/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fuglerede....liv eller død?
Fra : frk.fidus
Vist : 758 gange
20 point
Dato : 16-04-05 14:30

Jeg har lige observeret at en solsort ligger på æg i busken som kravler på mit plankeværk.
Nu er det bare sådan at jeg elsker dyr ud over det sædvanlige og ønsker denne solsort at kunne få sine unger osv. Men jeg har KAT!!!! og hund.... og jeg ved at når æggene klækker og katten kan høre ungerne så vil den forsøge at få fat på dem. Det ville bare være så synd og nu er je lidt i et dilemma. Skal jeg fjerne æggene inden de klækker og få solsorten væk derfra eller skal jeg lade naturen gå sin gang og håbe at nogle overlever?

Har nogen erfaringer med reder? dette er min første

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 14:35

Jeg synes at du skal lade naturen gå sin gang. Solsorten er jo på ingen måde en truet art. Når vi mennesker blander os for meget går det som skidt alligevel. Man kunne også postulere at døden er en vigtig side af livet og naturens orden. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 16-04-05 14:44

ja du har ret... men... jeg ville sige at døden er en vigtig side af livet...men ikke når katten får dejlig luxus foder hver dag og absolut ikke sulter
Og så vil jeg så nødigt have døde fugleunger liggende rundt omkring i huset.

nogle bedre argumenter som kan få mig overbevist i en særlig retning???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-04-05 14:48

Ja stakkels fugleunger som bliver store og spiser de små uskyldige orme.
Eller sæt katten i snor.............................................

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 14:48

Tamkatte dræber mere end 2 millioner fugle om året bare i Danmark. Mange fugleelskere hader katte af samme grund. Så du har et problem. Du må enten holde katten inde eller i snor så længe der er unger i reden, eller affinde dig med at katten tager ungerne. Katten kan ikke opdrages til at undlade jagt på fugleunger.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-04-05 15:07

naturens orden
lad være med at holde hund og kat
vi har haft hund den tog nogle unger men der er stadig mange

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 16-04-05 16:07

vil folk der er sarkastiske ikke være søde at holde deres meninger for dem selv?????

Det er dog for barnligt!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 16:11

frk.fidus - Jeg ved godt at emesen var sarkastisk, men han har jo ret! De fugleunger katten ikke æder vil vokse op og blive voksne. Og så æder de jo en masse uskyldige orme og insekter. Og er det værre? NEJ det er også naturens orden.
M.v.h. Arne

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 20 point
Dato : 16-04-05 16:19

Ja mine erfaringer med solsorte: Jeg har fulgt deres udvikling især efter at jeg blev pensioneret. Vi har en meget tæt hæk hvor de yngler, og som du også har lagt mærke til, når de klækker så lever kattene og måren, bruden og lækatten højt , i en lang periode. alligevel, her i vinter var der 18 solsorte i vores lille have, så nogle overlever rovdyrenes jegt. Selv om både vi og naboerne fodrer om vinteren, så er der nogle der dør, af sult og kulde. Dem rovdyrene tager får sikkert en lettere død end dem der alligevel er i overskud og dør af sult eller kulde. Det er vel ligemeget om det er katten eller andre rovdyr der regulerer bestanden.
Det er jo så kun kattene der slæber de døde dyr ind i stuen til dig, det problem kan jeg ikke klare

Godkendelse af svar
Fra : frk.fidus

Dato : 16-04-05 17:14

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 16-04-05 17:18

ja og alle de ting er jeg jo klar over!!! Har bare stadig et problem med at lade katten tage dem så jeg må jo nok være efter katten så. Vi går jo heller ikke rundt og æder hinanden fordi det engang var vores natur. Men faktisk tror jeg lige jeg fandt løsningen selv FÆLDER SKU HÆKKEN!

så slipper jeg for de kvaler næste år.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-04-05 17:25

Aha - du gør altså de stakkels solsorte boligløse.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-04-05 19:52

Du siger godt nok at vi ikke længere går rundt og æder hinande fordi det VAR vores natur, Nej men hvormeget er der vundet ved at slå hinanden ihjel til ingen nytte? Jeg mener smide bomber i hovedet på hinanden! Katte er nu ikke så slemme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-05 19:58

Altså hvis din kat ikke æder dem, så gør naboens sikkert, eller også bliver solsortene ramt af en bil.

Jeg har 5 fritgående katte, og solsortene yngler i haven, og nogen overlever, andre gør ikke.
Hvis du tager æggene, lægger fuglen bare nye.

men hvis det er en trøst, så venter kattene som regel, til fuglene er store og fede, sådan lige når de begynder at gå af reden, så det er ikke bare "babymord". Det hænger til dels sammen med, at hvis der bare er en enkelt kat, kan de voksne fugle som regel holde den på afstand.

Og kattene slår dem forholdsvis hurtigt ihjel, de leger ikke så meget med fugle som f.eks med mus.

Og katte tager slet ikke så mange fugle som folk tror.
De har som regel kun held med at fange de svage eksemplarer, i hvert fald når det er småfugle vi taler om.

Derimod er katte en større trussel mod agerhøns, fasaner og harer.

mvh dova