/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lyser i motordiagnoselampe og kan ikke s~
Fra : Johanne80
Vist : 2667 gange
200 point
Dato : 13-04-05 13:56

Nu kniber det virkelig...
Jeg er dybt afhængig af min bil, da jeg kører 100 km til og fra arbejde hver dag. Motorlampen (den orange) begyndte at lyse i går aftes under kørslen, og den
har aldrig gjort det før! Ikke nok med det, så kunne jeg ikke starte bilen her til morgen. Starteren kører, og den kæmper også, men den fanger ikke an. Dette er aldrig sket før...
Bilen er en Opel Vectra fra 1991 - den har lige rundet 200.000 km og det er en 2.0 GLSi.
Jeg har fjernet katalysatoren for et halvt år siden og erstattet den med et mellemrør fra Simons, og bilen er også chip-tunet med en computer-chip. Den har som sagt aldrig fejlet noget, og jeg er dybt afhængig af den.
Har I en idé om, hvad det kan være?

Johanne

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-04-05 14:00

Det lyder som din startspærre gør "knuder". Prøv en anden nøgle eller skift batteri/enhed i din nuværende nøgle.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 13-04-05 14:01

Du har checket olie, kølervæske, benzintilførsel (måske benzinfilteret) og de andre standard ting?

Har du en Haynes Gør-det-selv bog til din Vectra? Ellers skulle du købe en eller låne den på biblioteket. Den beskriver hvad du skal checke når motorlampen lyser.
(Jeg har ikke min hjemme, ellers ville jeg have beskrevet hvad det kunne være ud fra min bog til Kadett 91).

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 200 point
Dato : 13-04-05 15:33

Det en en motorefejl.
Ja det havde du nok selv gættet.

Men det er ikke din startspærre, da Vectra har en seperat lampe, hvis det er din startspærre.
Hvis din motorlampe lyser, er det en af komponenterne i motoren, en fysiskdel.
Motorlampen lyser ikke hvis den mangler olie, vand, stoppet filtre o.lign.

Det er nærmere din computer eller en vigtig sensor. (hvis lamda sonden er gået, vil den ikke starte)
Du kan selvfølgelig begynde at fejlfinde selv, men lad Opel aflæse din computer, det koster 170,- kr at få den aflæst.

Når jeg kigger i ADAC værksted manual, vil det som regel være computeren, eller relæ8, som er gået i stykker, dette sker samtidig med at indsuget er stoppet.

Få den slæbt hen til Opel, og lad dem aflæse fejlmeldingerne, hvilket der vil være når motorlampen lyser.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-04-05 20:36

Det trænger ikke være Opel værksted, Mange værksteder har computer i dag, og mærkeværkstedene er dobbelt så dyrt.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : Johanne80

Dato : 14-04-05 16:14

Tak for svaret thulin.

Var ved at blive nervøs da jeg heller ikke kunne starte bilen med min reservenøgle............ men læste så dit svar og det er ganske naturligt (efter at have tænkt over sagen) at det er en sensor eller computeren der er en fejl ved. Så jeg har afleveret bilen på værkstedet så de kan aflæse computeren og fejlfinde.

Hilsen
Johanne

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-04-05 10:51

Vi hører meget gerne hvad den nøjagtige fejl var, måske kunne vi lære noget, og hjælpe os selv hvis vi skulle komme i samme situation en dag.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-04-05 10:10

Hej Johanne80, du skrev at du var meget afhængig af din bil, så vi må gå ud fra at du har fået den lavet.

Hvad blev løsningen ????

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-04-05 10:10

Hej Johanne80, du skrev at du var meget afhængig af din bil, så vi må gå ud fra at du har fået den lavet.

Hvad blev løsningen ????