/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Popkultur
Fra : Solmyr
Vist : 2043 gange
100 point
Dato : 11-04-05 16:19

Hvordan definerer man popkultur ?

Jeg skriver opgave om ungdomskultur og mener at den musiske dimension spiller en væsentlig rolle, men hvordan jeg lige skal få det kørt sammen har jeg lidt svært ved.

Venligst.
Rune

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 16:29

Nudansk ordbog skriver:
Citat
pop [ZpPp] subst. -pen 1. = POPMUSIK e popgruppe · popidol · popsang · popsanger · popstjerne 2. noget som er for letkøbt og uden dybere værdi d forestillingen var ren pop

og
Citat
popkunst subst. -en 1. en retning inden for billedkunst som bevidst anvender banale motiver og elementer fra hverdagslivet og folkelig kultur, fx fra tegneserier og reklamer

og
Citat
popmusik subst. -ken 1. iørefaldende og underholdende musik som man kan danse til = POP

og
Citat
popsang subst. -en, -e, -ene 1. en sang i den lettilgængelige genre som er præget af folkelighed og forenkling, og som primært henvender sig til ungdommen

Popkultur er vel den kultur, der opstår omkring disse begreber.

Men læg specielt mærke til ordene: Noget iørefaldende, letkøbt, uden dybere værdi.

Prøv at analysere citaterne, så tror jeg den er der. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-05 19:38

popkultur har ikke nødvendigvis med musik at gøre.

Fandt denne definition i Zapp:

"popkultur. Og hvad er det? Popkultur betyder populær kultur, dvs. kultur som rigtigt mange mennesker køber og dyrker – som fx Michael Jackson, Britney Spears, MTV og Coca-Cola. Ofte bruges ordet negativt af dem som frygter at masseproduceret underholdning og varer fra USA vil sprede sig så alle klodens folk gør og køber de samme ting.

Men der findes også lande hvor popkultur ikke eksisterer. Myanmar (det tidligere Burma) er sådan et land hvor myndighederne har forbudt al popkultur. Unge må fx ikke lytte til Britney, gå med vestligt tøj eller rejse til andre lande. "

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-05 19:39

Og hvis du bare prøver at søge på ordet Popkultur, er der mere at finde på nettet.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Solmyr

Dato : 11-04-05 22:39

Tak for det Dova :) det var noget jeg ikke selv lige kunne finde..

Arne .. ville også gerne give dig 50 .. men kan ikke lige hitte ud af hvordan man giver 2 svar point.

Venlig hilsen
Rune

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 22:45

Åbn et nyt spørgsmål i samme kategori. Skriv "Point til Arne" og fortæl hvorfor du giver mig point'ene. Med henvisning til denne tråd. På forhånd Tak. Hilsen Arne