

Dato : 10-05-05 17:58

Tak for svaret Rascha. Du klarede det sgu`. Det hjalp.