/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kummefryser ller skabsfryser?
Fra : stig54
Vist : 2618 gange
100 point
Dato : 10-04-05 17:43

Vi har en ældre 300 liters kummefryser, som skal udskiftes med en lidt større.
Vi har for 25 år siden haft en skabsfryser og var sådan set glad for overskueligheden i denne.
Det skal siges at vi af og til får en halv gris hjem men den fylder nu ikke så meget udskåret.
Spørgsmålet er om ikke overskueligheden i en skabsfryser med skuffer sker på bekostning af det faktiske liter indhold.
Jeg mener at der går for meget plads til spilde da man jo ikke kan stable ligeså kompakt i 6 eller 7 skuffer som man kan i en kumme fryser hvor man har bunden og foroven 3 eller 4 kurve og et indfrysningsrum.
Nogen der har erfaringen inden for dette kolde område?

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 10-04-05 18:00

Du er inde på det rigtige. En kummefryser er billigere i indkøb, den rummer mere, den er billigere i drift, da kulden ikke sådan falder ud på gulvet når den åbnes, resten er kun estetiske grunde,- om man har pladsen, eller den skal virke som et møbel i pågældende rum.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-04-05 18:01

Selve overskueligheden ved jeg ikke mere om end dig!
Alt andet lige er skabsfryseren lidt dyrere i drift end kummefryseren. Fordi kold luft er tungere end varm luft! Derfor kan man sige at den kolde luft, tildels "falder ud" af skabsfryseren hver gang man åbner. I kummefryseren bliver den kolde luft hvor den er, Stort det. Det er det forhold der gør at forretninger kun bruger kummefrysere, man ville kunne have mange flere varer i fryseren hvis den var i mandshøjde,en skabsfryser kan ikke holdes kold når den er åben konstant. Hvor stor betydning det har i et privat hjem hvor fryseren ikke åbnes mere end et par gange i døgnet ved jeg så ikke.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 110 point
Dato : 10-04-05 18:03

Hejsa
Har selv en af hver, og kan ikke sige hvilken der er bedst... de har begge hver sin fordel. Du kan læse lidt omkring valget på http://www.forbrug.dk/test/testbasen/haardehvidevarer0/koeleskabe-frysere/fryseskabe0/gode-raad/2/
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-04-05 20:33

DER KAN VÆRE MANGE GANGE FLERE VARER I EN KUMMEFRYSER.
HVIS DU MANGLER OVERSKUELIGHED, KAN DU F.EKS. HAVE EN KURV TIL GRØNTSAGER, EN TIL BRØD, EN TIL KØD, EN TIL FÆRDIGRETTER O.S.V.
SOM DU SELV SKRIVER KAN DER VÆRE MANGE KURVE OVER HINANDEN, SÅ HVIS HVER KURV INDEHOLDER BESTEMTE VARER ER DET LET AT FINDE IGEN.
GOD FORNØJELSE.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 11-04-05 19:05

Tak for svaret CLAN.
Vi valgte en kummefryser med 4 trådkurve og køber senere plastkasser eller bruger de gamle trådkurve i bunden til sortering,

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-04-05 07:15

Takker for points
Bringer lige hele art. fra mit link, hvis det ikke skulle fungere i fremtiden (så er det her)

Citat
Skal du vælge skabs- eller kummefryser
Publiceret:02-09-2004 Tip en ven Print denne side

Er valget helt frit, om det skal være en skabs- eller kummefryser, er der en del brugsegenskaber, som er værd at have for øje.

En kummefryser er som regel billigere at købe end en skabsfryser, men kræver mere gulvplads. Det kan være vanskeligt at overskue indholdet og holde orden i kummen. Mange kurve, der kan flyttes rundt i kummen, kan dog hjælpe til med at overskue indholdet. En kummefryser bruger ikke så meget strøm og holder bedre på kulden ved eventuelt strømsvigt end en skabsfryser. De bedste kummefrysere kan klare mere end 50 timer uden strøm, før temperaturen blev kritisk - over 9 minusgrader. Temperaturerne stiger noget hurtigere i en skabsfryser – nogle kan ikke en gang klare et halvt døgn.

Skabsfryseren kan placeres i køkkenmodulet. Og det er nemt at overskue indholdet. Faste skuffer er nemmere at håndtere end kurve. Skufferne skal være stabile og have gode, solide håndgreb – også i siderne. Hvis der er behov for at indfryse større madvarer som fx en kalkun ind, er det en fordel med big-bokse. Det er også en fordel, hvis indretningen kan ændres ved at flytte hylderne op og ned.

Ulempen ved skabsfryseren er, at der tabes ret megen kulde, når skabsdøren åbnes. Det er en af grundene til at elforbruget er større i et fryseskab end i en kummefryser.

Indfrysningskapaciteten er større i en skabsfryser end i en kummefryser, og skabsfryseren er derfor mere egnet til indfrysning af lidt større portioner.

Kravene til energimærkningen på en skabfryser er lidt lempeligere end til en kummefryser. En A+ mærket skabsfryser må bruge 26% mere energi end en A+ mærket kummefryser af samme størrelse. Det er altså ikke muligt at lave en helt retfærdig sammenligning mellem de to typer frysere. Sammenlign derfor hellere energiforbruget, som producenten opgiver i kilowatt-timer på energimærket.

Held og lykke med den nye fryser