/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lupiner?
Fra : Bragesvej
Vist : 3434 gange
20 point
Dato : 12-04-05 10:14

Min kone vil så Lupiner, men er der ikke noget med man skal passe lidt på dem, de breder sig som en steppebrand?

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 30 point
Dato : 12-04-05 10:41

Hvis i tager frøkapslerne inden lupinerne smider dem så er det ikke så slemt og endelig kan man i foråret fjerne de der har sået sig selv på uhensigtsmæssige steder.

//bentjuul

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-05 10:44

Her breder de sig ikke - Faktisk gik de sidste ud sidste år fordi jeg vist glemt alt om at sørge for at få frø fra de gamle i jorden.

Kommentar
Fra : casalingha

Dato : 12-04-05 11:12

Har haft lupiner i mange år og er meget nemme at holde inden for det område hvor de skal være.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-05 11:46

Køb et brev lupinfrø af de flotte flerfarvede, i havecenteret, Så dem her i forsommeren, De blomstrer ikke før næste sommer . Når de er afblomstret skæret man den lange "Jawert" af (Den er god til kompost eller grøngødning) Når de gamle planter efter nogle år, begynder at gå ud, så køber du nyt frø. Det giver langt pænere farver end når man tager fra sine egne planter, de bliver urene i farven, fordi de krudser indbyrdes, Jeg tror et brev frø koster 7,50 kr
Hvis man lader de lange "Jawerter" stå og modne og smide frøet, så bliver der en masse frøplanter næste år, de er dog lette at udrydde med hakken eller skuffejernet. Lad du bare konen bestemme - det gør vi andre!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-04-05 19:49

Det vil sige de kommer igen år efter år?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-05 22:02

Ja de kommer igen i mange år, jeg har nogle der er mere end 20 år.
Der findes dog også en enårig lupin, der findes to, en blå og en gul, de bbuges mest til at dække jord der ellers ville være bar i køkkenhaven, blomsten er ikke nær så stor som på de flerårige, de bliver tit kaldt miljøplanter, fordi de bruges til forbedring af havejorden, Landbruget benyttede dem som foderplante førhen.
Dem din kone tænker på er sikkert de store pragtfulde flerårige havelupiner, Der findes en særlig flot type der hedder Rossels lupiner

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-05 22:02

De er toårige. Det vil sige, at hvis du vil have hvert år, skal du så to år efter hinanden. Første år danner de bare bladrosetter; andet år er der samlet kraft nok til at lave blomster og efter blomstring vil de fleste dø. Før såning er det en god ide at file en ridse næsten helt igennem den meget seje frøskal. Det forhøjer spiringsprocenten ganske enormt. Det er muligvis gjort, hvis du køber frø, men er meget nødvedigt, hviss du selv sår og vil have mere end end 0 til 5 % af frøene til at spire.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-04-05 11:23

Tak for svaret bentjuul.