/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Se forskel på en pladejerneskedel og stø~
Fra : stig54
Vist : 491 gange
100 point
Dato : 11-04-05 18:38

Hvordan kan man som "ufaglært" se forskel på om det er en støbejernsuniy eller en pladejernsditto man står ovenfor.
Såvidt jeg ved kan man godt slukke for en støbejerns om sommeren og bruge en elvandvarmer eller montere en elpatron i varmtvandsbeholderen, men ikke påen pladejerns.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-04-05 18:40

Der skulle have stået støbejernsunit, men jeg kunne også have skrevet kedel, det kan jeg da stave til

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 18:44

Hvis jern-ting er støbte, vil de have nogle runde hjørner hist og her. Er de derimod lavet i pladejern vil de have svejsninger. Altså ting der er støbt har ingen svejsesømme.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 11-04-05 18:49

Det er nemt at se, da støbejern vil have en masse små "huller" efter støbeformen og uden svejsninger i samlingerne og pladejern er helt glatte og selvfølgelig med svejsninger ligesom arne.jakobsen skriver. Grunden til at du kan slukke for en støbejernskedel om sommeren er at der ikke sker tærringer ved lave temperaturer i modsætning til pladejern. I princippet må en pladejernskedel ikke komme under 60 gr. da begynder tærringerne.

Fijala

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 11-04-05 19:02

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 11-04-05 19:14

Til gengæld kan en pladejernskedel tåle at koge, det er med risiko med en støbejernskedel. Men i det store og hele vil jeg selvfølgelig da, foretrække en støbejernkedel.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 19:14

stig54 - Hvis du læser Fijala's svar vil du se at hun faktisk giver mig æren for at have givet det rigtige svar. Hun/Han uddyber blot. Det første rigtige svar kom fra mig.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 11-04-05 19:21

Synd for dig Arne, du ikke fik de 100 point.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-04-05 19:49

Måske syntes Stig, at Fijalas svar er mere uddybende?! .. ¨men hold da op Gretes, nu gør du Arne glad. Point er nemlig lig med det livsvigtige D-vit

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-04-05 20:49

Grunden til mit accepterede svar var uddybningen i svaret især de 60 grader som skille grænse. En ekstra fjer i hatten til mit spørgsmål.
Læser altid med interesse dine indlæg, men det er altså min afgørelse. OK!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 21:50

Takker for point. Ikke for at de betyder noget.
En lille en til det med at en støbejernkedel ikke må koge. Dette er korrekt, men det er der ingen anlæg der må, da der så er noget forkert. Selvfølgelig kan det ske men så har jeg også set en pladejernskedel komme ud af facon.

Fijala