/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP bluescreen'er - hjælp!
Fra : smilla555
Vist : 658 gange
130 point
Dato : 10-04-05 14:40

Hej!

Jeg har et mega pc problem. Når Windows XP starter op går der kun et øjeblik førend en side fremkommer med oplysninger om, at windows ikke er startet rigtig op. Man kan her vælge mellem forskellige fejlsikrede tilstande, starte win xp op normal mv., men lige gyldig hvilken mulighed jeg anvender, så når winxp-skærmen kun kortvarig at initialiseres før den bluescreen'er og genstarter.

Undlader man genstartsprocessen kan man finde frem til følgende oplysninger for fejlen:

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

STOP: 0x000000ED (0x81F84700, 0xC0000185, 0x00000000, 0x00000000)

Efterfølgende har jeg forsøgt at boote op fra winXP cd samt SATA hdd driver, men det hjælper ikke. Den bluescreener igen med følgende meddelelse:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Tekniske oplysninger
STOP: 0x000000D1 (0x00000030,0x00000006, 0x00000000, 0xF83449A0)

viamraid.sys

Er der nogen der har nogle gode løsningsforslag til dette??

Det skal siges, at vi i en periode pga. ufattelig langsommelig nedlukning har ctr-alt-del den og anvendt "Luk computeren".....ved ikke om dette har en indlfydelse?

Oplysninger om pc'en:
Intel Celeron
AsRock P4VT8+
DiamondMax 9+ 120GB SATA 8 MB cache
512 MB Ram
GeForce FX 5200 128 MB DDR

WinXP Professional SP2, dansk vers.

Håber på snarlig hjælp.

Smilla

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-04-05 15:09

STOP: 0x000000D1 tyder på defekt driver
STOP: 0x000000ED Unmountable Boot Volume:
Når du starter WindowsXP, kan du måske få en fejl der hedder: “Unmountable Boot Volume”. Dette er sandsynligvis fordi din boot.ini defekt.
Lad være med at gå i panik og forsøg ikke at montere dine støvler i computeren.
Du kan boote på XP-cd’en og når du ser ”Velkommen til.....” trykker du bogstavet R
Dette vil bringe dig til en kommando-prompt.
Skriv så chkdsk /p og tryk enter
Skriv Y og tryk enter
Skriv så Exit og tryk enter
Systemet vil nu reboote WindowsXP

Hvis dette af en eller anden grund ikke virker:
kan du boote til recovery-console som ovenfor
skriv chkdsk /r og tryk enter
Dette vil tage længere tid, men systemet skulle derefter igen kunne boote på WindowsXP

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-04-05 15:16

prøv først at checke dive USB-enheder.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-04-05 15:16

dive = dine

Kommentar
Fra : smilla555

Dato : 10-04-05 17:44

Hejsa

Tak for jeres bemærkninger - desværre har jeg ikke fået det til at virke endnu. Jeg har forsøgt både med install. og reperation (R) via XP cd'en, men hver gang med samme resultat: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Booter jeg ikke op fra cd'en kommer blue screen fejlmedd.: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME. Jeg har fjernet USB stik for mus/tastatur og erstattet med traditionelle + skiftet ml. primary/secondary SATA (indgang), som heller ikke hjælper.

Det må da være muligt at få WinXP igang igen??

Håber på mere hjælp.

Smilla

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-04-05 18:06

så er jeg lost

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-05 18:26

Mon ikke du har brugt et kabel der er 40 trådet fremfor et 80 trådet.
Du bruger jo nok de runde kabler der er til Sata diske, men de findes måske også i forskellige typer?
http://support.microsoft.com/kb/297185/da
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 10-04-05 21:39

Hvis dit system er fat32 så lav det om til ntfs.

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 10-04-05 21:44

Lånt "fra den sorte hånd".

Hvis du ikke har konverteret til NTFS og beslutter dig for at konvertere til NTFS så start kommandoprompt.

Åbn Startmenu og i Run (kør) skriv: cmd

I prompt vinduet skriv: CONVERT X: /FS:NTFS

Hvor X er dit drev med Windows XP og tryk så enter.

Hvis du så bliver spurgt om du vil afbryde forbindelse til andre drev så svar Nej

Så får du besked om at det ikke kan lade sig gøre fra Windows og ender med at blive spurgt om du vil konverterer ved næste genstart (ja/nej)

svar Ja.

Og skriv exit og tryk enter

Kommentar
Fra : smilla555

Dato : 10-04-05 21:49

Tak for bemærkningerne - men på nuværende tidspunkt kan jeg slet ikke få adgang til dos-prompten - hverken ved traditionel opstart på pc el. ved boot på cd. Begge metoder bliver blokeret med den blå skærm.

Alternativ måde at få adgang til dos? Øvrige løsningsforslag?

På forhånd tak

Smilla

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 10-04-05 21:54

det kan være nogen onbord ting som lan audio video der går ind og konflikter med andet hardware der er tilsluttet din computer gå i bios og deaktiver disse hardwaredele prøv at starte din computer igen og se om det har hjulpet

den blå skær kommer i de fleste tilfælde fordi der er en eller anden hardware konflikt

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 13-04-05 16:11

hej Smilla555.
http://support.microsoft.com/?kbid=315403 prøv dette link

MVH Hardy