/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Partitionering uden sletning
Fra : Leon85
Vist : 404 gange
130 point
Dato : 15-04-05 16:20

Jeg har en harddisk, som er partitioneret i to dreve, c og d. På d drevet ligger alle mine sange på. Problemet er bare, at der snart ikke er mere plads på d drevet, derfor kunne jeg godt tænke mig at "skære" nogle gigabytes fra c drevet, da jeg kun har operativsystemet (Win 98) liggende på den. Men kan det lade sig gøre uden at slette data? Jeg kan ikke tage en backup af mine sange, derfor vil jeg ikke formatere d drevet.
Med Venlig Hilsen Leon

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-04-05 16:25
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-05 16:58

Hvis du vil skrumpe den partition lidt sammen som styresystemet ligger på C: så
er det klogt at gøre een ting ad gangen og genstarte mellem hver operation.
Ændres partitionen hen over ca. 20 GB vil clusterstørrelsen også ændre sig og det tager lidt tid.
Partition Magic kan lave denne operation og nok det bedste program til formålet (ca. 600 kr)
En Kandu bruger har lavet en diskette som også kan udføre samme operation.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

Du kan måske bare sætte en ekstra HD i comp ............. til lager. (ca. 600kr.)

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 15-04-05 20:34

Hvad med i stedet for at købe en ekstra harddisk? Det koster meller 4-500 kroner for en 80-120 GB Seagate harddisk.
Det er rimligt simpelt at installere.
Den skal lige "jumpes" (der sidder nogle pins bag på harddisken som skal flyttes) til slave, og sættes i det -midterste stikket- på det samme kabel til den "gamle" harddisken. Et strømstik i,(de er der i forvejen) og så har du et ekstra drev på computeren på 80-120 GB.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 15-04-05 20:40

P.s. Ser du har windows 98. Så skal du dele den nye harddisk op i partitioner som ikke er større end 32 GB.
Eller en 30 GB harddisk til omkring en 300 kroner
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18921

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-04-05 09:14

Hej
Du kan godt bruge større diske under Windows 98. Dette kræver i mange tilfælde blot et specielt program som kan hentes på HD'leverandørens hjemmeside.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 17-04-05 20:30

Hvorfor ikke købe en ekstern harddisk, så kan du tappe over på den, formatere din harddisk, oprette de partioner du ønsker, og så tappe tilbage. Samtadig har du så en backup liggende på den eksterne, og du kan tage din musik med dig

Kommentar
Fra : Blinkende_Lygter

Dato : 17-04-05 21:39

Køb en extern harddisk med tilhørende box. det er billigere end at købe harddisken for sig og den externe box for sig!

Og det er også den bedste løsning hvis du har råd til det selvfølgelig. Om ikke andet så kan du jo bruge den externe box til enormt mange situationer i fremtiden! Det med at anvende part.mag. kan godt ødelægge dit styrsystem. har selv døjet med det! og endte med at købe en extern harddisk! Hvis du har råd så køb en støj svag!

MVH RK

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 14:12

Vil du have mere hjælp Leon85