/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
hvad står NN 4.7 for
Fra : nanadowa
Vist : 373 gange
10 point
Dato : 15-04-05 17:35

hvad står NN 4.7 for, og hvor mange bruger den browser?

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 15-04-05 17:40

Det er en Netscape: http://channels.netscape.com/ns/browsers/archive.jsp

Ved ikke helt hvor mange der bruger den

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 17:40

Tror du ikke du mener NS 4.7 ? Altså Netscape ver. 4.7. Der er netop, lige som alle troede denne browseer var død, udgivet en version 8.0 : http://www.kandu.dk/dk/tip/10762

Efter Nescape ver. 6 ...hoppede alle udviklerne/programmørerne ellers over til Mozilla og lavede Firefox browseren.

...bortset fra dét; står "NN" normalt får; 'No-Name', altså en producent der ikke lægger navn til, men som regel udbyder varen billigere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : nanadowa

Dato : 15-04-05 17:46

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 15-04-05 17:54

hej
husk lige at afslutte MOLEKYLE`S

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 15-04-05 18:07

øeh.... det var efter version 7.1

Citat
Browserkrigen
Netscape blev en afgørende hovedkraft i udviklingen af World Wide Web. Det såkaldte World Wide Web Consortium <http://www.w3.org/> (W3C) havde til formål at skabe fælles og åbne standarder, men gjorde det i et tempo som svarede til de akademiske traditioner og gav tid til væsentlige diskussioner. Netscape afventede ikke W3C's standarder, men skubbede udviklingen i gang ud fra en klar fornemmelse af brugernes behov.

Netscape Navigator version 2.0 introducerede eksempelvis frames, java, javascript og brugen af plug-ins. Dermed satte Netscape nye standarder, som andre browsere blev nødt til at tilpasse sig. Siden har mange været irriteret over Microsofts <http://www.microsoft.com> lyst til at udvikle egne løsninger til Internet Explorer udenom de almene standarder. Microsoft har ikke været duksedrenge i forhold til forsøg på at fastholde fælles åbne standarder - men Netscape var bestemt heller ikke duksedrenge i det spil.

Da Microsoft lancerede Windows 95, satsede softwaregiganten også på Internet Explorer, som også nød godt af at blive distribueret med Windows og andre Microsoft-programmer som på mange felter havde monopolagtig status. Microsofts browser kunne ikke konkurrere på kvaliteten, men den blev givet gratis ud og derfor fik Microsoft bredt sit produkt ud.

I årene fra 95-98 blev de to browser-giganter ved med at lancere nye versioner af browserne. På 4 år lancerede Netscape 19 nye versioner!

Internet Explorer blev ved med at vinde markedsandele, så i januar 1998 blev Netscape nødt til også at give sin Navigator ud gratis. På det tidspunkt så Netscape fortsat ud til at være en god forretning og i november 1998 blev Netscape købt af America Online for 9 mia $ (ja, milliarder!).

Kvaliteten af Netscapes browser falder, der meldes om urimeligt mange fejl og ustabilitet. Først fra 7.0 (2002) vurderes Netscape at have fået fod på udviklingen igen, afsluttende med den aktuelle version 7.1, som vurderes at være den hidtil bedste og mest stabile browser fra Netscape.

Men version 7 har været det afsluttende værk. I 2002 annoncerede ejeren America Online store afskedigelser, maj 2003 besluttede America Online at distribuere Microsofts Internet Explorer i stedet for den egne Netscape og 15. juli 2003 var det slut med programmører til at udvikle browseren.

Aktuelle statistikker, eksempelvis fra Google <http://www.google.dk/>, viser, at Microsoft har en markedsandel på 80-90%, Netscape 1-3%, Opera <http://www.opera.com/> 1-2%.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-04-05 20:29

Der er ikke ret mange der bruger Netscape Navigator 4.7, men der er sansynligvis nogen med ældre PC'er der bruger den, da den ikke kræver ret meget af PC'en. Det er så vidt jeg ved den sidste Netscape før 6.xx der var brugbar. NN 6.xx krævede meget af den PC det skulle køre på.
Mine forældre er først inden for det seneste år gået væk fra NN 4.7

Godkendelse af svar
Fra : nanadowa

Dato : 15-04-05 22:53

Tak for svaret molokyle.