/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Hvordan arkiveres e-mails?
Fra : cristian
Vist : 597 gange
40 point
Dato : 12-04-05 09:19

Hvordan arkiverer man e-mails i Outlook Express, så de ligger i en almindelig fil placeret uden for Outlook Express' mapper - og så man stadig kan søge på eksempelvis dato, emne og afsender?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-05 10:39

hvad mener du med en almindelig fil ?????????

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-04-05 10:53

Det aller nemmeste er at kopiere mailen over i en eks. word-fil.
Det har jeg selv gjort ved korrenspondence der indbefatter adskillige mails.
Herudover er det nemt at tage backup af dokumentet.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : cristian

Dato : 12-04-05 10:55

Min "indbakke" og "sendt post" er fyldt med mails, men jeg vil nødig slette dem permanent, og ønsker derfor at arkivere dem, eksempelvis brænde dem over på en cd, hvorved jeg stadig har mulighed for at finde gamle mails frem. Jeg har prøvet at markere alle mails i eksempelvis "indbake" og "trække" dem over i en tom mappe på skrivebordet, hvilket reelt også fungerer, men de kommer til at ligge hulter til bulter og jeg kan ikke søge i dem her på dato, afsender eller efter emne.

På forhånd tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-05 10:58

der er flere måder - jeg har en mappe hvor jeg gemmer vigtige e-mails - og de er gemt som eml filer - nemt og bekvemt

Kommentar
Fra : cristian

Dato : 12-04-05 11:02

Hej Ellebye,

Tak for dit råd, men som jeg forstår det, er det dit forslag, at jeg skal åbne den enkelte mail, kopiere den og lægge den over i en Word-fil, og give denne fil mailens dato og et søgenavn, så jeg kan finde den igen, inden jeg gemmer. Hvis det er korrekt opfattet, vil det tage mere end en uge at udføre, da jeg har rigtig mange mails.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-04-05 11:15

Hej cristian, ja, det er rigtigt opfattet, men man kan jo sige det er en engangsforetagelse, og så blot en vedligeholdelse.

Du kan helt klart også gøre som miritdk skriver, gem de vigtige mails i en speciel "mappe", find filen og brænd den over på en disk, og du kan få den igen.

Herefter kan du "rense" mappen.

Spørgsmålet er blot, om det i den sidste ende er hurtigere at finde en disk frem, og herefter erstatte en mappe/fil med en fra disken.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : cristian

Dato : 12-04-05 11:22

Jeg er nødt til at indrømme, at it ikke er min stjernekompetence ... Sådan en eml-fil, som miritdk skriver - hvordan opretter jeg den? Kræver det særlig software?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-05 11:25

nej christian du markerer mailen og går op i filer og vælger gem som (den har jo allerede navn og dato så det skal der ikke tænkes på) og gemmer så i en mappe i for eks dokumenter

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-04-05 12:06

Nu ved vi jo ikke hvilken outlook du har, så det er ikke sikkert at filerne hedder noget med .elm.

Hvis det er msoutlook hedder filerne .dbx filer.

ellebye

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 12-04-05 14:10

Hej alle

Jeg bruger bl.a. Outlook Express og jeg arkiverer for det meste deri, og eller så kopierer jeg også over i andre programmer a la Word og Notebook og gemmer endvidere som .eml fil.

I OE åbn det aktuelle dokument og vælg derefter gem som (e-mailen kan nu gemmes som .eml fil i en bestemt mappe).

I OE har jeg udover de sædvanlige som indbakke og udbakke m.v. også oprettet flere mapper som eks.v.:
Artikler - danske, Artikler - udenlandske, Familie, Venner, Nyheder, Prislister, Support m.v. og fra steder jeg får mange mails fra afsenderen eks.v. Kandu. Desuden har jeg underopdelt de enkelte mapper i undermapper hvis mange mails.

I OE har jeg derefter (via >Funktioner >Medelelsesregler >Post) oprettet regler, så jeg automatisk får sorteret mine mails til de enkelte mapper, når jeg henter dem.

Hvis mails har stor billeder eller vedhæftede filer kopiere jeg indholdet over i Notes eller lignende og gemmer denne og gemmer desuden relevante vedhæftede filer.

Jeg har desuden lagt mit mailkartotek på d:\Outlook (>Funktioener >Indstillinger >Vedligeholdelse >Lagringsmappe) så undgår jeg at miste mails, hvis jeg får behov for at gendanne mit system og uden at jeg har ajourført backup. Af denne mappe tager jeg jævnligt backup og gemmer på CD / DVD / eller anden harddisk m.v.

Min lagringsmappe for mange år og efter at mangle at slette / flytte mange vedhæftede filer fylder p.t. ca. 500 MB og indeholder p.t. omkring 12.000 mails. Harddiskforbruget er ikke stort efter hvad jeg ellers har liggende på min PC.

Men ellers så gennemgår og sletter jeg ca. 1 gang mdl. mails i de enkelte mapper og eks.v. i Kandu mappen sletter jeg mails flere gange om måneden.

Hvis behovet opstår, kan man endvidere i OE importere (>Filer >Importer >Medelelser) gamle slettede mapper (mails) fra backup hvis der skulle blive aktuelt.

Håber, at I kunne bruge noget af det!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : cristian

Dato : 14-04-05 09:13

Hej Bjarne, Miritdk og andre,

Jeg har gjort som I har foreslået og er blevet en hel del klogere - tak for det!

Men med den store mængde af mails, som jeg skal journalisere, er det afgørende, at jeg kan bevare muligheden for at søge i dem på dato og emne efter at de placeret et andet sted - og det problem er ikke løst for mig. Men jeg ved at det for år tilbage på forunderlig vis lykkedes mig at arkivere mine mails og bevare søgemuligheden, og jeg mener, at det var via følgende link: http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=art_5234_93
Men den er desværre nedlagt nu.

Ellers tak for hjælpen!

Mvh
Cristian

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 14-04-05 13:08

Hej Cristian

Velbekommen - grunden til jeg valgt at oprette mange mapper i OE (jeg har omkring 100) er netop fordi jeg ønsker at bevare OE gode søgemuligheder. Når jeg så ind i mellem rydder op sletter jeg og / eller flytter (kopierer) til andre mapper hvis jeg ønsker at gemme særskilt. I nogle mapper har jeg mails der er omkring 5 år (en mail uden billeder eller vedhæftede filer fylder jo ikke ret meget) - så jeg har et mailsystem der til fulde opfylder mit behov.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 27-04-05 21:55

Hej
Prøv denne side..
http://www.genie-soft.com/

Mvh.