/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
ikke ens vand tempatur redan kalker hele~
Fra : scobbi
Vist : 3257 gange
200 point
Dato : 10-04-05 16:54

hejsa har en bruse kabine på første sal og et bade kar og en vandhane når jeg måler tempeturen i brsekabinen er den kun 35 grader hvor i vasken og badekaret er den 45 kan det skyldes termostaten i blandings batteriet ????? i brusekabinen eller har det ikke noget med den at gøre testen er selvfølig med fuld knald på blandingsbatteriet er et oras hvor gammelt ved jeg ikke måske fra 1981 der er huset bygget

jeg har fjernvarme og et redan varmeveksler som jeg har syret af ca 2 gange om året i 3 år fandt så ud af at pm regulatoren vendte forkert på prima siden den er nu vendt men jeg syntes at trykket på det varme vand ikke er så godt mere selvom jeg kan hive varmtvand ud af det det kunne jeg ikke før når det var kalket til kan det have taget skade af at blive syret af så mange gange det er ca 4 mdr siden jeg vendte pm regulatoren hvad gør jeg skal jeg skifte hele lortet eller syre det igen ??????? jeg vil mene jeg har halvt tryk på det varme end som det kolde mvh morten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-05 17:41

Ja brusekabinens termostatblandingsbatteri er jo netop en termostat der blander koldt vand i og skal helst ramme omkring 35 grader, så ikke nogen bliver skoldet.
Det lyder voldsomt at syre af så tit, men du har jo erfaring med det hjælper, så der er vel ikke sket nogen skade, og din syre må jo være mild, da du nok ikke kan få alt ud. VVS manden bruger også et specielt produkt som cirkulerer med en lille pumpe et godt stykke tid, så alt kalken kan blive opløst.
Jeg syntes da du skal forsøge nok en gang, du har jo erfaringen for det virker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 10-04-05 17:50

hej palle syntes bare vandet er koldt når jeg er ibad og den køre på fuld knald er 35 grader så ikke for lidt

jeg bruger et syre apparat som vvs manden og den ene gang kunne det ikke tage det så jeg satte en kugle ventil på hver rør og pressede trykluft op i det 2 bar det kunne slå det i stykker og det væltede ud men måske syren ikke har været god hvad er det for noget syre der bruges måske jeg skulle låne det igen og selv skifte syren så det er friskt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-05 18:18

Jo hvad den idelle temperatur er, kommer nok an på hvem man er, men mener det er tæt på 37 grader.
Nu er det såden at selv helt nye termostatblandingsbatterier tit er stillet forkert, og derfor er der også en vejledning med. I langt de fleste tilfælde er der jo en skoldningssikring som man kan trykke ind så man kan dreje termostaten yderligere mod den varme side. Så hvis du vil finindstille så temperaturen passer bedre når håndtaget er drejet helt mod skoldningssikringen, så skal du hive (eller skrue en skrue ud) håndtaget af, så du kan flytte rytterene eller sætte håndtaget lidt anderledes ind over akselen som er med "stråler". Det er slet ikke unormalt at skulle indstille den.
Men bag på de store omløbere mod væggen sidder der et finfilter som du måske først skal rense, men luk for vandet først. Du skal simpelthen bare skrue omløberne af uden at ridse dem for meget.

Ja du skal skifte syren da den nok har gjort sit arbejde og er blevet neutral, hvilken syre man bruger ved jeg ikke , men de fleste syrer kan nok bruges, feks. eddikesyre men det lugter jo fælt. Men ellers må Matas feks. kunne foreslå noget.
Det bedste er jo hvis du kan lave gennemstrømning, og så ellers have tålmodighed til at lade det virke nogle timer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 10-04-05 18:39

hej palle nu tror jeg ikke der er skoldnings sikring på dette her og mener også at temputuren har været så høj at det var for meget af det gode men nu er det ligsom det ikke rigtigt vil og så tænkte jeg det er fordi veksleren er tilstoppet igen for så er der ikke noget varmt vand men der er fint varmt vand i de andre haner så jeg tænkte om batteriet termostat måske kunne være gået i stykker hvis den kan gå i stykker

den jeg bruger til at afsyre med låner jeg af en ven der arbejder for en vvs mand og den køre syren rundt den kan enda begge veje så den må være god nok mvh morten

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 10-04-05 18:44

hmm filter skriver du sjovt nok rensede lige alle hanerne idag da jeg skruede de små filtre ud væltede det ud med kalk fornær i brusekabinen det undrede mig lidt men hvis der sidder filtre bag ved kan det jo være problemet med det manglende tryk og varmt vand i brusekabinen mvh morten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-05 21:02

Ja, der er nok skidt i filterne.
Så jeg tror ikke den er gal med din termostat inde i termostatblandingsbatterier, men den kan da skrues ud i samme ende hvor man regulerer temperaturen, og renses afsyres/udskiftes. Jeg er ret sikker på der er en knap man trykker ned som skoldningssikring?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 12-04-05 21:51

hejsa det hjalp lidt men der er stadigvæk ikke nok tryk på og filtrene tjekker jeg hver dag og der ligger små flakker kalk så jeg må nok til at syre den igen men det kan da ikke være rigtigt den skal syres så tit

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-04-05 23:15

Nej det kan ikke være rigtigt den skal syres så tit, men det er nok fordi det ikke er nogen virkelig effektiv afsyring, det skal nok være stærkere syre, og i længere tid.
Men problemet er måske også at du har indstillet anlægget til for høj temperatur, og så sker der en drastisk stigning i udfældelse af "den temporære kalk", men hvis man kan holde temperaturen under 45-50 grader så skulle det ikke være nogen drastisk udfældelse.
Det er jo også vigtig at man får skyllet igennem ud af en varmvandshane uden filter på fuld knald, lige efter man har afsyret.
VH Palle Hansen