/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp
Fra : Fijala
Vist : 502 gange
200 point
Dato : 11-04-05 17:15

Hej

Styresystem Win XP pro SP2
Min søn var så uheldig på sin bærbare, at han kom til at slette en fil så windows ikke ville starte op. Filen hedder ntldr og er nok en dll fil. Den ville slet ikke starte op og kom bare og fortalte at den manglede. Jeg startede så op på xp cd en for at lave en recovery af windows, men her forlangte den et stykke henne i forløbet en recovery diskette som jeg ikke havde. I panik lagde jeg så windows ind oven i for at på den måde måtte det jo gå i orden. Så langt så godt, alt virker, næsten. Jeg kan godt komme ind i Documents and Settings, men det er bare ikke muligt at gå ind i hans dokumentmappe fra forrige installation da jeg bliver nægtet adgang. Er der en smart finesse man kan gøre for at få adgang til denne mappe? Det er meget vigtigt, da han lige har lavet et dias show fra Paris, fra deres en studietur, som skulle have været vist frem imorgen. Alle hans billeder fra turen ligger også i billedmappen og er heller ikke til at komme ind til. Og det er selvfølgelig klart at memory kortet er tømt. Suk.

Hvad nu, har jeg gjort noget dumt?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 11-04-05 17:26

Log ind som administrator, så får du adgang til hans gamle mapper

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 17:34

Jeg er allerede logget ind som admistrator

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 17:34

administrator

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-04-05 17:43

Hej
1. Hvis jeg husker rigtig kan du i kontrolpanel under brugere, slette administrator, så spørger windows om den bruger der er tilbage skal være administrator, og det vælger du så ja til. Jeg er ikke 112% sikker, men mener at jeg en gang selv har løst et lignende problem på denne måde.

En anden løsning:
2. Har du prøvet at starte maskinen i fejlsikret tilstand? Kun et gæt. Du kan muligvis flytte filerne via dos-promt, og så bruge DOS-kommandoer.

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 11-04-05 17:44

Det ville nok ha' været smart om du havde stillet dette spørgsmål inden du begyndte at pille selv.

En fil bliver ikke slettet fysisk, når du beder windows om at slete den. Operativsystemet går blot ind i harddiskens filkatalog og ændrer første bogstav i filnavnet til 255 decimalt (~FF hex). Hvis du ikke havde installeret windows igen eller forsøgt recovery, så havde du haft mulighed for at reetablere adgangen til den slettede fil med en hex-editor eller et discdoctor program. Nu er det ikke længere muligt da den oprindelige fil sansynligvis er blevet overskrevet af den nye installation.
Du kan prøve at oprette din søns netværksområde igen (jeg går ud fra at han har haft sit eget) med samme login og password, som han havde i den tidligere installation. Og bagefter kan du så prøve om der er adgang til hans dokumentmappe. Dette virker dog kun, hvis XP ikke anvender globale passwords. (passwords der krypteres til en for brugeren ukendt engangskode)
Mvh Carsten

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 11-04-05 17:44

Det ville nok ha' været smart om du havde stillet dette spørgsmål inden du begyndte at pille selv.

En fil bliver ikke slettet fysisk, når du beder windows om at slete den. Operativsystemet går blot ind i harddiskens filkatalog og ændrer første bogstav i filnavnet til 255 decimalt (~FF hex). Hvis du ikke havde installeret windows igen eller forsøgt recovery, så havde du haft mulighed for at reetablere adgangen til den slettede fil med en hex-editor eller et discdoctor program. Nu er det ikke længere muligt da den oprindelige fil sansynligvis er blevet overskrevet af den nye installation.
Du kan prøve at oprette din søns netværksområde igen (jeg går ud fra at han har haft sit eget) med samme login og password, som han havde i den tidligere installation. Og bagefter kan du så prøve om der er adgang til hans dokumentmappe. Dette virker dog kun, hvis XP ikke anvender globale passwords. (passwords der krypteres til en for brugeren ukendt engangskode)
Mvh Carsten

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 210 point
Dato : 11-04-05 17:56

Ville logge meg på som Administrator, og så fulgt dette link til hvordan du overtager ejerskab af mapperne. Før du sletter noget som helst.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421#2#2

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 17:58

Ja jeg ved godt at jeg var lige hurtig nok i vendingen da jeg her og nu handlede, men sket er sket.
Jeg har lavet den nye installation med et andet computer navn end det gamle og begge dokumentmapper er der, både fra den gamle installation og fra den nye. Det er så den gamle der fejler.

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 18:01

>Brassovitski<

Jeg kan ikke slette administrator kontoen da der kun er den ene og samme.

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 18:15

>tukols<

Du er da bare den største af alle. Det virkede sgu.
Du får alle mine point.

Fijala

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 18:16

Tak for svaret tukols.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 11-04-05 18:31

He-he..........takker for det. Fint at kunne hjælpe.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 18:44

Hej igen alle.

Jeg skulle lige være færdig med at slå flik flak af glæde over at det nu virker. Men en stor tak til alle i andre der også kom med gode råd.

Mvh
Fijala