/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
En liste over danmarks største søer?
Fra : Bragesvej
Vist : 1184 gange
10 point
Dato : 13-04-05 16:59

En liste over dk største søer søges, selv bor jeg tæt på tisø og mener det er en af de største.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 20 point
Dato : 13-04-05 17:04
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 17:11

Så vidt jeg husker, er Arresø den største med Mossø som den næststørste. Mossø er dk's dybeste. Det er selvfølgeligt ikke en liste. Men alligevel. Jeg følger lige med for evt. at lære noget.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 17:18

OK. jakjoe havde listen. Jeg synes nu at det er lidt af en tilsnigelse at kalde Stadil Fjord for en sø. Og at Esrom Sø skulle være større end Mossø, er der vist også tvivl om? I alle de brochurer jeg har om Mossø står der at DEN er DK's dybeste. Men da jakjoe's liste er officiel, må jeg give vel mig.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-04-05 17:22

Arne jeg ved ikke hvem der har ret...men listen er da meget officiel.

mvh
jakoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 17:28

Ja ja, men det undrer mig stadig at de kalder Stadil Fjord for en sø. Det er absolut ikke normalt. Og tæller de Rørsumpe med i arealet? Og hvad mere tæller de pludseligt med, eller udelader. Listen ser underlig ud i mine øjne. Vi er mange der skal til at rette ind på vor viden hvis den liste er korrekt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 17:29

Plus at alle Silkeborgs turistbrochurer skal skrives om.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-04-05 17:35
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 17:40

Der kan man lære at der er noget der kaldes middeldybde og noget andet der hedder største dybde. Hvad har de brugt ved klassificeringen på din liste?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-04-05 17:41

Læs om Furesøen, Danmarks dybeste sø.

http://kortlink.dk/dmu/qxd <----arealet her passer nok ikke !!
http://www.carlbro.dk/natur2.php

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-04-05 17:43

Sorry...det var beskrivelsen hos Carl Bro jeg betvivlede, da der står Danmarks næststørste sø.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 17:45

Der kan du bare se. Der er divergerende meninger.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 13-04-05 17:46

arne.jakobsen.
En rettelse. Furesøen er Danmark dybeste med sin ca 40 meter og ikke Mossø som du skriver.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-04-05 17:56

Mere forvirring og oplysning

http://www.ulnits.dk/aktuelt/frame312.htm
Citat
Søer og øer...
Danmark har mange søer og får stadig flere. Nye vandhuller graves og gamle afvandede søer genskabes. Således har Danmark i dag over 1.000 navngivne søer, der tilsammen dækker et areal på 700 kvadratkilometer.

Største sø er nordsjællandske Arresø med 37 km2. Herefter følger ligeledes nordsjællandske Esrum Sø med 18 km2, midtjyske Mossø med 17 km2 og endelig vestsjællandske Tissø med 13 km2.

Den dybeste sø i Danmark er nordsjællandske Furesø med 36 m, mens den højest beliggende er bornholmske Store Grankule med 133 m over havet. Den mest ø-rige sø i Danmark er lollandske Søndersø, som byder på hele 22 øer, hvoraf mange er navngivne.

5. marts 2004

© Steen Ulnits

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 17:59

OK. Så slap jeg ikke for at gå i arkivet. I har ret (gid F..... ha' jer) Mossø er Jyllands største sø. Tror squ at jeg i fremtiden går i arkivet først og vrøvler bagefter. Sorry Folks.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 13-04-05 18:16

Her er en beskrivelse om Mossø http://www.aaa.dk/aaa/nm-soer-mosso.htm

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-04-05 18:22

syllemus> ok at gentage tidligere oplysninger
Men ingen af søerne bliver større eller dybere af det.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 18:23

Lad os nu bare glemme det. OK. jakjoe har jo forlængst besvaret spørgsmålet.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 13-04-05 18:33

Det var ikke for at grave mere i det, jeg synes bare det var en god beskrivelse af søen.
Men ikke mere snak om Mossø.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 18:36

OK. syllemus, men jakjoe havde jo allerede henvist til den side.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-04-05 18:42

Alt er ok....jeg undrede mig bare

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 13-04-05 18:44

Ja ok det havde jeg ikke set, sorry.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-04-05 18:46

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 18:47

Alt OK herfra også. Tilgiv mine huskefejl og lad så alle være gode venner. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-04-05 19:55

Siger også tak.

Vi kom lidt rundt i landet, men det er ingen skade til.

mvh
jakjoe