/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elektronisk tænding til mekanisk lavener~
Fra : dyekjaer
Vist : 1275 gange
50 point
Dato : 17-09-02 00:14

Jeg har en 11W lystofrør med mekanisk kontkakt, og to tilslutninger. I serie med denne sidder en spole osv. Normalt fungerer den naturligvis - mekanisk. Men frekvensen er kun 50 Hz, og når den bliver gammel, så vil den mekaniske glimtænder i røret begynde at tænde og slukke. Spørgsmålet er, om man kan få noget elektronik til et mekanisk lavenergilystofrør, således at glimtænderen sættes ud af funktion, og fungerer elektronisk, og dermed at den bliver ved med at fungere, selvom rørets glimtænder ikke mere vil kortslutte, og begynder at tænde og slukke. Findes noget sådan elektronik?

Umiddelbart vil jeg mene, at man må kunne lade spolen blive der, og så lave frekvensen om til højfrekvens efter spolen, med nogen gode kraftige transistorer, som både kan tåle den store strøm ved kortslutningen af den mekaniske glimtænder, og også spændingen. Og så skulle den kunne fungere som et godt rør uden fungerende glimptænder, tror jeg er sandsynligt.

Findes en elektronisk "spole" som man kan sætte på en almindelig mekanisk 11W lavenergi lystofrør, således at den kan tåle flere tændinger og slukninger i lampen? Og så den holder meget længere? Hvor køber man en sådan?

Accepteret svar
Fra : JanneP

Modtaget 50 point
Dato : 20-09-02 21:50

Hej Dyekjaer!

Tja det her kunne godt tyde på at der findes noget sådant - om det lige er til din slags lysstofrør... hmm Nå men kig engang.

http://www.elmetec.dk/dansk/dkeb230.html#top

Hilsen JanneP

Godkendelse af svar
Fra : dyekjaer

Dato : 20-09-02 22:31

Umiddelbart vil jeg gerne have haft den for rør med indbygget glimtænder, men det kan jeg nok selv klare, ved at sætte 70V til røret, og så lade glimtænderen brænde af.
Den holder nok ikke til mosten, når slår til og fra nogen gange. Så må den så kunne bruges med den elektroniske kasse bagefter?

Desvære har røret kun to tilslutninger.

Jeg havde forestillet mig noget lignende, som godt kunne virke med glimtænderen i røret, ved at den tillader at glimptænderen kortslutter, og samtidig giver den den spænding som skal til og evt. brænder glimtænderen af, hvis den slår til og fra hele tiden flere gange, så den giver røret længere levetid, ved herefter at køre uden nogen glimtænder i røret når den først er ødelagt.

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 22-09-02 10:31

Jeg synes ideen lyder rimelig, men jeg må indrømme at jeg ikke kan med din vending at glimtænderen tænder OG SLUKKER lysstofrøret - for det er mig bekendt ikke det der sker.

Jeg mener at lysstofrør lyser fordi gasarten inden i selve røret bliver eksiteret af elektroner (fra glimtænderen) og den proces holdes vedlige af eksiteringsprocessen (som frigiver en elektron og lys) samt glimtænderen. Når man så slukker for lysstofrøret på kontakten holdes den kemiske proces ved lige af sig selv i et kort stykke tid, hvorfor lampen ikke slukker helt med det samme.

Det er muligt - for ikke at sige at er sansynligt - at der er sket meget siden på den front de sidste ti år, men som sagt synes jeg at det er forkert at sige at glimtænderen SLUKKER for lysstofrøret.