/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Latter?
Fra : Birgitta
Vist : 693 gange
123 point
Dato : 15-04-05 21:07

Jeg møder mange mennesker med humoristisk sans, og vi siger mange sjove ting, når vi er sammen. men det undrer mig, hvor sjældent det er, at jeg hører andre mennesker grine.. Altså ikke bare smile eller på anden måde give udtryk for humor, men virkelig slå en latter op med lyd på..

Hvordan kan det være, generer man sig for at se fjollet ud eller lyde som en hest eller hvad?

Latter er jo sundt og livsbekræftende, hvorfor er den ægte latter så sjælden??

Hvornår har DU sidst grinet højt og uhæmmet sammen med andre? ---Uden at have drukket...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-04-05 21:14

til ofte meget osv - hvad med dig der kan jo være en grund til at du ikke møder latteren og smilet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-04-05 21:25

Du har måske den indflydelse på mennesker.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-04-05 21:39

Min mor døde sidste sommer, og det lange forløb, hvor hun var syg var meget hårdt. Også efter hendes død var min humor mest på et "stille" plan. Men nu, hvor foråret er godt på vej, oplever jeg, at jeg tit og ofte skraldgriner højt og inderligt... De mennesker, som jeg er sammen med, synes vist, at det er meget skægt, men de griner ikke selv højt... Og den sidste tid har jeg så bidt mærke i, at jeg faktisk aldrig hører folk grine højt nogen steder... Undtagen, hvis de har drukket, eller de sidder og ser en eller anden sjov underholdning.
---Men de ting, som man finder sjove i hverdagen, dem smiler man af, -man griner ikke.....

miritdk, det er jo ikke smilet, jeg efterlyser. -Smiler man til nogen, så smiler de næsten altid igen. Grinet smitter ikke på samme måde. Andre mennesker bliver snarere lidt forskrækkede, måske...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-05 21:59

Sjovt nok, så tænkte jeg lidt på det samme ved en fest jeg var til for et par måneder siden.

Det er lidt som om, at det ofte bliver betragtet som simpelt, groft eller ligefrem vulgært, hvis folk tillader sig rigtig at grine højt og længe.
Sådan noget med, at hvis man fra den anden ende af lokalet hører nogen der bare morer sig højlydt, så sidder en stor del af det resterende selskab og kigger med et lettere forarget blik i retning af dem der har det sjovt.
(Eller måske er de bare misundelige over at de ikke selv har det så sjovt )

Og der findes da ikke ret meget bedre, end hvis man sidder nogen stykker og hygger sig og rigtig kan grine, nogen gange endda af "ingenting".

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-04-05 22:17

jaja vi er da heldigvis forskellige - jeg synes nu at grineri smitter - og får da samme respons -

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 15-04-05 22:27

Hej Birgitta
Jeg er førtidspensionist og har været igennem en svær tid, hvor jeg næsten aldrig grinede. Men det gør jeg i dag f.eks hvis jeg ser en god film eller nogen fortæller en vittighed eller bare i det hele taget smiler til verden lov mig den smiler igen bare find det bedste i livet vi har den kun en gang De kærligste latter hilsner fra Dorthe

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 15-04-05 23:22

En god latter er meget sundt og har du ikke noget at grine af, skal du gå lidt mere ind på kandu, der kommer engang imellem en masse at grine af.

Hilsen Robert

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 15-04-05 23:45

der må jo være en grund til, at der er arrangeret latterdage/kurser osv.
men det er da et lidt spøjst spørgsmål, som er værd at sætte tænderne i. har aldrig tænkt over det, da vi i vores familie er meget lattermilde.

jeg blev adskillige gange hevet uden for døren i skolen pga. ustoppelig latter. håbede, at det ville gå over, når jeg blev voksen, men ak...
åh, for en rigtig griner, hvor gør det godt. jeg tror dova, at der kan være noget om det , at nogle finder det simpelt.
...aase

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 16-04-05 01:27

Tag en koger, så kan man få en ordentlig latter.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 16-04-05 06:58

Jeg havde engang en chef, der var utrolig lattermild. Hvis han havde møder - eller blot talte i telefon og grinede højlydt, så startede vi piger ude i forkontoret først med at kigge på hinanden og smile, så lidt efter lidt begyndte vore maver at hoppe, og til sidst sad vi og klukgrinede (dog ikke højlydt, men med hele kroppen). Og vi anede ikke, hvad vi grinede ad, for vi kunne jo ikke høre samtalen fra chefkontoret, kun fyrens latter.
Jo, latter smitter. Hvis den altså er sund og glad - ikke den ondskabsfulde latter, den gør snarere en ked af det.
Og latter er utrolig sund. Ellers havde de nok heller ikke ansat klovner på diverse hospitalers børneafdelinger.
God og glad weekend til alle.
Og Reset, hvad er en koger?

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 16-04-05 08:27

Hej Birgitta.

Sidst jeg fik en rigtig god griner var i tirsdags, det sørgede en go' arbejdskollega for,
vi grinede så tårene trillede ned af kinderne.
Så jeg kan kun sige at det ikke er en mangelvare her, men vel der er blevet længere imellem den dybe latter og det må siges at være trist, jeg tror at det afspejler vores samfund, for meget stress.
Jeg glæder mig til to kommende men sikre griner, vi skal til to guldbrylluper og det er givet, at lattermusklerne bliver rørt, til krampegrænsen.
Hilsen Rita.
Rigtig god weekend.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 16-04-05 08:49

reset, er en koger en vandpibe med fjolle(fnise)tobak?

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 16-04-05 10:54

Ja,nemli ja

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-04-05 11:25

På den lille vej jeg bor på kan der grines højt......................af mig
På min arbejdsplads kan vi godt grine højt.
Vi har lige været til førstehjælpskursus og der var tale om kriteriet for hvornår man er død. Et af kriterierne er start på forrådnelse - og jeg tog lige min chefs arm op og sniffede til hånden (højt snif snif snif) og alle skraldgrinede.
Eyvind.
PS. Hvor finder jeg nu et nyt job som 61 årig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-04-05 11:44

emesen = sporhund ?????????

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 16-04-05 12:12

en 61-årig sporhund??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-04-05 13:30

Ja - og jeg kan sniffe mig frem til alle de "søde" sager.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-04-05 15:27

Tak for alle jeres svar.. Jeg graver dybt i egen barm og prøver at analysere, hvad der skal til for at jeg griner.. For sjovt nok: selv om jeg er sikker på ca. et par gode grin om dagen, så kan jeg ikke lige nu og her komme i tanker om, præcis hvad det er, der udløser grinene.

Først og fremmest skal jeg vist være i en speciel stemning, -en slags "lykke-eufori".. Altså lidt boblende og overfladisk. Og derefter skal der vist ikke så meget til. Det kan være min dejlige hund, der kommer med hele munden propfuld af tøjbamse.. Eller en tør, selvironisk bemærkning fra en veninde. Eller en lille dreng, der klatrer "højt" op i et træ og skuer verden "oppefra".
Men hvis jeg har travlt eller f.eks går og tænker på alle mine trængsler, så bemærker jeg knap nok de samme ting. Allerhøjst får veninden et smågrin og en returbemærkning, --drengen et "ih, hvor er du dygtig!" og min hund......... nå, ja. Hende kan jeg nok ikke lade være med at grine af.....

Eyvind, hvornår har du SELV sidst skraldgrinet? Ikke bare fået andre til at grine..
Rita, kan du huske, hvad det var, der fik dig til at grine?
Hvaderikkeibrug: Enig! den slags grin er blandt dem, jeg efterlyser. Og du har nok ret i, at den slags latter kan være umådelig dejlig smitsom.
Aase: Børn burde da også grine mere... Mon det stadig ikke er velset at de griner i skolen? Jeg synes heller ikke, jeg hører børn grine, når de løber og leger... De råber, -ja. Og de skændes indimellem.. ---Måske burde "grining" indføres på skoleskemaet. Det er jo noget svært at gå ud i verden og grine sig sund efter 10 års afholdenhed... ---Du har nok ret i, at det ligger til nogle familier. Men jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde har hørt min mor eller mine søskende grine. Min far kunne højst komme med et forsigtigt "hohoho" en sjælden gang...
Reset: det er netop ikke den kemisk fremprovokerede latter, jeg spørger efter...
Dorthe: Måske er det DET! netop på grund af den svære "grineløse" tid, som jeg jo også har været igennem, så virker latteren ekstra overraskende. Og det har fået mig til at rette opmærksomheden mod mennesker omkring mig og fundere over, om de nu har det godt... -Når det er som om de mangler latteren...

UPS -skal ud med hunden.. Er nødt til at løbe...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-04-05 17:23

Jammen Birgitta - jeg skraldgriner med, selvom det er mig de griner af.
Mine egne indfald griner jeg også med på.
Jeg tager ikke mig selv ret meget højtideligt, så det er nok derfor jeg kan grine.
Men hvis jeg har problemer, eller deltager i andres problemer - kan det godt være lidt svært at skraldgrine - men det er vist netop i den situation, at det hjælper med et grin.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 16-04-05 18:45

hvis I trænger til en dejlig latter, så hør björn afzelius' : definitivt. der er et nummer med legende børn i baggrunden. deres latter sætter livet helt derop, hvor det er værd at leve. man må simpelthen overgi' sig og le med og det er med de store bogstaver.
...aase

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-04-05 20:06

Hej med jer!!
Jeg elsker at grine - og gør det ofte, hvis man tæller alt grin med lyd på med.... Men at skraldgrine så tårene triller sker nok kun et par håndfulde gange om året, tror jeg... Og den sidste gang, jeg gjorde det, var tilfældigvis i går, da jeg skulle have zoneterapi af en bekendt. Det kildede/gjorde ondt, jeg fortrak sære miner, hun grinede af mig og det smittede. Vi grinede begge så det var umuligt at stoppe igen.
Det er så skønt befriende at grine på den måde.... Og god motion ikke at forglemme - mine kæber var rasende ømme efter dette grineanfald, som ligner dem, jeg havde med mine "fniseveninder" i folkeskolen....

Hørte også for nylig et lille telefonfis-nummer på amerikansk a´la Palle Bo... Noget med en mand, der stammer helt afsindigt meget... Tårene trillede!!!!

Gid jeg snart skal grine sådan igen

Vaxen

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 16-04-05 21:07

Hej igen Birgitta.
Jo det kan du tro jeg kan.
Vi går tre i et utrolig lille køkken, de to er maler og jeg som service assistent. Den ene maler lågen på et underskab, den anden maler en dørkarm, jeg skal forbi vedkommende der maler karmen, for at hente vand, uden at vide helt hvad der sker sidder vedkommende pludselig med enden i malerspanden.
sikken en griner.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-05 14:36

Man skal nok være i en speciel stemning... Jeg tror ikke, jeg kunne grine højt hvis jeg kom til at tænke på noget sjovt i køen nede i Føtex.. Og jeg griner heller ikke af sjove film, hvis jeg ser dem helt alene...

Rita, åhgud, hvor må det have set ømt ud! Ærgerligt, at man ikke har kamera med til den slags øjeblikke. Og pragtfuldt, at I alle tre kunne grine højt sammen.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 20-04-05 11:24

Hej Birgitta.
Det gjorde det også, men jeg tror ikke situationen ville være den samme hvis, man vidste at der var et kamera inden for rækkevidde, for så kan det være kollegaen ville føle sig nedgjort.
Men vi fik alle grinet højt og inderligt.
I går fik jeg endnu et godt grin, situationen var ..Jeg passede mit barnebarn der ikke må komme i dagpleje, endnu efter den store hjerteoperation, hans mor skulle til tjek på vejle sygehus.
Hun ringer med besked om at hun ville tage toget inden for et kvarter, da der er gået ca 10 minutter ringer min mobil igen, det er hende igen ......
Mor gå i bare hjem for det tager nogen tid inden jeg er tilbage ...
Jeg lignede garenteret et eller flere????????
Jeg fes ind i det forkerte tog og nu på vej til fredericia.
Hvem tror i der fik latterkrampe midt i et fodgængerfelt.
Folk vendte sig om og gloede efter mig, men det fik mig kun til at grine endnu mere, da jeg havde din tråd i tankerne, Birgitta

Den med føtex er jeg enig med dig i, men jeg har flere gange siddet og skraldgrinet at en sjov film når jeg har været alene.
Det var lige hvad jeg havde til dig idag.
Kan du have en rigtig god og hyggelig dag
Hilsen Rita.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-04-05 12:56

vi burde finde et eller andet sted, hvor vi kunne nedfælde vore skægge og især (?) bizarre oplevelser. sikke en samling der kunne komme til at ligge til fri afbenyttelse på hospitalerne.
her er en selvoplever:
jeg var i lære i et værktøjsfirma.
lille mand på høj stige, han snubler på vej ned og lander hårdt med det ene ben i en 5-liters spand med møbellim, så hårdt at låget vippede af og han stod med benet solidt plantet i spanden. hvid lim ud til alle sider og især langt op under buksebenet. han fik et mindre chok, vi andre var bare fædige til at gå hjem. han boede imidlertid 30 km fra firmaet. en nærboende susede hjem og hentede et par lånebukser. ak, limmanden var 165 cm høj, den anden 197 cm, så resten af dagen gik han med en frisk kittel på, men med bukseskridtet stikkende nedenud og kraftlige oplæg på buksebenene.
vi hulkede hver gang, vi kom til at se på ham. heldigvis var han så meget med på den, at han dansede ballet for os.
senere meddelte han os, at hans pressefolder aldrig før havde holdt så godt.
...aase

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 21:31

Jeg aner det ikke;
En dag gik jeg ned Strøget, og så en der smilte, måske ikke lige til mig, men jeg smilte, og gik videre, noget efter var der een der tog mig (let ) i skuldren, jeg vendte mig forbavset om; der stod en for mig ukendt person og gave mig en buket af liljekonvaller( dem gadesælgerne har til salg) - hun sagde: dem skal du ha' for dit dejlige smil, så lattrede jeg højt - det samme gjorde hun, tænk hvad et smil kan afstedkomme! Nå det var bare lige det. Jo jeg ler! Det siger min mage tit og ofte. Det er vel bare fordi jeg er glad. Må du også være det. Mvh Kandit

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-06-05 21:39

livet er jo herligt - tænk så lidt der skal til for at forandre en dag fuldstændigt.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 21:43

ja aasenissum! men det var vel for livet, jeg tænker tit på min oplevelse - og gæt hvad jeg gør!
mvh Kandit

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-06-05 21:51

smiler, ja?
jeg vil indvi dig i en "hemmelighed". jeg har parkinson, hvilket bla. betyder "måneansigt" uden mimik hvis jeg ikke får medicin.
ganske forfærdeligt ikke at modtage smil og glade øjne, da folk jo kun ser et død ansigt.
min medicin virker, så nu får jeg glade ansigter igen og specielt fra dejlige unger.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 21:56

kære godt at du så kan få medicin, hvis og når? Jeg ved at den medicin har bivirkninger, så du må pausere?
I pauserne - kunne du så ikke ha' en "smiley" du kunne hive op af posen, dine øjne må vel have glimtet - og så - tør du! Knus Kandit

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 21:57

? efter tør du sorry. kandit

Accepteret svar
Fra : kandit

Modtaget 123 point
Dato : 10-06-05 22:36

Forsikringsbøffer:
Fik lige denne her fra en ven - og har siddet og klukket - men det gælds måske ikk'

Rude knust under rengøring af en medarbejder

Brillerne blev slået af Henrik, som så gik i stykker

Lynnedslag under uvejr i dybfryser

Vi er en familie, som alle bruger toilettet

Som 24-årig hold i ryggen, søgte læge, som ved indgnidning af salve forsvandt

Jeg har konsumeret adskillige læger

Er allergisk overfor ko- og andefjer

Hvis jeg ikke havde kørt der, var ulykken aldrig sket

Undertegnede erklærer herved at have set frk. Larsens ben, og er som følge heraf uarbejdsdygtig

Jeg mener, at ingen af sagens parter er skyld i uheldet, men hvis det ikke desto mindre er tilfældet, er det den anden.

Jeg kørte manden ned. Han indrømmede, at det var hans fejl, idet han tidligere var blevet kørt ned.

Vognen måtte dreje skarpere end nødvendigt på grund af en usynlig lastbil

En fodgænger ramte mig og fortsatte ind under vognen

En ko slentrede ind i min bil. Man fortalte mig bagefter, at den var åndssvag

Jeg så en dame gå over vejen. Jeg tog fejl af hendes hensigter

Stormen rev taget af huset, vand pjaskede ned og ødelagde en lampeskærm

Brændt hul i lænestol på størrelse med en ti-øre.

Bestyrerens bukser revnet grundet en kraftig vind

Mandens kørsel var fuldkommen uberegnelig. Jeg måtte svinge voldsomt flere gange før jeg ramte ham

Fodgængeren havde ikke ringeste anelse om, hvor han skulle hen, så jeg kørte ham ned

For at undgå kollision påkørte jeg den anden bil

Tre damer stod og talte sammen, og da to trådte tilbage og en frem, var der ikke noget at gøre

Jeg havde parkeret min vogn udenfor Netto. I vognen sad min kone og Hr.
Rasmussen. Da jeg kom tilbage var skaden sket

Hvis føreren af den andenvogn var stoppet nogle meter bag sig selv, var ulykken aldrig sket

Jeg stødte sammen med et stillestående træ

Jeg kørte på en lygtepæl, som jeg ikke opdagede fordi den var skjult af fodgængere

Jeg kørte sammen med en holdende bus, der kørte i modsat retning

Ulykken skyldtes, at vejen drejede

Da jeg skulle hjem, kom jeg til at kre ind i den forkerte gård og kolliderede med et træ, som jeg ikke har på min grund

Pludselig fik hun øje på mig og tabte hovedet, og vi mødtes

Jeg hørte et bilhorn og blev ramt bagfra, jeg forstod, at en dame forsøgte at overhale

Vognen foran bremsede brat op, jeg brasede blidt ind i dens bagagebærer

Hund på vejen slog bremserne i og skred

Jeg fortalte godt nok politiet, at jeg bestemt ikke var kommet noget til, men da jeg senere tog hatten af, fandt jeg ud af at jeg havde hjernerystelse

Den anden vogn ramte min, uden at give tegn på hvad den havde i sinde

Jeg tudede i hornet, men det virkede ikke idet det var stjålet

Jeg kastede et blik på min svigermor, som sad på bagsædet, og kørte direkte ud over skråningen

især den sidste Latter fra Kandit

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-06-05 22:37

tak for tippet - det vil jeg huske den dag medicinen evt. ikke er så god længere. men så har de nok fundet ud af noget andet. men selv naturmedcin har bivirkninger, men man må så tænke på, hvad er alternativet.
pauser har jeg ikke hørt om.
lattermusklerne bliver heldigvis trænet dagligt

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 22:45

Har en ven med samme sygdom, han holder pauser af og til. Menøh!! du kunne jo alligevel lave dig en Smiley, tænk alle de gode grin du ville få! Jeg tror faktisk jeg laver mig en, så'en bare til børn og alle os andre barnlige, det er jo nok det - det handler om, ikke at være glad og tillidsfuld.Mange smil og høje fnis.Kandit

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-06-05 06:18
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-06-05 13:25

Tårerne triller ned af kinderne på mig og min hund glor måbende på mig, -"hvad går der dog af moren?"
Jeg printer fluks forsikringsbøfferne ud. Jeg vil have dem med på eftermiddagshundelufteturen. Ikke fordi vi i hundelufteflokken mangler noget at grine af, men den liste MÅ jeg bare dele med nogen. Det er godt at grine alene, men bedre at grine sammen med nogen..

Og åse, angående din parkinson.. Ja så må du jo sørge for at smile ekstra meget, når nu du kan...
Og vi skal allesammen huske at tænke på, at nogen mennesker ikke KAN smile, -på grund af lammelser, depressioner, parkinson eller noget helt andet. Og derfor må vi prøve på at smile lidt ekstra til de mennesker, der IKKE smiler igen. De har ekstra meget brug for det.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 11-06-05 13:28

Hej Birgitta go'lufte tur - det glæder mig at du ler.Mvh Kandit

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 11-06-05 13:31

Tjah, spørgsmålet skulle jo ligesom lukkes, for gode svar er der jo kommet masser af.
Og så kunne jeg bare ikke stå for dine forsikringsbøffer, kandit. Tak for dem..

En anden ting er, at vi kan være så gode til at grine af alting, så vi måske ikke rigtig får grædt? Måske skulle jeg stille et nyt spørgsmål....

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 11-06-05 13:37

Ja-ja kom bare an, posen er vel fuld af spørgsmål - det at græde er og bør være en lige så naturlig ting som at le/grine. Kast bort alle de stivnede masker og lev livet. Fang an. Mvh Kandit

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-06-05 14:09

ADVARSEL PÅKRÆVET HER - HAR LIGE FÅET AT VIDE AT DET LINK JEG SENDTE HER GIVER VIRUS HVIS DER DOWNLOADES - SÅ LAD VÆRE MED DET!!!!

har ikke selv mærket noget til det men burde nok have advaret i og med banneret eller hvad der nu giver snavs

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-06-05 15:14

UUUUuuups!!! Var lige kort derinde.....................
Så tror jeg liige, jeg kører AdAware, spybot osv. Og ja, min BullGuard knoklede da også helt vildt, da jeg var derinde...

Tak for advarslen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-06-05 23:46

hmm - bedre sent end aldrig gælder ski ikke for de grimme mider og hvad ved jeg