/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Købeloven siger 2 års reklamations også ~
Fra : pepsi2005
Vist : 3337 gange
100 point
Dato : 14-04-05 22:15

Hej, Jeg har en butik som sælger computer bla bla…

Købeloven siger 2 års reklamations ret for mine kunder, og der er jo fint nok! Mit spørgsmål/problem er så! Gælder de 2 års reklamations ret også min grossist hvor jeg ønsker at sende den defekte varer tilbage !?, Min grossist nægter at hvis varerne er over 6mdr. gammel så er det ikke hans problem. Kan det være rigtig?` Det er jo tit at man kan have hans produkt til at ligge over 6mdr. før de bliver solgt og testet for fejl. osv…

Er der en købe lov på nettet som omtaler handel med grossister, som jeg kan print ud, så min grossist kan få klar beske

( venlige kun at svar på dette indlæg, hvis man har forstand på det! Tak J )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-05 23:12

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2003/0023729.htm

Det er købeloven.
Og når det drejer sig om indkøbte varer til videresalg, kaldes det handelskøb, og der gælder købeloven også.
Læs § 51, 52, 53, 54

Men reklamationsret er jo ikke automatisk garanti på en vare.
Indenfor de første 6 måneder (formodningsperioden), går man som hovedregel ud fra at en fejl eller mangel har været til stede på købstidspunktet, og efterfølgende, i de næste 1½ år af reklamationsperioden, er det køber der skal godtgøre, at fejlen var der da han fik varen i hænde.

Muligvis kan du også finde noget ved at søge efter emner om: produktansvar.

mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-05 23:20

Det afhænger af hvad der er aftalt eller hvad der står på grossistens hjemmeside/aftaler.
Men pr automatik er du ikke beskyttet på samme måde, som en privatmand.
http://www.forbrug.dk/erhverv/gode-kundeforhold/vaerd-at-vide-for-erhvervsdrivende/

Ved handelskøb handler både køber og sælger som led i deres erhverv. Disse handler er omfattet af købeloven, men ikke af de forbrugerbeskyttende paragraffer. I handelskøb kan købeloven fraviges ved aftale. Når butikken fx køber varer fra en grossist er det handelskøb.

Eksempler: Det kan aftales, at der skal være en kortere reklamationsfrist, eller at varen sælges som beset.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-04-05 09:22

Det fremgår af Købeloven § 54, at du har 2 års reklamationsret overfor dine leverandører, men som pallebhansen skriver, kommer det helt an på hvad der er aftalt mellem dig og din leverandør.

Pallebhansen har også ret i at de forbrugerkøberetlige regler ikke gælder i handelskøb, og det vil sige at formodningsreglen, som dova henviser til IKKE gælder mellem dig og din leverandør (medmindre i selvfølgelig har aftalt det).

Købeloven gælder ikke ved køb mellem danske og udenlandske erhvervsdrivende. Har du derfor handlet med en udenlandsk grossist, reguleres forholdet af CISG (United Nations Convention on Contracts for the international Sale of Goods). Her har du - såfremt der ikke er aftalt andet - også 2 års reklamationsret, jf. artikel 39(2). Du kan læse CISG her: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19880073330-REGL

Så ja både Købeloven og CISG giver dig to års reklamationsret hos din grossist, men kun så længe I ikke har aftalt at ændre dette.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-05 11:43

Nu skrev jeg faktisk heller ikke, at formodningsretten gjaldt mellem grossist og den handlende, det var mere en kommentar til spørgerens oplysning om, at hans kunder har to års reklamationsret.
For formodningsreglen kan jo netop ikke bruges, for som spørger selv er inde på, kan han have varer liggende i over et halvt år inden de bliver videresolgt, og den periode grossisten som hovedregel står inde for (medmindre andet er aftalt), er fra den dato den handlende har varen i hænde og ikke fra det øjeblik den bliver solgt videre.

mvh dova

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-05 11:54

Uanset hvad man aftaler mellem grossit og dig, overruler købeloven alt.
Der gælder de samme rettigheder som i detailhandlen, altså 1/2 års garanti samt yderligere 1 1/2 års reklamationsret.

Man kan altid fohandle sig frem til en bedre ordning, men købeloven er minimunskrav for alle.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-04-05 12:04

@ellebye. Helt forkert. Købeloven gælder som udgangspunkt kun for så vidt ikke andet er aftalt (Købeloven § 1, stk. 1). En lang række bestemmelser er i forbrugerkøb gjort beskyttelsespræceptive, hvilket betyder, at de ikke kan afviges til skade for køberen (Købeloven § 1, stk. 2). Når man taler om civilt køb og handelskøb ligger Købeloven "under" aftalen.

Så når der står i § 54, at der er 2 års reklamationsret i handelskøb og civilt køb, gælder dette KUN når spørgsmålet om reklamationsret ikke er berørt af købsaftalen. Parterne kan i og for sig aftale, at der slet ikke er nogen reklamationsfrist.