/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Copyright - og andre spørgsmål vedr. san~
Fra : Sillepigen
Vist : 795 gange
100 point
Dato : 11-04-05 18:12

Hey derude!

Jeg er kommet i gang med at skrive lidt sange. Og vi drømmer vel alle.... ;)
Men jeg hørte en grum historie om afrikaneren som skrev The Lion Sleep Tonight før den fik det navn, som døde som en fattig mand, hvorefter det i retten blev afgjort at han skulle have, eller rettere have haft, en del af indkomsten fra den. Han skulle have lavet copyright på den.
Og denne triste historie skulle jo nødigt gentage sig, så nu vil jeg gerne vide HVORDAN og HVOR kan man få copyright på sine sange. Det er ikke aktuelt endnu - bare rolig!
Og hvad hvis man gerne vil have sine sange ud og blive sunget, hvordan finder man en sanger eller producer eller hvem det nu måtte være, til at bedømme om sangen er god nok at satse på? Som sagt - vi drømmer vel alle...!

Håber der ligger nogle svar i farvandet.

mvh Kathrine

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 18:21

Du kan ikke få eller søge om Copyright. Den første der udgiver et nummer, har Copyright. Det er ikke som med Patenter.
Hvis en anden på et senere tidspunkt bruger din tekst eller melodi, skal du blot bevise at du udgav først. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 18:31
Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-05 18:37

Du kan også rette henvendelse til NBC, Nordisk Copyright Bureau.

http://www.ncb.dk/

jeg tror de vil kunne vejlede dig.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 18:41

Men det ændrer intet ved at jeg har ret i min første kommentar.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 19:03

Nemlig - og hele lovgrundlaget finder du her.
http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

Dog anvendes det almindeligt brugte begreb "copyright" ikke i den danske lovgivning.

mvh berpox

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 11-04-05 21:03

Man behøves ikke nødvendigvis at udgive nummeret for at få ophavsretten til det. Et detaljeret nodeforlæg + tekst er nok. Og det er Koda du skal snakke med. Koda er nemlig stedet hvor vi musikere formedelst 500.- årligt kan udfylde en "værkanmeldelse" hver gang vi har komponeret et stykke musik. Værkanmeldelsen giver dig ophavsretten til kompositionen. så det er faktisk såre simpelt. Her er linket:

http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 21:36

fluffy> ja, det er nok endnu mere korrekt - det er nok, at "man" er den der skabte værket. Og så er det ligegyldigt om det er et fotografi, en bog, en artikel, et musikstykke eller en sang.

En værkanmeldelse, bekræfter vel egentlig snarere, at "du" er ophavsmanden, hvis jeg skal være lidt ordkløver (for du har jo pr. definition ophavsretten helt fra dag 1) - eller tager jeg helt fejl?

mvh berpox

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 12-04-05 07:53

Tja...det er jo ikke helt ved siden af berpox Men man kan ikke få ophavsret til nogetsomhelst før man har offentliggjort det og fundet ud af om andre har fået den samme ide før dig. Det er der koda er smart. En værkanmeldelse svarer til en offentliggørelse og de undersøger deres arkiver for at sikre at det ikke er lavet før.

Bekræftelsen på at "du" er ophavsmanden går ind under navnangivelsesretten, hvilket sammen med respektretten er en del af ophavsretten. Det er en ordentlig smøre og den kan læses i sin fulde længde ved at følge linket til koda ovenover Den nemmeste måde at være stensikker på er at melde dit musik til koda. De registrerer dit værk internationalt og sørger for at ophavsretten bliver overholdt samt inkasserer de koda og gramex penge du evt måtte være berettiget til.

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 04-05-05 16:14

Tak for de go'e svar :D

Men jeg har lige et spørgsmål mere så :D
Hvis jeg går lidt ud over virkelighedsgrænsen, og skulle forsøge at få dem ud, hvad kan jeg så gøre?
Kan jeg få andre til at synge dem, hvis de synes de er det værd selvfølgelig?

Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 04-05-05 16:14

Tak for de go'e svar :D

Men jeg har lige et spørgsmål mere så :D
Hvis jeg går lidt ud over virkelighedsgrænsen, og skulle forsøge at få dem ud, hvad kan jeg så gøre?
Kan jeg få andre til at synge dem, hvis de synes de er det værd selvfølgelig?

Mvh Kathrine

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 100 point
Dato : 30-10-05 13:08

Jeg har flere gange skrevet musik i den sammenhæng..
Jeg har gennem KODA anmeldt mine værker ved hjælp af en værkanmeldelse.... (Her skal man evt udfylde uropførelsen - 1,gang den blir præsenteret)
Man starter med at melde sig ind i KODA - derefter udfylder man sine værkanmeldelser og banko - Du er nu ophavsmanden på det værk der er anmeldt.
Bliver dine numre senere udgivet enten af dig eller andre - vil du stadig få dine penge og rettigheder ang dette. Kort sagt - ved hjælp af KODA for du dine penge du evt har tilgode både for dine egne udgivelser og hvis andre udgiver dine plader...
Set fra et andet synspunkt... Du tjener rettighedspengene, men de tjener andre penge ved hjælp af koncerter mm....

Men at være medlem af Koda er en god ting.. De varetager dine interesser og hjælper dig ved evt problemer vedr. brud på rettigheder.

MVH
Per jørgensen

PS. Så bare grifle løs på sangene

Kommentar
Fra : marcmus17

Dato : 07-11-05 14:44

Sillepigen> Hvis du ønsker at andre opfører dine numre, kan du melde dig ind i KODA og derefter eksempelvis sende dine sange (node + tekst m.v.) til et pladeselskab. De vil så vurderer om de mener der en noget potentiale i dem!! Men der er jo mange andre muligheder...!!

fluffyclaus> Bare lige for en god ordens skyld, vil jeg lige nævne... De 500 kr. du betaler for et KODA-medlemsskab er ikke et årligt kontingent!! Det er et engangsbeløb!! Jeg er selv medlem af KODA og har allerede registreret adskillige af mine værker hos KODA

Arne> Som flere af de andre allerede har beskrevet, er det intet problem at få ophavsret på en sang, selvom den endnu ikke er blevet opført... Man registrerer den blot hos KODA, og ønsker man at være på den sikre side, sender man node + tekst til KODA!! Det er da alt for besværligt at skulle til at bevise man har ophavsret på en sang, hvis man ikke har registreret hos KODA forinden!!

Mvh. Musen

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 07-11-05 17:35

Tak for svaret peque.