/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Spørgsmål til dova.
Fra : arne.jakobsen
Vist : 477 gange
50 point
Dato : 11-04-05 17:24

Hej dova. Efter at have set din henvisning til cando.dk har jeg prøvet den. Jeg kan ikke umiddelbart se fordelen. Hvad er fordelen? Jeg kan derimod se en helt klar ulempe, nemlig at jeg hele tiden skal logge på. Når jeg er inde via cando.dk og får en mail fra Kandu.dk, skal jeg igen logge på for at se det mailen handler om. Har jeg så været logget på under Kandu.dk, skal jeg igen logge på Cando.dk for at vende tilbage. Det synes jeg ikke er skide smart! Hvad gør du?

Andre: Bemærk at dette er et spørgsmål til dova. I må selvfølgeligt gerne kigge med og lære af dova's svar, men det er KUN dova der kan få point.

Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 17:43

Øh, jeg har heller ikke forstået det <dova> tidligere har skrevet.

Det er den samme IP-adresse du havner på 195.184.113.135 .... så der burde ikke være nogen forskel.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 17:49

Jeg vil umiddelbart tro at det er tilfældige hvis det har virket bedre ved at skreve cando.dk i stedet for kandu.dk.

Her er http://www.kandu.dk/dk/spg/63291 hvor <dova> foreslår cando.dk

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 11-04-05 17:56

Altså først og fremmest bruger jeg ikke det (skide) mailsystem.
Fordi jeg for det første ikke gider alle de mail, og for det andet, er jeg irriteret på det, for efter hvad man "lytter sig til i krogene", kører Kandu bedst, når mailsystemet er nede.

Men der hvor jeg synes det er en fordel er, at når Kandu.dk får en "down" periode med svært at logge på, laaaangsomme sideskift m.m., så kører det meget bedre (hvorfor ved jeg ikke) ved at hoppe ind på cando.dk.

Og jeg ved godt, det tidligere er påstået det skulle være den samme side, men i adresselinien står der bare
http://cando.dk/dk/spg/64606 og ikke www.kandu.dk/dk/spg/64606 som normalt
Jeg har dog ikke så meget forstand på computere eller hjemmesideadresser, at jeg kan gennemskue om der er forskel.

Men det er jo så åbenbart ikke smart at bruge sammen med mailsystemet efter hvad du siger med log ind og ud hele tiden.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 18:00

Tak for din respons dova. Jeg gav dig i øvrigt 5 * for dit tip. Jeg holder tråden åben lidt endnu. Det kan jo være der kommer en KlogeÅge men en god forklaring. Kærlig hilsen Arne.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 18:14

Kloge Åge forklaring

Mailsystemet henviser hele tiden til kandu.dk og ikke cando.dk... og derfor ser det ud som at "opkaldet" kommer fra en ny PC, hvis du er logget ind via cando.dk.

Hvordan det helt nøjagtigt teknisk hænger sammen ??
Venter på en bedre forklaring end min

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 18:31

jakjoe - Hvis man har logget på via cando.dk - når man så modtager er mail, henviser denne til kandu.dk - og så skal man logge ind igen. Hvorfor hvis det er samme adresse? Jeg venter ligesom dig på en god forklaring.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 18:40

Se det som et opkald fra A-B, som bliver ændre til et opkald fra C-B...kandu.dk tror at du kalder op fra et andet sted, og derfor beder det om ny indlogning.

ved angivelse af Cando.dk ses det som kald fra =A ---> kandu.dk 195.184.113.135 =B
" " kandu.dk " " " =C ---> " " =B

Forvirret eller aha ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-05 18:55
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 18:59

miritdk> Fandt også den side...men hvad forklarer det til spørgsmålet ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 19:09

OK mirit - Navnet er Kandu.dk og URL er cando.dk, men hvad betyder det i denne sammenhæng? Kandu sender jo alle sine mails med link til Kandu.dk IKKE cando.dk. Yderligere forklaring udbedes. Jeg er ikke klog nok til at kunne aflæse det udfra ét link. Sorry.

Og hvis du gør det godt, kan det squ godt være at du alligevel løber af med nogle point. Som Jens Otto Krag sagde:
Man har et standpunkt til man ta'r et nyt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-05 19:10

intet i der her sammenhæng jakjoe - men for søren en eller anden har da ret på nogen punkter

og dog :
Navn på website:
kandu.dk
URL:
cando.dk
Beskrivelse:

Klassifikation:
BotLink - Ikke klassificeret.

i og med at cando.dk er url - kan det jo af og til være at den virker når kandu.dk ikke gør - eller ??????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-05 19:13

haha arne - næ du - kan ikke svare - MEN - hvis du logger på cando.dk så undlad dog at logge ud hvis du samtidig bruger kandu.dk - sag samme - blot at du ikke behøver at lave fingerøvelser

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 19:20

~ mon ikke det har noget at gøre med cookies....

Logger jeg ind på cando.dk hedder min cookie berpox@www.cando.dk
Logger jeg ind på kandu.dk hedder min cookie berpox@www.kandu.dk

Når så siden "www.kandu.dk" aktiveres fra en mail, så leder browseren efter en gyldig cookie navngivet <brugernavn>@www.kandu.dk - og så kan <brugernavn>@www.cando.dk naturligvis ikke benyttes.

mvh berpox

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-05 19:27

joooooooooooooo berpox - sad lige og kikkede på det og det ser søreme rigtigt ud

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-05 19:28

berpox

Hvordan/hvor finder man hvad der står i en cookie?

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 19:37

I internet Explorer:

Funktioner - Internet Indstillinger - Indstillinger (vedr. midlertidige internetfiler) - vis filer - sortér efter type (dobbeltklik på teksten "Type") - rul ned til Cookie:<brugernavn>@www.kandu.dk og <brugernavn>@www.cando.dk - dobbeltklik på dem - og se noget volapyk. Sidste login tidspunkt kan dechifreres - og så er der et eller andet krypteret halløj

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 19:39

Man kan også finde filerne/cookies i folderen
C:\Documents and Settings\<brugernavn>\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 19:40

Kan iøvrigt være ret afslørende hvis der er andre end en selv der bruger PC'en

mvh berpox

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-05 19:41

Okay Tak

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 19:43

berpox - så bør den finde den rigtige cookie? Det gør den ikke? Fordi både kandu.dk og cando.dk har samme IP-adresse, og dermed bliver cookien udskiftet hele tiden. Jeg tror det er det. Men kunne en KlogeÅge komme med en løsning på DET problem (jeg tvivler).

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 19:58

KANDU cooki'en findes kun fra dit mailprogram-link når du er logget ind på www.KANDU.dk

CANDO cookie'en kan ikke findes - da der linkes til www.kandu.dk

Det er teamet bag Kandu der skal ændre noget, nemlig at sidestille canod og kandu cookies - og så bruge den nyeste. Man kan ikke umiddelbart omdøbe en cookie - da det ellers kunne være løsningen.

mvh berpox

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 20:17

OK - det er så en løsning. Men squ ikke på det problem jeg spørger om. Det er stadig ikke løst og bliver det først hvis Kandu-teamet gør noget. dova får poængerne. OK gutter?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 20:21

Det kan du have helt ret i Arne - og kast du bare pointene i Dova's favn

mvh berpox

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 20:24

Arne> Jeg ved ikke om det er et problem der kan løses...det er nok mere den helt rigtige tekniske forklaring vi mangler.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 20:31

forresten - det er nøjagtig det samme der sker, når man logger ind på cando.dk og klikker på et link til et eller andet spørgsmål http://www.kandu.dk/dk/spg/64617 - så får jeg også at vide, at jeg ikke er logget på.

(slettede lige KANDU cookien inden jeg forsøgte)

Logger jeg så på KANDU via dette link, så kommer jeg igennem

mvh berpox

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-05 20:42

Jamen, jeg ka' da godt være logget på begge steder og gå ind på f.eks. det link berpox lige har skrevet
Men det er måske fordi jeg altid er logget på siden ?
mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-04-05 20:45

Dova, lige præcis

Så længe begge cookies eksisterer, er der intet problem. Indimellem er der lidt problemer med kandu's cookiehåndtering (det har været oppe og vende i andre tråde), og der hjælper det som regel at slette kandu cookie'en og logge ind på en frisk.

mvh berpox

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 20:52

jakjoe og berpox:

Vi skal lige blive enige før jeg lukker og giver dova poængerne.

Er vi enige om noget? Andet er end at vi er i tvivl? Nåh pyt.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 20:55

Tak for svaret dova. Håber at du også har lært noget af denne tråd. Kærl. hils. AJ

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 21:04

Arne> Jeg ved ikke om jeg er i tvivl...men 2 forskellige URL´er peger på samme IP-adresse, og helt forklare hvad det medfører kniber det med.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 21:43

Ja jakjoe. Det er jo det der er hele humlen. ;.)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-04-05 23:45

Hehe Kan sgu ikke lade være med at grine af Dovas bemærkning 20:42!!

Citat
Men det er måske fordi jeg altid er logget på siden ?