/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gløderørs problem
Fra : Blinkende_Lygter
Vist : 1727 gange
100 point
Dato : 17-04-05 20:32

Hej med jer derude!

Jeg er en heldig ejer af en golf 2 1.6 TD fra 91!
Mit problem lyder som følgende:

Jeg kan ikke få mine gløderør aktiveret, og dermed ikke starte bilen når den er kold!
Gløderørne fejler absolut intet, det er forbindelsen ud til rørene det er galt med.
Jeg kan ikke måle spænding ude på det stik som sidder på et "relæ" hvor den stor 50 Amperes sikring sidder.
Hver gang jeg starter, er jeg nødsaget til at lave en direkte forbindelse fra batteriets plus pol!
Det er et stort problem. Forvarmer-lampen virker heller ikke længere inde i mit display, da den ingen spænding for?
Jeg kan heler ikke finde ud af hvor de tre ledninger fra det omtalte stik fører hen? Er der et skjult relæ eller lignende jeg yderligere kan checke? Hjælp mig jeg kan ikke undvære bilen!!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 17-04-05 20:46

Der skal sidde en føler i motoren der med en ledning har forbindelse til gløderørene.
Det er den der "fortæller" når motoren er så kold at der skal varmes.

Måske er ledningen hoppet af.

Det kan også være den store sikring der er gået.
Eller relæet der ikke dur.
Det kan også være stelforbindelsen det er galt med.
Nu siger du så også, at indikatoren i instrumentbrættet ikke lyser, så det tyder mest på, at det er sikringen eller relæet der er gået.

Mvh dova

Kommentar
Fra : Blinkende_Lygter

Dato : 17-04-05 21:04

Problemet er jo at der ikke kommer noget noget spænding ud til relæet fra tændingslåsen eller hvor det nu end kommer fra! sikringen er ikke sprunget og relæet virker fint, har lige tetet det. og den ledning som du snakker om sidder hvor den skal! mit problem er manglende spænding ud til relæet!

MVH. RK

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-05 21:36

Har du nogen gange problemer med at starte, altså sådan forstået, at når du drejer nøglen, så sker der ingen ting?
(det behøver du egentlig ikke have, men nogen gange kan det følges ad med manglende forvarme)

Det er fordi, at der kan komme er en fejl i bundstykket af tændings-låsen, evt. slitage (de er lidt svage på det punkt) eller simpelthen ledningen til forvarmen er faldet af/knækket i bunden af tændingslåsen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Blinkende_Lygter

Dato : 17-04-05 21:47

nej har aldrig haft dette problem! Jeg har også mistænkt tændingslåsen, men har rykket og flået i ledningerne som kommer fra tændingslåsen!

Jeg vil gerne vide hvor spændingen kommer fra ud til stikket ude på relæet? der er som sagt 3 stk. ledninger ude på dette stik. en brun i midten, en sortgul i venstre side og en grøngul i højre siden. den brune er stel og de andre to er der ingen spænding på! kunne godt bruge et el diagram! jeg er trods alt elektrikker, men strøm i biler er noget lort!! kræver erfaring!

MVH. RK

PS. tak for din hurtige respons og tips!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-05 22:56

Jamen de skal da komme fra tændingslås , så vidt jeg kan finde ud af.

Så vidt jeg lige kan se, kommer der en ledning direkte fra batteri (den hvor den store sikring sidder) som fortsætter fra relæet direkte til gløderørene
Og så kommer der 3 fra tændingslåsen i et stik, det der styrer temperaturføleren og det der aktiverer/afbryder forvarmningen(elektromagnestisk kontakt), og så stel.

Nu er det lidt svært, for det er en transporter jeg sidder med diagrammet på, men de er bygget op på nøjagtig samme måde i ledningsnettet, men diagrammet er dårligt, og ledningerne har ikke samme farve, og så er skidtet på svensk

Så umiddelbart vil jeg tro, hvis du mener sikringen og relæet dur, at det er tændingslåsen du skal prøve med.
Det plejer være bunden, det er vist noget hvidt plast/nylonværk der bliver slidt så der ingen forbindelse kommer når nøglen drejes.

Ved ikke om det lyder som volapyk for dig

mvh dova

Kommentar
Fra : Blinkende_Lygter

Dato : 18-04-05 08:23

Nej det lyder meget fornuftigt!

Bortset fra at jeg ikke kan måle en forbindelse fra stikket ude i motor rummet og så ind til tændingslås stikket! Ledningerne ude i stikket har heller ikke samme dimension som ledningerne i tændingslåsen?

Jeg er bange for at der sidder et relæ et sted jeg ikke aner? eller så er en eller flere af ledningerne knækket et sted!

Jeg har lige skiftet toppakningen på bilen og nu det her! jeg har da ikke været heldig hva!!

Kommentar
Fra : Blinkende_Lygter

Dato : 18-04-05 18:03

Jubii

Har fundet fejlen!

Det var en knækket ledning!

Nu virker det!

Hvordan lukker jeg egentlig dette spørgesmåle?

MVH RK (Jeg er jo helt ny på denne side)

Kommentar
Fra : Blinkende_Lygter

Dato : 18-04-05 18:11

skal jeg bare acceptere dine svar"DOVA", du har trods alt hjulpet lidt med at besvare mine spørgsmål?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-05 19:45

Jamen det bestemmer du da selv

Men godt at du fand fejlen, det er så irriterende med sådan noget småpilleri man ikke kan få til at virke.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Blinkende_Lygter

Dato : 20-04-05 12:03

Tak for svaret dova.