/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ingen boot uden cd!!
Fra : Briz
Vist : 464 gange
50 point
Dato : 14-04-05 23:11

Hvergang jeg starter/genstarter skal min windows cd sidde i min DVD, ellers får jeg at vide "boot failure"
Har ellers sat i min bios på hvilken disk operativsystemet ligger.
Alt kører fint efter en meget lang opstart.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-04-05 23:24

Halløj
Kør installationen igen.
drev C: skal være dit bootdrev. Jeg har aldrig hørt om at Windows kan boote fra et andet drev. Jo og dog hvis du har mere end et styresystem installeret, men så får du også en valgmulighed, så du kan vælge hvilket system der skal startes. De BIOS jeg har pillet i kan man kun sætte bootrækkefølgen, dt vil sige at hvis du har flere diske kan du godt starte op fra disk 2, men så skal den efter hvad jeg ved også have drevbetegnelsen C.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-05 23:30

Hvad med at stille bios så alle andre end c-drevet er feks A-drev
Eller er det fordi du har byttet rundt på stik inde i computeren?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-05 00:06

Det er fordi den booter fra DVD-drev.
Og du får sikkert også et kort øjeblik denne tekst.
Vil du boote fra cd så tryk en tast..............
Og så hopper den over og starter windows.
Når du starter (ikke genstarter) så tryk DEL ell. F1 ell. F10 ell. hvad der måske står nede i kanten af skærmen.
Inde i bios kan du så rette bootrækkefølgen.
Din HD med styresystem bør sidde på primary IDE-kabel 0 (1)

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 15-04-05 01:27

...eller også har du slet ikke installeret et styresystem på dit C: eller D: drev ???

..og derfor kan der kun BOOT'es fra CD/DVD ???

..uanset BIOS opsætning !

Intet styresystem på C: eller andre drev ? ...intet BOOT derfra

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 01:31
Kommentar
Fra : dk.betjenten

Dato : 15-04-05 02:24

Hvis du har ret </MOLOKYLE> - så har Briz jo slet ikke installeret Windows, men har det kun tilgængeligt fra CD-rom
Briz, hvis du installerer Win XP fra CD, så skal man først inde i Bios sætte "First Boot Device" til at være CD-ROM (normalt drev D.)
......... det er altid en god ide, allerede når PC´en genstarter første gang under installationen, at igen gå ind i Bios og stille "First Boot Device" til at være Drev C eventuelt A som første og så C (men så skal du huske, at der heller ikke må sidde en diskette i maskinen)
Bagefter, altså når installationen er færdig, så burde du kunne starte uden CD i drev D.
Hilsen

Kommentar
Fra : Briz

Dato : 16-04-05 11:27

Undskyld jeg har været væk.
Det var mig der var for dum. hehe
Jeg havde installeret windows på mit D drev, men boot.ini og andre opstartsfiler var alligevel installeret på c drevet.
da jeg skiftede over til at boote fra c drevet virkede alt perfekt.

giver points til molekyle for hans mange gæt, og hans iorden navn.

hej herfra

Godkendelse af svar
Fra : Briz

Dato : 16-04-05 11:27

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-05 16:05

Briz

</MOLOKYLE>