/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
termostat i køleskab
Fra : ziggy99
Vist : 9170 gange
100 point
Dato : 16-04-05 15:32

Jeg har et køle- fryseskab med en kompressor. Fryser fungerer upåklageligt, men køleskab køler overhovedet ikke.

Det må jo være termostaten der er gået,

men hvor sidder den, hvad koster den og kan man selv udskifte den?

Skabet hedder ELTO kf35r

Kommentar
Fra : 12345syfyn

Dato : 16-04-05 16:15

Hej
Nej - det er desværre nok værre end du tror !
Termostaten virker som den skal, den beder kompressoren køre, da der ikke er koldt nok i køleskabet.
I køleskabe med 1 kompressor ledes kølevæsken først til fryseren, og derefter til køleskabet, hvis der er en utæthed i kølesystemet, begynder væsken at sive ud, på et tidspunkt er der så lidt kølevæske tilbage at kun fryseren virker, senere vil denne også holde op med at virke.
Utætheden skyldes i de fleste tilfælde tæring i de skjulte rør, dette kan ikke repareres !

Hilsen
www.hvidevaredoktoren.dk

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 16-04-05 20:15

Tak for svaret 12345syfyn jeg er nået til samme erkendelse og du får mine 100 point hvis du kan fortælle mig om en samsung RL39WBMS til kr. 3.500,- med småridser p.g.a. af havde stået ved siden af et anded skab i forretningen er et godt køb.

De fortæller at listepris er 6.500,- men jeg kan ikke se det nogen steder

Kommentar
Fra : macau

Dato : 16-04-05 21:00

vil lige sige at det KAN godt være termostaten det er galt med har oplevet det samme og skiftede den og det virkede fint derefter.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-04-05 21:37

du kan tjekke om det er termostaten ved at åbne op for den og kortslutte den, så skal motoren gå igan... men snak lige med en elektrikker om hvordan du gør det.. jeg har selv gjort det og det viste sig at være termostaten som skulle skiftes..

Junior

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 16-04-05 22:02

Hej CCjr.....hvor sidder en termostat sådan cirka?

Kommentar
Fra : 12345syfyn

Dato : 17-04-05 11:06

hej ziggy99

Ja det er en meget god pris, hvis skabet er nyt

Hilsen
www.hvidevaredoktoren.dk

Kommentar
Fra : macau

Dato : 17-04-05 11:19

den sidder der hvor du regulerer temp,,,bag ved knappen.og føleren til den sidder på bagvægen bag køleelementet.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 18-04-05 20:31

Ziggy.. jeg fik en forklaring hos ham jeg købte termostaten af, så var det faktisk let at skifte den selv...jeg ved ikke hvor den sidder på dit køleskab..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-06-05 09:32

temostaten kan kortsluttes starten kompressoren op er det termostaten koste et par hundere

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 25-06-05 04:23

Hej

Hvis kompressoren kører og der ingen kulde kommer, så kan man skiftet alle de termostater det skal være, så er der læk på systemet eller def. kompressor.

Kommentar
Fra : KMWJ

Dato : 04-10-05 18:48

Kære ziggy99.
Så lige dit spørgsmål vedr. Elto kf 35r. Har selv præcis samme problem, har du fundet en løsning? Jeg overvejer at købe et nyt køle/frys-skab, da jeg ikke ved om det kan betale sig at få det lavet, hvis det kan laves? Vil også gerne vide, hvor mange års garanti et sådan skab har? Har prøvet at kontakte forhandleren, men de har lukket deres butik!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-09-06 23:37

Hej 12345syfyn,

Så lige dit svar til ziggy99, . . . det var dog lige godt det værste jeg har oplevet og her mener jeg værste sludder. I køle-/fryseskabe med 1 kompressor holder begge skabe op med at køle hvis freon'en siver ud, den kan være både væske og luftformig, alt efter hvor i skabets rørsystem den befinder sig. Så måden at finde fejlen på er, som andre har beskrevet, kortslut termostaten og hør efter om kompressor kører, tjek også om det giver en forskel når termostat drejes mellem de to yderpunkter.

det var bare et lille pip fra mig

oo