/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Erfaringer med natkikkerter efterlyses
Fra : Niederhof
Vist : 1321 gange
200 point
Dato : 16-04-05 22:02

Er der nogen der har erfaringer med natkikkerter ?
Den skal bruges til "spejder-agtigt-brug", typisk opsyn med deltagere i natløb, 'barskmands-ture' og teambuildingsture.
Hvad skal man satse pengene på : vægt, forstørrelse, lys-forstærkning ?
Et must er 'vejrtæthed' (ikke nødvendigvis vandtæthed - men heftigt udendørs brug)
Prislejet er max 6.000.- incl moms.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 16-04-05 22:22

http://www.nightvision.dk/vejledning%20til%20forstegangskobere.htm

Måske kan du komme lidt videre ved at læse lidt her.

Men hvis du er ude i terræn uden lyskilder af nogen art, er det nok noget med Infra-rød du skal over i for at få et godt resultat.

Og det tekniske har jeg ikke vanvittig meget forstand på, men ved dog, at kikkerter af Russisk fabrikat er af meget fin kvalitet.
Jeg har selv en gammel, tung monocular (enkelt linse 1,5/85 ) natkikkert af mærket CYCLOP, made in Russia, og den er rigtig god.

mvh dova

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 16-04-05 22:27

Hej dova
Jeg kender godt 'Nightvision''s hjemmeside, og har også læst deres vejledning for nybegyndere, men jeg efterlyser konkrete selv-indhentede erfaringer....
Du skriver at din kikkert er tung - betyder det 2-3 kg ? er det et problem at det er et monocular ?? hvor køber man et CYCLOP ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-05 22:58

http://www.papkassen.dk/BuyAndSell/show.asp?adid=84738

Sådan ser den ud, noget mere "uhandy" end de små der er på NightVisions hjemmeside.

Der står vist også i linket hvor man bl.a kan købe det fabrikat.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-05 23:09

Var lige inde og se på NightVisions produktkatalog.
Der var da nogen stykker der ser interessante ud.
Standard natkikkerter : Discovery NODS3
Vejrtætte natkikkerter: NODS5

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Niederhof

Dato : 23-04-05 00:36

Tak for svaret dova.
Jeg har selv fundet denne http://www.2astro.dk/ de har også mange forskellige.
Jeg har også fundet ud af at man kun skal have en een-øjet, da det ellers ødelægger nattesynet på begge øjn - hvilket er en stor ulempe under de forhold hvor denne skal bruges. Ligeledes skal den ikke forstørre ret mange gange (1, max 2 gange) da men eller kan have svært ved at orientere sig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-05 00:58

Selv tak, og håber du finder en kikkert du bliver glad for

mvh dova