/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
IBM Deskstar gået kold
Fra : Sniper12
Vist : 320 gange
100 point
Dato : 15-04-05 17:31

Jeg har en IBM Deskstar som ikke virker mere, den er blevet brugt som backup og har ikke været sat til inde i pcen, men monteret vedsiden af min master disk. Her den anden dag ville jeg så slutte den til og smide noget ind på den, men bios finder slet ikke disken, det er en 40 GB helt fyldt med backup. Har prøvet at flytte den rundt mellem master og slave, og også sætte den sammen med dvd brænder men lige lidt hjælper det. Når jeg sætter den sammen med en anden enhed kan bios heller ikke se det andet drev, det er mærkeligt at den bare går i stykker uden at være tilsluttet værken strøm eller IDE stikket har været på.

Nogle det har et bud på hvad det kan være ???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-05 18:18

Dine HD tilslutninger bør se sådan ud:
HD nr1 med styresystem på primary IDE 0 (1) sat som master (ej slave present)
Evt. CD-rom på primary IDE sat som slave
HD nr2 backup på sekundary IDE 1 (2) sat som master (ej slave present)
DVD brænder på sekundary IDE sat som slave

Du skal lige kigge efter om HD nr1 står som CS (cabel select) for skal det monteres anderledes.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 18-04-05 08:46

Hvis jeg sætter den som master på primary og piller alt andet fra så kan bios heller ikke finde den, tror jeg prøver at kontakte IBM og høre om de har et trick.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-05 22:05

For at bios kan finde og genkende HD skal den stå som auto på alle fire enheder i bios.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 26-04-05 22:08

Okay prøver lige det

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-05 17:20

Hvordan går det Sniper12 - fik du løst dit problem.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 18-05-05 23:23

Nej den er helt død den disk, købte en ny HD på 160 Gb for min 120 GB gik i stykker 3 dage efter den første disk, så gik alle sammen i stykker, så nu er mit motherbord sendt til rep. Har købet et andet kan jo ikke vente 14 dage på det bord. Så nu køre de 2 andre HD igen, men den på de 40 GB er helt død har prøvet den i flere pcer nu.