/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Zitech PC fryser
Fra : poelse
Vist : 851 gange
200 point
Dato : 16-09-02 15:04

Jeg har det problem at Zitech PC'er fryser under opstarten. Tit skal de genstartes op til 100 gange før de kommer i gang.
Det drejer sig om PC'er baseret på ECS-K7-S5 Motherboards, og de fryser lige før de skal til at starte windos 2000 pro op, og kommer aldrig videre. (Går fuldstændig i stå).
Jeg har prøvet alle mulige og umulige bios-indstillinger, og har ligeledes prøvet at opdatere BIOS (Det var det eneste råd Zitech kunne give). Kan det skyldes konflikter med Windows 2000, så løsningen er at gå tilbage til 98?

Det kan ikke passe at jeg er den eneste der har oplevet dette fænomen, på 10 ud af 28 maskiner.

Håber der er en der kender en løsning på problemet da det er ved at drive mig til vanvid.

På forhånd tak.
Peter

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-09-02 15:41

Jeg har engang oplevet det samme på min egen computer. Da var det harddisken.
Kan du evt. se hvor under opstarten de stopper ? (hvad er det sidste der bliver skrevet på skærmen)
Kan du høre harddisken køre under opstart ?

Jeg ved at jeg lyder lidt harddiskfikseret, men IBM havde faktisk en serie af harddiske med keramiske lejer, der ikke faldt så heldigt ud.

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 16-09-02 16:13

Hvilken type ram sidder der i maskinerne??
Jeg har samme bundkort (ECS k7s5a) som på papiret understøtter ddr ram, men det er ikke lykkedes mig at få det til at køre. Med SD ram er der ingen problemer!
Hvis du bruger ddr, så prøv at skifte til sd ram!

Bye
Gennie

Accepteret svar
Fra : ehawk

Modtaget 200 point
Dato : 16-09-02 17:22

Jeg tror mere på, at det kan være en harddiskfejl. Jeg har haft 2 døde Segate ST38421A og 3 døde Maxtor model 90645D3 med ovennævnte fejl. Fejlen var tilsyneladende mekanisk og viste sig kun under boot.
Hvilken type harddisk sidder der i PC'en?

Hilsen ehawk

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-09-02 21:29

ehawk: hvorfor sætter du et spørgsmål som formodet svar???

Kommentar
Fra : ehawk

Dato : 16-09-02 23:22

Melander: Jeg sendte mit indlæg som en kommentar - ikke som et svar!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-09-02 23:44

Hej Peter,

er det en "K7S5A PCB 1.X"... -->
http://www.ecsusa.com/ecsusa/www.ecs.com.tw/products/k7s5a.htm
eller en "K7S5A PCB 3.X"? -->
http://www.ecsusa.com/ecsusa/www.ecs.com.tw/products/k7s5a_3x.htm

hvilken bios version har du og hvornår er den fra?

mht. bios er der nogle stykker her til K7S5A'eren, til de forskellige versioner af PCB'en... -->
http://www.ecsusa.com/ecsusa/www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm
hvor de øverste funker til begge versioner...

men jeg vil spørge dig om du evt. vil kører en af disse BIOS test... for at få lidt mere info omkring den...

hvis du har en disk eller andet og har adgang til windows på den drillende maskine er dette program at foretrække... "Bios Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

hvis du ikke ka' komme ind i windows er der et andet program der ka' køres fra Dos, det fylder kun 63 Kb, så umiddelbart ka' det evt. ligge på din startdiskette... programmet hedder CTBIOS ver 1.3, og ka' downloades her... -->
http://www.motherboards.org/files/ctbios13.zip

dette resultat er fra mit Asus bundkort kørt med CTBios i dos... -->
-------------------------------------------------------------------
BIOS Date : 01/04/02
Award BIOS found : Award Modular BIOS v6.0
Award ID-String : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
Board/BIOS-Version : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
OEM : AsusTek
URL : http://www.asus.com + www.asuscom.de
Chipset : I815EP
-------------------------------------------------------------------
men her ska' du så nok manuelt på papir skrive info'en ned...

hvis din harddisk er NTFS partitioneret, så kør programmet fra en Win98 startdiskette...

begge programmer er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

har du prøvet at opdater BIOS før?

hvilken service pack til Win2000 kører du med?

mvh.

Strarup