/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Uventet leveringsomkostninger !!
Fra : viskinge
Vist : 682 gange
200 point
Dato : 15-04-05 12:44

I går var jeg og min forlovede inde i en knallertforretning, for at kigge på en knallert. Vi fandt hurtigt den vi ville købe, og bestilte den med det samme. Vi havde ingen styrthjelm, hvorfor vi også fandt en vi kunne bruge. Vi fik en samlet pris på knallert og styrthjelm, og det var bare i orden. I dag var jeg så inde for at hente knallert og styrthjelm. og pludselig var prisen Kr. 500,00 dyrere!!. det var leveringsomkostninger, hvilket vi ikke havde fået fortalt i forvejen. Det er en ganske alm. 30 Km/t knallert vi har købt. Jeg kan udmærket forstå, at hvis man skal have nummerplader + indregistrering, er der jo selvfølgelig visse omkostninger der skal betales.
Dette er jo bare ikke tilfældet her, ligedes fortalte forhandleren intet om at der mere der skulle betales.
Er det lovligt, i følge dansk køberlov????

MVH

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-04-05 12:53

Sig til forhandleren, at du ikke vil have knallert og udstyr med mindre de stryger de 500,- som du ikke var informeret om.
Du har ganske enkelt ikke råd til at give de 500,- ekstra.
Så behøves historien ikke være længere.

Har du allerede købt og betalt, er du i din gode ret til at vende tilbage og sige at du har tænkt lidt og de 500,- vil du ikke betale, medmindre der er et virkelig godt grundlag for forhandleren skal tage 500,- ekstra.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-04-05 13:01

Fremgår lev.omk. ikke af kontrakten eller af bonnen eller evt. pris-skiltet, kan de ikke kræve dem efter handlen er indgået.

Køb din "hork" et andet sted. Der er mange der gerne vil sælge dig en.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 15-04-05 13:07

Jeg vil ikke mene det er ulovligt at opkræve leveringsgebyr/omkostninger på en knallert, for det gør alle forhandlere.
Og det plejer da også at være oplyst med små bogstaver på prisskiltet.

Ellers skal der være et skilteopslag i butikken, f.eks. i retning af : Ved salg af ny knallert tillægges leveringsomkostninger kr.xxx,xx

Så hvis der er det nogen steder i butikken, enten oplyst på prisskilt på knallerten eller andetsteds i butikken, fanger bordet, selv om det havde været mere rigtigt om sælgeren også havde oplyst det.

Men prøv at ringe til Forbrugerstyrelsen og spørg , tlf 32669000

mvh dova

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 15-04-05 13:08

Der var ingen prismærkning på knallerten, men vi vidste godt hvad den kostede. Prisen var den vi regnede med for knallerten (havde kigget på nettet), vi havde dog ingen ide om hvad en god styrthjelm kostede.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 15-04-05 13:10

Hej Dova.
Fordi alle forhandlere gør en bestemt ting, er ikke lig med at det er lovligt.

MVH

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-04-05 13:12

Har du betalt den.????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-05 13:19

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=597

Ser ud til, at hvis I først har fået besked ved afhentning, er det ikke "godt nok"

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-04-05 13:28

Bare for symbolikkens skyld skyder jeg liiige mit indlæg af igen:
Citat
Fremgår lev.omk. ikke af kontrakten eller af bonnen eller evt. pris-skiltet, kan de ikke kræve dem efter handlen er indgået.

Køb din "hork" et andet sted. Der er mange der gerne vil sælge dig en.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-04-05 14:20

Når man selv afhenter en vare, forventer man da ikke at der løber leveringsomkostninger på, gør man?. Jeg gør ikke. Og jeg ville da vide hvad det er for udgifter der er løbet på siden vi blev enige om prisen. Det er klart at hvis den blev leveret med fragtmand eller af forhandleren. Meen 500 kr!

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 16-04-05 10:41

Du skal helst være blevet oplyst på den ene eller anden måde, at der var leveringsomkostninger, da du ingik handlen. Sælgeren har jf køberetlige grundprincipper pligt til at give oplysninger, der er af en sådan betydning, at det vil påvirke køberens brug af genstanden eller oplysninger der ville få køberen til at afstå fra at indgå købet. Denne oplysningspligt kan opfyldes på forskellige måder. Eksempelvis kan han sige det til dig, men der kan også være et tydeligt skildt i butikken, som fortæller dig, at leveringsomkostningerne. I denne situation ville jeg nok gå i dialog med sælgeren. I vil utvivlsomt kunne nå frem til en løsning, der passer begge parter. Hvis sælgeren imidlertid ikke vil gå i dialog, kan du klage til forbrugerklagenævnet. Det koster vist omkring 150 kr., og det kan med sikkerhed betale sig.

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 25-06-05 09:58

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-06-05 10:21

>Viskinge> Hvad ente det så med?????????????????