/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Påsætning at startkabler rækkefølge?
Fra : Bragesvej
Vist : 6908 gange
20 point
Dato : 13-04-05 11:21

I hvilken rækkefølge skal de sættes på?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 13-04-05 11:24

Først plus på startbatteri, og derefter plus på bilens batteri.
Så minus på startbatteri og til sidst minus på bilbatteri.

Og pas på ikke vende dem forkert, for så kan batteriet være ødelagt.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-04-05 11:25

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-04-05 11:26

nu er det ikke fordig jeg har brug for det, men der er ikke kørelys på bilen, så måske jeg en dag for brug for det, nu ved jeg ikke om en bil kan stå tændt med det svage lys natten over?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 11:27

Plus til plus på begge batterier.
Minus tilsluttes det "friske" batteri og så til stel på det "døde" batteri et sted under battriet så evt. gnister ikke får det "døde" batteri til at eksplodere.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 11:30

Dova--------------
>>>>>>>> til sidst minus på bilbatteri<<<<<<<<<<<<.................................NEJ.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-05 11:37

Jo emesen.
Sådan har jeg lært det, og har gjort hundredvis af gange.

Nej, det er nok tvivlsomt, om batteriet kan holde til at bilen står hele natten med lyset tændt.

Måske, hvis det er sådan, at bilen automatisk går ned på parkeringslys når tændingen tages fra og det er et godt batteri.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-04-05 11:56

ja det er pareringslys jeg tænker på.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-04-05 11:57

Bare i kan blive enig, men lade det komme and på et vædemål, giv et link, hvor det står

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-04-05 12:09

Bragesvej se på denne side

Citat
Spørgsmål
Hvordan skal jeg sætte startkabler mellem min egen og naboens bil?

Fakta om bilen:
alle mærker alle modeller

Årgang: Alle
Kørte kilometer: Alle

Svar

Som det første skal man sørge for at have et sæt kabler af en fornuftig kvalitet og med et rimeligt tværsnit. fremgangsmåden er som følger: Monter det røde kabel fra + polen på naboens bil til + polen på din egen bil. Monter derefter det sorte kabel fra – polen på naboens bil og til – polen på din egen bil eventuelt til et sted med god stel, såsom motorblok og lignende. Start derefter naboens bil og lad den køre et minuts tid for også at lade lidt på dit batteri. Start så din egen bil, når din egen bil er i gang skal du afmontere startkablerne, start med at afmontere det sorte kabel og derefter det røde.

http://www.biltorvet.dk/Bildoktoren/spoerg.asp?questionID=330&categoryID=10

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-05 12:25

Ja, i ans citat står der så , at man kan bruge begge dele:

"derefter det sorte kabel fra – polen på naboens bil og til – polen på din egen bil eventuelt til et sted med god stel"

Og som jeg nok skulle have nævnt, at de afmonteres i modsat rækkefølge.

Det med, at batteriet kan eksplodere, det er sådan set ikke batteriet selv der eksploderer hvis uheldet er ude.
Det vil det også gøre ved at sætte kablet et andet sted i nærheden af batteriet.
Det skyldes, at et batteri afgiver noget der kaldes "knaldgas", som siver ud og det er disse gasser der tænder.
Det kan det også gøre, med et sprunget batteri til følge, hvis der kommer en svejsegnist eller gnist fra en vinkelsliber.
og derfor skal man altid afmontere kabler fra batteriet ved den slags arbejde.
Jeg har prøvet en gang, at stå ved et bord i værkstedet, og slibe med en vinkelsliber, mens der bag mig holdt en bil med motorhjelmen åben.
Pludselig gav det et skrald og lyset forsvandt. Det var en gnist fra vinkelsliberen der havde fået batteriet i bilen til at eksplodere, så toppen af det røg op og smadrede lysstofarmaturet i loftet

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-05 12:32

Minus på den "døde" bil ALTID på stel.

Fra: http://www.biltorvet.dk/Bildoktoren/spoerg.asp?questionID=330&categoryID=10

Citat
Spørgsmål
Hvordan skal jeg sætte startkabler mellem min egen og naboens bil?

Svar

Som det første skal man sørge for at have et sæt kabler af en fornuftig kvalitet og med et rimeligt tværsnit. fremgangsmåden er som følger: Monter det røde kabel fra + polen på naboens bil til + polen på din egen bil. Monter derefter det sorte kabel fra – polen på naboens bil og til – polen på din egen bil eventuelt til et sted med god stel, såsom motorblok og lignende. Start derefter naboens bil og lad den køre et minuts tid for også at lade lidt på dit batteri. Start så din egen bil, når din egen bil er i gang skal du afmontere startkablerne, start med at afmontere det sorte kabel og derefter det røde.

Besvaret af:
Peter Bertelsen
Branchekonsulent
Danmarks Automobilforhandler
Forening
Alhambravej 5
1826 Frederiksberg C
Tlf.: 33314555
Fax: 33313075
www.daf.dk
daf@daf.dk

Så det er vist uafgjort

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-05 12:35

Sorry Ans - samme link. Vi krydsede vist da min PC stod lææææænge og tykkede på at lægge indlægget ind.....

mvh berpox

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-05 12:43

berpox
der står da ikke ALTID, der står : til minus polen på din egen bil EVENTUELT til et sted med god stel....

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-04-05 12:44

Ok berpox, men vi er jo begge kommet ind i tråden, efter den er lukket

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-05 13:05

Nej dova - det er rigtigt - jeg havde også lært, at det altid var til stel for at forebygge knaldgaseksplosioner....men så ledte jeg lidt på nettet om der skulle være nogle der var klogere.

- og så slap den første sætning åbenbart igennem (glemte at slette den)

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-05 13:06

og så staves tyggede da med g'er - endnu en

mvh berpox

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 16:26

Vrøvl...................i lever livet farligt hvis i ikke følger min anvisning.
Fakta::::
Mit eget batteri sprang da en gnist fra en vinkelsliber ramte et batteri der var ved at blive ladet op.
Et af mine venners batteri sprang under kraftig opladning da han ville rette lidt på ladekablerne ........................hul i carporttaget
Når jeg finder mit Volvoblad hvor det står - skal jeg nok vise det.
Jeg mener det var fra et kabelsæt at der var anvist hvordan man skal behandle en hjælpestart.
Med hensyn til overførsel af strøm/amperre til den svage bil:::
Sluk motoren på den friske bil.
Sæt kabler til som anvist
start den svage bil og demonter kablet på den svage bils stel
Først nu må du starte den friske bil.
Grunden til at den friske bil skal være slukket:
Generatoren leverer ca. 75amp og den svage bil forsøger at hente ca. 150 -200 amperre.............det kan den godt fra et batteri men kører generatoren også vil den evt. gå i coma og ødelægge nogle af de 9 dioder som er indbygget i generatoren.
Fakta::::
Jeg ødelagde 3 dioder i en generator på denne måde.

Hilsen "perlegrusmekanikeren"

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-04-05 18:45

Plus til plus på begge batterier.
Minus tilsluttes det "friske" batteri og så til stel på det "døde" batteri et sted under battriet så evt. gnister ikke får det "døde" batteri til at eksplodere.

Dette svar fra emesen er absolut det sikre. SLUT ALTID MED STEL TIL MOTORBLOK ELLER LIGNENDE

ELLERS RISIKERER MAN EN "KNALDGAS" EKSPLOSION

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-05 22:26

Det gør man sgu alligevel hjkofoed

Det er farligst hvis batteriet enten er meget koldt, eller totalt dødt for strøm, så kan f.eks. en tændt cigaret for tæt på batteriet få det til at eksplodere.

mvh dova

og forresten, til emesens kommentar om de ødelagte dioder i generatoren, så risikerer man det samme ved at montere et ladeapparat der måske kun lader med 5-6 ampere, medmindre kablerne pilles af batteriet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-05-05 20:02

Nu har jeg fundet det Volvo klubblad hvor der står hvordan en starthjælp skal foregå.
Duetten 11. årgang 1994 nr. 3 side 29 fra "Volvo 210 Klub Danmark"
Desværre er der ikke kildeangivelse i bladet men jeg mener at det var fra et startkabelsæt med brugsanvisning som jeg skrev af dengang.
Bladet uddeles til alle Volvoforhandlere og ikke en ringede og fortalte noget andet - så derfor er jeg sikker i min opfattelse.
Det var bare lige det.
Tdl. Red. af Duetten.
Eyvind.