/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Canon EOS spørgsmål!
Fra : Sofuzz
Vist : 404 gange
100 point
Dato : 12-04-05 18:27

Hejsa, hvilket af de 2 kameraer ville i vælge?
Canon EOS 300 D Sigma EX 3,5-4,5/15-30 DG eller Canon EOS 350 D Sigma DC 3,5-6,3/18-200

Priserne er ca. ens +/- 60 eur.

Venlig Hilsen Sofuzz

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-04-05 18:41

350 D, ville jeg vælge, men med Cannons eget 18/55mm objektiv, som vist nok er det der sidder på

fra den danske importør. Keldd.

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 12-04-05 18:58

Men hvorfor det (lille) objektiv? dyrere må jo da være bedre, bedre zoom eller bedre kvalitet af billeder???

Vh. Sofuzz

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-04-05 20:07

Cameraet er let, originalobjektivet er let, og er sikkert et udmærket objektiv.

Men prøv at holde det hånden, lad være med at købe noget du ikke har haft i hånden.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ziller

Dato : 12-04-05 22:29

Hej Sofuzz,

det nye 350D er mindre billigere og med bedre specs end 300D. Du bør ikke sammenligne de to kameraer med forskellige lenser - men derimod vælge kamera og derefter den optimale lense. Den 18-55 lense Canon laver er en billige og meget plastikholdig udgave - som tager ok billeder til normalt brug. Jeg ville måske ikke som førstegangskøb investere i en 15-30mm - da dette er et meget begrænset zoomområde - der vil en 18-200 være mere fleksibel. Jeg kender dog ikke kvaliteten af disse lenser. Jeg bruger selv Canon 17-85mm modellen, som jeg er meget tilfreds med.
Der er et review af 350D på http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/ - og den er generelt bedømt rigtig godt. Der er mange på nettet der synes at 350D er for lille - men det er jo derfor der er forskellige modeller, så man kan finde en der passer. 350D er lille og fikst - men man skal nok ikke sætte de store hvide professionelle lenser på det......
Jeg er enig med Keldd i at du bør tage ud og prøve det før du køber.

Hvorvidt du har brug for de 8Mpix er nok tvivlsomt, da det er meget sjældent man printer i >A3. Dog kan de ekstra 2Mpix give bedre mulighed for at croppe billedet og bevare en fornuftig størrelse til at printe.

Held og lykke
Mvh
Jan

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-04-05 22:39

Fint indlæg Sofuzz.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-04-05 22:52

Jeg vrøvlede, om igen.

Fint indlæg Jan.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-04-05 22:53

Jeg er enig med det keldd skriver, men derudover så vil et widevinkel objektiv næsten altid være lidt dyrere. Du skal være opmærksom på - at hvis det er objektiver der følger med kameraet har de ikke samme kvalitet som mange af Canons EF serier og L serie, selvom de absolut er brugbare.

Min erfaring med objektiver er, at man har brug for 2-3 objektiver. Jeg har selv en 24 til 85 mm samt et tamron objektiv på 28-300 mm som er fantastisk og har afløst en 75-300 mm fra Canon, herudover syntes jeg at jeg mangler en widevinkel som må komme hen ad vejen.

Ligeledes skal du gange brændvidden med 1.6 for at få den rigtige brændvidde på objektivet når du fotograferer med Canons digitale spejlrefleks. Dvs at et objektiv på 15-30 vil svare til 24-48mm når du fotograferer og bliver derfor til en normal widevinkel.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 13-04-05 17:25

Hej, og tak for alle de brugbare svar! jeg er som sagt førstegangs køber, når det handler om de lidt dyrere digital kameraer!!! men jeg er af typen der hellere vil give lidt extra og få det extra gode kræs...

Jeg skal ligeledes ud og sejle i fremtiden, så jeg vil have et objektiv der kan zoome godt, og stadig kunne lave knivskarpe billeder (natur, byer, andre skibe) hvilket objektiv burde jeg så vælge???

vh. sofuzz

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-04-05 17:50

Jeg ville vælge Tamron 28-300mm, som også Bent foreslår i sit indlæg,kig også på de andre objektiver Bent taler om.

Han er en erfaren fotograf, som du absolut bør høre efter.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 17-04-05 08:24

Jeg, henholder mig til jeres erfaring! og køber eos 350d huset,(5500) og et tamron objektiv 28-300,(3000)

Tusind tak for hjælpen, det var dejligt med lidt feedback på det område

Venlig Hilsen Sofuzz

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-04-05 09:32

Tillykke med det, det er et godt valg.

Hilsen
Keldd.