/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
script og windowsopdateringer
Fra : AndersFogh
Vist : 295 gange
50 point
Dato : 13-04-05 08:54

Jeg har windows xp og har pt. installeret alle de anbefalede sikkerhedsopdateringer. Samtidig så arbejder jeg på, at lave en hjemmeside, hvor der blandt andet er indsat forskellige script. Et af scriptene er en menu, hvor alle undersiderne (rulle-ned-menu) toner frem når man klikker på overskrifterne i menulinien. Nu får jeg imidlertidig en advarsel om (når arbejder med hjemmesiden derhjemme, da den endnu ikke er lagt ud på nettet), at windows ikke er til script, men at jeg godt kan tillade det - og jeg ved godt det er rimelig nemt når man ved hvordan. På den anden side så synes jeg ikke jeg er stødt på problemet når jeg surfer på nettet. Det kan virke irriterende på brugerne, hvis de midt i det hele skal tage stilling til om deres pc skal acceptere script. Hvis folk intet kender til script, så er der nok mange der ikke tør acceptere det.

Er der nogen der ved om det fremover bliver et problem for brugerne hvis der er script på ens hjemmeside ? - jeg håber det godt nok ikke, da rulle-ned-menuen udgør hele strukturen på min hjemmeside. Desuden har jeg også nogle pop-up-vinduer.

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 13-04-05 09:40

Det er ikke tilfældigvis det debugging halløj, der nogle gange popper op i Internet Explorer vel?

Det kan slåes fra inder tools, properties, advanced - disable script debugging.

Jeg vil sige den letteste måde at teste det på, er ved at smide det ud på en midlertidig webserver og få det teste.

Du kan eventuelt bruge programmet tinyweb til at gøre det, og siden det nu er php du roder med, så vil det nok være anbefale du klasker en form for database op, forudsat at din hjemmeside har brug for det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-05 09:53

Før du smider og klasker så kan vi da starte fra begyndelsen.
Windows XP er ikke forsynet med det der skal til for at læse javascript, men det er ikke fordi det er uønsket, det er fordi der er faldet dom for, at de ikke må opdatere på Sun's java og derfor er Windows XP brugere nødt til at installere Java Virtual Machine eller simpelthen det brugerprogram der kan hentes her:
http://java.com/en/download/manual.jsp
Sikkerhedsindstillingerne i InternetExplorer kan godt være sat så stramt, at man ikke kan indlæse scripts, men det er ikke hensigtsmæssigt da rigtigt mange websites anvender javascript under en eller anden form, som tv2.dk.
Dem der udelukker java script udelukker mange ting og det må være deres problem, men vil du sikre, at alle kan navigere på dine websider kan du lave et ekstra navigationspanel med almindelige hyperlinks for neden på alle sider - det skulle dog ikke være nødvendigt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 10:19

BjarneD -> Du blander æbler og pærer sammen. Der er forskel på Java og Javascript. Javascript understøttes af ALLE moderne browsere uanset fabrikat. Java derimod kræver derimod en JVM.

Læs om Javascript's historie her : http://www.oreillynet.com/pub/a/javascript/2001/04/06/js_history.html

Som jeg skrev er problemet med Javascript og XP : http://www.kandu.dk/dk/spg/64724

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-05 10:29

Det er frugt alt sammen. (og hvad så hvis jeg blandede det sammen).

Molokyle,problemet er andet og mere end popup,der kun er et problem på specielle menuer.
Windows XP har ikke JVM og det er muligt at harsmurt tingene sammen, men det var mest for ikke at gøre det så kompliceret, som du er ved nu.
Du har tre typiske java problemer, manglende JVM så visse sider slet ikke kan indlæses, blokering af applets, blokering af scripts.
..og så er det ikke noget jeg har læst mig til på en eller anden webside, men erfaring fra the real life.

Kommentar
Fra : AndersFogh

Dato : 13-04-05 11:07

Tak for de mange gode forslag. Jeg er stadig i tvivl om, hvorvidt brugere som har de nyeste xp-windowsopdateringer, risikerer at få at vide, at der blokeres for script, når de besøger en hjemmeside der indeholder den slags. Eller om det kun er noget jeg får at vide, når jeg arbejder i frontpage, og vælger "vis i browser".
Med andre ord skyldes blokeringsadvarslen at, jeg viser hjemmesiden via "vis i browser", fremfor hvis jeg besøgte den når der ligges rigtig ud på Internettet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 11:13

Der er nu stadig forskel på script's og applet's

Java applet's har intet med scripting at gøre. Der er Java *.class eller *.jar filer indlejret i HTML dokumentet med <embed> eller <object> markørerne og kræver en JVM for at afvikles, da det er bytecode. Præcis som f.eks. Flash er indlejret og ligeledes kræver et plug-in for at kunne afvikles.

Javascript indsættes med <script> markøren og afvikles af browserens egen fortolker.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-05 11:14

Det er ikke fordi du viserden via FrontPage, at advarslen kommer.
Som nævnt tidligere så er der mange sider der anvender javascript og demder klagerover det har et kedeligt liv.
Tjek dine indstillinger i Internet Explorer, Funktioner, Internetindstillinger, Sikkerhed. Den skal stå til mellem hvis du vil kunne bruge den til noget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-05 11:16

Molokyle, hvem påstår noget andet.
Lad dog være med at fordybe dig i de trivielle ting og se på det konkretee problem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 11:21

AndersFogh -> Din browser 'husker' om du har tilladt pop-up's på en side du tidligere har besøgt. Det gør Frontpage ikke. Derfor får du kun advarslen/spørgsmålet, hver gang du prøver at parse siden i Frontpage, men ikke når du går ind på siden, når du har uploadet og læser den i IE.

Alle der benytter pop.up blockere enten XP's indbyggede eller 3. parts, vil blive promptet første gang de besøger en side der indeholder et script hvor der benyttes funktionen : window.open(...);

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 11:22

BjarneD -> Hvor står der i spørgsmålet at AndersFogh har problemer med Java ???

Jeg kan kun se at spørgsmålet drejer sig om scripting !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 11:27

[hør]..og der er alle mulige gode grunde til at være forsigtig med at tillade pop-up's : http://home20.inet.tele.dk/friheden/temp/igen.html

Det er et lille eksempel jeg har lavet til skræk og advarsel. Det er helt uskadeligt, men hvis I får problemer; spørger i bare hvordan man slippe af med det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-05 11:30

Kom nu ind i virkeligheden Molokyle. Du tager altid udgangspunkt i de gamle notepad metoder og så piller du ellers navle i dem.
Jeg svarede bredt på flere muligheder med baggrund i det forstyrrede indlæg der var kommet og så er dette pinderi igen en af de grunde der gør at jeg ikke gider bruge ret meget tid på Kandu.

.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 11:41

Igen er det dig der er et sludrechatol BjarneD. Hvis der er nogen der IKKE holder sig til emnet i denne tråd er det sgu dig. Der bliver spurgt om scripting og du holder stædig fast i sikkerhedsindstillinger og JVM.

At jeg; som alle professionelle Webprogrammører holder fast ved Notesblok (notepad.exe) til Webudvikling er der nok vægtige grunde til skal du se

Hvad du bruger af tid på Kandu.dk bekymre mig mindre end ingenting

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 11:44

Summa sumarum -> Hvis du vil undgå at klienten skal tage stilling til scripting må du undvære dine pop-up vinduer, men kan beholde din menu

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 11:53

Ps. Hvis du lægger en URL her, kan vi jo kigge på 'sagerne' AndersFogh

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 11:56

For lige at 'pinde' videre BjarneD : Så falder det mig altid for brystet, når folk skriver noget faktuelt forkert :

Citat
Windows XP er ikke forsynet med det der skal til for at læse javascript...

..selv vrøvlehoved

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-05 12:07

Det var dog en modbydelighed af et link du havde lagt Molokyle - nåh men jeg fik det væk igen meget nemt.

Læg en prøve op på din hjemmeside AndersFogh og lad os prøve den - du skal bare være opmærksom på at mange i dag har en popupstopper - hvilket kan være et problem for dig, som jeg forstår at du har flere popups.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 12:26

AndersFogh -> Jeg er netop begyndt konstruktion af min nye hjemmeside. Se om du ikke også får en advarsel her :

http://www.molokyle.frac.dk

Der er endnu ikke hverken menuer eller noget, men det afholder mig bestemt ikke fra at bruge javescript pop-up. Det er f.eks. den eneste måde man kan lave et layout i fuldskærm.

Du kan se en lille bitte side jeg har lavet for en kunstnerinde her : http://www.birgitteschultz.frac.dk
..ikke noget særligt, men den illustrerer meget godt ideen bag at bruge fuldskærms sider.

bentjuul -> Ja, den bliver først slem, hvis man af vanvare kommer til at takke ja til at have den som startside

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-05 12:34

Jeg kom ikke til at trykke på ja - jeg gjode det med vilje men det var meget nemt at få væk igen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 13:00

bentjuul -> Yes yes; vælg en ny startside og reboot

..men hvis man lægger en smule Perl CGI script ind også, evt. krydret med lidt ActiveX, så er fanden løs

Stadig vil jeg fremture : Skal man være 100% sikker på, ikke at få problemer med accessibility ( http://www.w3.org/WAI/ ), bør man helt undgå javascript og i stedet benytte CSS til sine menu design : http://webdesign101.dk/xhtml/navigation/cssmenuer.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 13:03

Der er mange muligheder her : http://www.stunicholls.myby.co.uk/menus/index.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 16:46

Hallo - det er jo ikke denne popup der er problemet, men selve det at tillade de scripts som gør det muligt at automatisere noget windowsupdate..........som jeg har forstået det.
(Luk din hoveddør op og tag på ferie.............så er der luftet godt ud når du kommer hjem)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 16:54

Hvor har du læst dét emesen ? I et andet spørgsmål *LOL*

AndersFogh skriver og jeg citerer :

Citat
Jeg har windows xp og har pt. installeret alle de anbefalede sikkerhedsopdateringer.

Citat
Samtidig så arbejder jeg på, at lave en hjemmeside, hvor der blandt andet er indsat forskellige script.

..bemærk ordet : samtidig.

Citat
Det kan virke irriterende på brugerne, hvis de midt i det hele skal tage stilling til om deres pc skal acceptere script.

..dette sker ved en standardopsætning KUN, hvis man utrykkeligt har frabedt sig at tolke scripting !

Derfor tolker jeg spørgsmålet, som de advarsler den opdaterede XP SP2 indbyggede pop-up stopper kommer med, da spørgsmålet ellers ville falde til jorden i næste sætning :

Citat
Hvis folk intet kender til script, så er der nok mange der ikke tør acceptere det.

De der har slået scripting fra, er sgu nok klar over de ikke kan køre scripts !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 17:07

Øhhhh - hvor står der, at det ikke er tilladt at blande flere spørgsmål sammen.

Det var nok denne overskrift som jeg hang lidt fast i:
>>>script og windowsopdateringer<<<

PS. Jeg har lige på min ferietur tygget mig i gennem noget VB6 / VBA (access) / WSH
og det kan være det hele roder rundt i knollen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 17:11

Jamen, emesen så kan du jo bygge os en ny browser uden alle de unoder, som pop-up stoppere, skidt og møg

http://www.udvikleren.dk/article.php?techid=4&aid=243

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 17:17

Jeg sagde ikke noget om at kunne - kun at jeg havde tygget på bøgerne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 18:33

Blev du mæt ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 19:03

Visual Basic 6.0 som billigbog var den bedste med bløde sider lige til at gumle i.

Jeg blev ikke mæt men træt.................det er dælme tunge sager og lige så indviklet som selve Access databasen.