/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Digital8 til computer?
Fra : bassenborg
Vist : 399 gange
75 point
Dato : 17-04-05 22:25

Jeg har lige fået et digital8 videokamera (Sony DCR-TRV255E). Jeg har så prøvet at filme lidt med det, og har bagefter overført videoklippene til computeren via USB-stikket (Det fulgte med). Jeg har så redigeret klippene, og sat dem sammen til en hel filmsekvens.
Problemet er så bare, at efter det er blevet overført til computer, så kører det ikke helt jævnt. Det er som om det kører lidt i "slowmotion". Kan det være fordi at det er overført med USB og ikke Firewire, altså at USB'en ikke er hurtig nok, eller hvad kan det være?
Hvis jeg ser det jeg har optaget på kameraet eller kører det igennem fjernsynet, ser det fint nok ud, så det er noget der sker ved overførslen til computeren, vil jeg mene.

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-04-05 22:37

Det program der sætter filmstumperne sammen kan gemme det i flere formater/typer.
USB 2 og firewire er vist næsten lige hurtige, og det betyder ikke noget når det skal overføres - men hvis du spiller over USB2 er ikke sikkert det er hurtigt nok.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-04-05 22:45

Tja, det burde køre jævnt.
Har du USB 2 det burde køre næsten lige så hurtigt som firewire?
Men det kan også være at programmet der "grabber" filmen er stillet forkert, måske du skulle prøve med et andet program, feks. Windows Movi Maker?
Men lidt flere oplysninger kan måske hjælpe, feks. windows? prossesorhastighed og hvor mange ram du har i maskinen?
Det er også vigtig at lukke de programmer der ikke er nødvendige, når du henter ind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 17-04-05 22:47

Den måde jeg overfører på hedder "USB streaming". Det vil sige: Jeg sætter kameraet til "USB streaming", plugger USB kablet i kamera og computer, starter afspilning, og i Windows movie maker starter jeg "hent video". (Jeg udpensler det lige lidt). (Jeg gør det som der står i instruktionsbogen).

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 17-04-05 22:50

Hvis gengivelsen på computeren ikke kører jævnt, kan det være fordi din computer ikke kan hente og gengive filmbillederne hurtigt nok fra harddisken.
Det kan skyldes for lidt RAM, CPU hastighed eller langsom harddisk, eller en harddisk, der er ved at være fyldt op (så kører den næsten kun den halve hastighed).
Prøv at overføre filmene til en computer der "bare har det hele", hvis du kan finde en, et eller andet sted.
Hvis filmen kører godt nok der´, har det nok noget at gøre med din computer...
Firewire og USB 2.0 er stort set lige hurtige og afviger kun på nogle perifere specifikationer...og umiddelbart kan jeg ikke se at overførselshastigheden af filmen til din computer har noget at gøre med gengivelsen fra computeren..
mvh bvh...

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 17-04-05 22:56

Computer specs: AMD Athlon XP2500+, 1024MB PC3200 Ram, GeForce FX5900XT grafik, 110GB fri harddisk.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 17-04-05 23:09

Jamen dog! Det skulle vist være godt nok, hvis du ikke har andre samtidige programmer i gang, eller en virus....
Du bliver nødt til at prøve dig frem evt. med forskellige formater, antal pixels osv..
Det er da så heldigt, at dine digitale informationer ikke bliver slidt ved det....
mvh bvh..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-04-05 21:52

Jeg vil forslå, at du smider denne filmsekvens ud på en CD, og afspiller den i en DVD maskine. Så får du syn for sagen, om det køre som det skal.
For det er vel meningen at det skal ud på en skive, på et eller andet tidspunkt, så hele familien kan se din produktion på husaltret!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-04-05 17:19

Tror du ikke bare du skal hente den nyeste directX
http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx?url=/windows/directx/downloads/default.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 19-04-05 19:09

Jeg har prøvet at brænde en cd, og jeg har direct x 9.c. Det er stadig det samme.
Kan det ikke være fordi at det skal overføres med firewire?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 75 point
Dato : 19-04-05 20:27

Nææ, USB skal være godt nok, hvis det da er USB 2 som er 10 gange hurtigere end USB 1.
Måske mangler du et codec
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 20-04-05 22:34

Tak for svaret pallebhansen. Det var et codec jeg manglede. Jeg installerede en codecpack, og så kørte det.