/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lysdæmper
Fra : olarsen
Vist : 945 gange
100 point
Dato : 16-04-05 00:16

Hej og godaften,

Her er en svær en!

Jeg skal bruge en lysdæmper, den skal kunne fjernbetjenes og være i stand til at dæmpe 600 Watt minimum, (12x50w halogenpærer). Er der en som kender en? Jeg har fundet en dæmper, som måske kan bruges . . ., den kan måske bare ikke fjernbetjenes?!, måske er bare ikke godt nok når den koster kr. 800,-, jeg vil være helt sikke til den pris.

Håber på et godt svar!

mvh ole

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 16-04-05 00:20

Hey! Har selv fuga's lysdæmpere det er nice hvis man har mulighed for at montere det.. Der kan man også købe fjernbetjening...
http://www.elvvs.dk/articlelist.1780
De kan findes mange steder, det var bare et eksempel...

Mvh. Djkruntz

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 16-04-05 00:22

Ups, mener ikke at fuga's kan klare så mange watt

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-04-05 00:25

Hej Djkruntz,

Du skal vist nok lige læse mit spørgsmål igen . . . Det er 600 watt der skal dæmpes. En LK lysdæmper til IR fjernbetjening kan kun klare 180Watt, så om igen Dr. D

vh ole

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-04-05 00:25

Hej Djkruntz,

Du skal vist nok lige læse mit spørgsmål igen . . . Det er 600 watt der skal dæmpes. En LK lysdæmper til IR fjernbetjening kan kun klare 180Watt, så om igen Dr. D

vh ole

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-04-05 00:26

Nå vi krydsede nok lige hinandens der, hva!

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 16-04-05 00:27

Jep, sorry... Men skal lige forhøre mig hos en ven der har styr på det der....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-04-05 00:42

12x50w halogenpærer bruger mere end 600W da de også har spoler.
Så det er nok nærmere 900W der skal dæmpes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 16-04-05 00:49

Tja, kan ikke finde noget dæmpere der er så kraftige med fjernbetjening..
Jo, hvis det må koste flere tusinde kroner, Hehe. For kunne du jo købe en disko lys-mixer som fåes med fjenbetjing.. Ved det findes. Men ikke lige min stærke side... Men her er da et link til en mulig løsning for dem der har penge nok, hehe... http://www.showtech.dk/group.asp?group=70
Kunne også give en fed effekt hvis man satte en styring til sit anlæg hehe.....

Mvh. Djkruntz

Kommentar
Fra : Monzzz

Dato : 16-04-05 07:42

Hej..
600W, hvad er spæingen ( U ).

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-04-05 08:16

http://www.solar.dk/Site/PDF/Solarlight/10_28_Dimlight24_LR.pdf
ud over det skal du købe en ir modtager / fjernbetjening kan også fås hos solar eller lp

det anbefales at du får en eletrikker til at montere det købe det Det er ikke lovligt selv at montere

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-04-05 08:17

og at der kun er 1 jernkernetransformer til lyset ( er der flere kan det give problemmer)

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-04-05 22:54

Palle hansen, hvad er det for spoler du taler om???!!

Ja Dr. D, Men det er til min 'Biograf' så ingen disko dasko her, men ellers tak for indsatsen Djkruntz.

Hej Mon, her i Danmark kører vi på 230V ac.

Og til rotw, jeg prøver lige dit link lidt senere. Det er meget pudsigt at du taler om jernkernetrafo, der findes altså halogen til 230V og hvem siger at jeg ikke er elektriker (staves elektriker )

Nå men tak til alle 'so far'

mvh ole

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-04-05 23:31

Jeg taler om trafoer som i de fleste moderne udgaver, er elektroniske transformere der har støjdæmpning og softstart indbygget i spolerne.
http://www.spotlight.dk/info_belysning/transformere.htm
Jeg har selv 12 stk 10W indbygnings spot i et loft, de har lysdæmpning, men med fingertouch.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-04-05 07:31

det det også er ulempen ved elektroniske transformer er du kun kan har 6 lamper (med stik) på og ledningerne ikke er længere end 2 meter i følge SB og er det en elektriks transformer med skrue teminaler = 3 spot

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-04-05 21:56

Hallo derude,

Trafor, softstart, spoler, . . . . Jeg har aldrig nævnt disse tingester. Jeg bringer lige efterlysningn igen, denne gang vil jeg udtrykke mig mere klart, så det hele ikke løber af sporet.

Jeg har behov for at dæmpe 600w glødelamper (halogen), altså en helt almindelig Ohm'sk belastning, som er tilsluttet 230Vac. Jeg har kigget på rotw's link, det ser umiddelbart godt ud. Nu mangler jeg blot at ringe til NSC og finde ud af om de kan levere en IR-fjernbetjening til denne dæmper. Men hvis der er en, som ligger inde med lige den oplysning, som giver et samlet hele, så er der selvfølgelig point at hente.

Tak for buddene ind til nu.

vh ole

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-04-05 17:28

prøv at ringe til solar eller LP du skal bruge en fjernbetjening og modtager der virker som fjerdertryk ved de lægger inde med dem kan dog ikke pt huske hvad det er får et mærke

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 19-04-05 21:20

Hej rotw,

Jeg har nu talt med en hos Solar, det er muligt at få en IR-fjernbetjening til den lysdæmper du foreslog, desværre er det i forbindelse med IHC systemet, dette er en meget dyr løsning (ca. kr. 3000), hvilket langt overstiger hvad jeg vil ofre på sagen. Så det bliver lysdæmper uden IR-fjernbetjening i denne omgang.
Hvis der ikke kommer et bedre bud inden for de næste 24 timer får du de 100 point. Tak for hjælpen rotw 'so far'

vh ole

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-04-05 18:07

prøver lige selv at ringe i morgen

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 21-04-05 15:30
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 21-04-05 17:51

Har prøvet dit LINK ser umiddelbart ud til at kunne bruges, nu skal jeg blot finde priserne. Jeg venter lige m,ed at lukke spørgsmålet til jeg evt. høre mere fra dig hvis du skulle have noget at tilføje.

vh ole

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 26-04-05 22:26

Tak for svaret rotw.
Selv om jeg ikke har fået min lysdæmper endnu, så får du pointene, din hjælp har været mest brugbar, dog desværre uden at jeg har kunnet finde lige præcist det jeg søgte.

mvh ole

Kommentar
Fra : Onfire

Dato : 19-02-08 18:56

Hej

En billig løsning kunne være dette (ved godt at svaret er godkendt)

1stk
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6137&n=10&KundeID=

2stk. (indkodet på samme kanal)
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6263&n=10

Bemærk at indkodning sagtens kan være A+B el.lign